Hoe kan het dat mensen na een beroerte soms een ander accent hebben?

Komen ze hier aan doordat ze voor hun beroerte wel eens het accent hebben gehoord en het daarna onbewust hebben onthouden of komt het gewoon opeens in hun op zonder dat ze er ooit over gehoord hebben?
http://www.nu.nl/opmerkelijk/3606759/vrouw-heeft-ander-accent-beroerte.html

10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik denk dat dit komt omdat er 'kortsluiting' in de hersenen heeft plaatsgevonden. Mijn oma heeft dit ook. Zij praat anders dan ze eerst deed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
na vele jaren werken met mensen die een CVA of TIA doormaakten, moet ik eerlijk zeggen dat ik dit nog nooit van gehoord had. Ik had er ook nog nooit OVER gehoord. Maar dat is ongetwijfeld mijn tekortkoming.

Wanneer ik het (kennelijke) oorspronkelijke artikel (http://www.ibtimes.com/deborah-ballard-suffers-stroke-wakes-welsh-accent-foreign-accent-syndrome-1435054) doorlees, wordt ook niet precies duidelijk wat er gebeurde. Er is sprake van een TIA 8 maanden geleden, en NU (recent) zou dit accent verandering het resultaat zijn?
Ook het onzin antwoord dat de artsen haar vertellen "She said her doctor had told her not to worry about the change as long as it didn’t cause her any physical pain." vind ik nogal dubieus.

Er blijkt een "syndroom" te bestaan, het zgn "foreign accent syndrome".

Een diagnose geeft een OORZAAK aan (bv "aantasting van de kernen in de spraakgebieden van Broca");
Een syndroom is GEEN DIAGNOSE; het is een CLUSTERING van aspecten die men bij aantrof, toegeschreven worden aan het zelfde verschijnsel, en dan bijelkaar voegt.

In de berichtgeving gebeurt iets vreemds: 8 maanden geleden was er een TIA, recent is er een "foreign accent syndrome".

Er zijn weinig publicaties bekend. De paar die ik zo snel kon vinden spreken allen van een zeldzaam voorkomend syndroom. Ook is er meestal sprake van een klein accent verandering, waarbij men dan ook geen overeenstemming vind over het soort accent.

Zie bijvoorbeeld:

https://www.google.nl/urlsa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0CHYQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.ipedr.com%2Fvol26%2F112-ICLLL%25202011-L10200.pdf&ei=SdNnUrXxNsKh4gTK_YHQCg&usg=AFQjCNGYZ07fMa7EXMWdd7o_YLjR8yYDPw

of

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&ved=0CIcBEBYwCA&url=http%3A%2F%2Fsprosig.isle.illinois.edu%2Fsp2004%2FPDF%2FVerhoeven-Marien.pdf&ei=SdNnUrXxNsKh4gTK_YHQCg&usg=AFQjCNG1tYqBIkoXJRUaRg0ShjcJ01oEuw

In het volgende artikel blijkt de patiënt een Hematoom in de pre rolandische cortex te hebben doorgemaakt. Ook was er geen overeenstemming in wat voor accent het was.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=0CJIBEBYwCQ&url=http%3A%2F%2Fwww.mml.cam.ac.uk%2Fdtal%2Fcourses%2Fugrad%2Fpaper_support%2Fli3%2Fchristoph%2520et%2520al%25202004.pdf&ei=SdNnUrXxNsKh4gTK_YHQCg&usg=AFQjCNEM5I5AkaPvx9OrU8YMnB5Sl7tmSw

Toegevoegd na 1 minuut:
Conclusie:
foreign accent syndrome komt bij meerdere aandoeningen voor, is NIET TIA specifiek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laatste toevoeging. Het is jammer dat de onderzoekers kennelijk niet hebben nagegaan of de betreffende patiënt vroeger mensen kende uit het gebied waar ze het kennelijke accent van hebben. Misschien dat ouders een dergelijk accent bezaten? Verder is het bekend dat bijvoorbeeld Nederlandse immigranten in Australië of VS/Canada na een CVA (stroke) het vermogen verliezen om nog Engels te kunnen spreken. Hetgeen kan leiden tot enorme problemen, omdat kinderen / partner nooit Nederlands leerden. Mogelijk is er een grote link tussen het foreign accent syndrome en het hierboven beschreven probleem?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer ik de literatuur lees, vraag ik mij steeds meer af of het wel allemaal het zelfde is:
- mensen na CVA of TIA hebben blijkbaar kleine spraakveranderingen vooral op klemtoongebieden. Zo lijkt het alsof er een ander accent wordt gesproken. in dat geval zou het mogelijk een oorzaak kunnen vinden is de structuren welke verantwoordelijk zijn voor het genereren van woorden, het maken van de zinnen etc. het lijkt erop dat de mensen in dit geval niet zozeer een woordsalade produceren. De syntax lijkt wel in orde.
- mogelijk is er dan toch een oorzaak in de spierspanning van borstholte (thorax) -waardoor ademstromen meer of minder veranderen waardoor woorden een andere beklemtoning kunnen krijgen, OF is er een disbalans van hals, keel en tongspieren waardoor het accentverschil ontstaat. Dit juist ook omdat het vaak onduidelijk is wat nu exact het accent is...
In beide gevallen zou het eerder duiden op motorisch onvermogen dan op een probleem in de hersenen. En wat betreft het geval van de vrouw uit het artikel: was ik haar arts, zou ik zeker nog eens willen zien of er wellicht... nog een heel lichte TIA is geweest in plaats van haar met een kluitje in het riet naar huis te sturen!