Heeft de maan enig effect op mensen?

Het schijnt dat kinderen vaak drukker of rustelozer zijn waarneer het volle maan is maar heeft het ook effect op volwassenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had net een discussie over de manier waarop de vraag geïnterpreteerd moet worden. Over wat voor soort effect doel je eigenlijk?
Heb je het over een effect waar men zich bewust of onbewust van is?

Het beste antwoord

Het lijkt me dat het ook bij de kinderen een schijneffect betreft.

Toegevoegd na 38 minuten:
Volgens mij wordt er hier een hardnekkige mythe in stand gehouden. In de bron staat een opsomming van onderzoeken waaruit valt af te lijden dat er geen sprake is van een causaal verband tussen de maan en menselijk gedrag. Het idee daarvan stamt uit de middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik kan alleen voor mezelf praten en ik vind de maan geweldig om te zien, ik word er blij van. Ik kijk er graag naar en zie met verwondering de maan groeien en krimpen, een machtig iets en ook zo mooi als 's avonds de hele tuin verlicht wordt door de maan. Ik word er lyrisch van :-)

Toegevoegd na 1 uur:
voor diegenen die het niet weten: gister was het volle maan, dus ook nu oogt het nog als volle maan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft wel degelijk effect op mensen.. Het heeft ook effect op water, kijk maar naar eb en vloed.. Aangezien wij als mens ook voor een groot deel uit water bestaan heeft het dus ook effect op ons.. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, maar natuurlijk niet op àlle volwassenen. Zo is mij verteld dat er rond volle maan meer mensen in het ziekenhuis belanden en een bezoekje brengen aan de psychiater.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar ik denk dat het voor het grootse deel afhangt van jezelf. Als je er niet in gelooft, zal volle maan ook geen effect op je hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken een meisje uit een opvangsituatie die met volle maan vaak wegloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik merkte het vroeger wel met uitgaan als het volle maan was is het drukker en levendiger.ik ben met de volle maan meer een avond mens dan ik normaal ben.
misdaad cijfers schijnen ook een piek te laten zien met volle maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op mensen die er gevoelig voor zijn of erin geloven wel. Op mij persoonlijk heeft de maan geen effect behalve dan dat ik volle maan erg mooi vind en ervan geniet. Hier een site die er iets over zegt.
13 jaar geleden
Ik zou zeggen, Ja.

Veel van het menselijk wangedrag is de Maan verweten. Uit onderzoek is gebleken dat de criminaliteit opzienbarend stijgt rond volle maan.
Het zou tevens onze emotie ontladen, die weer invloed heeft op de mens zijn gedragingen.

In ziekenhuizen, mn op de 1e hulp, wordt volle maan ervaren als de drukste periode van de maand.

De oude volken wisten al hoeveel energie dit mysterieuze natuurverschijnsel uitstraalt en wat voor invloed die energie heeft op het leven op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar deze veronderstelling, en er is nooit enig bewijs gevonden.
Dat staat natuurlijk los van dat het zien van (het licht van) de maan wel effect kan hebben - bij volle maan en een heldere hemel kan ik me voorstellen dat inbrekers liever een nachtje vrijnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is wel degelijk zo, aangezien ik er zelf ook last van heb. Het is heel onbewust hoor, want je hebt er zelf geen benul van aangezien je met andere dingen bezig bent. En later besef ik dat het volle maan is. Ja het is voor iedereen anders. Maar, uit ervaring weet ik van mezelf dat het effect heeft. Je kan drukker worden. Maar k zelf heb dat ik voor geen meter kan slapen en vol energie zit. Dat zou met kinderen ook wel kunnen hoor? Ja of het zou misschien kunnen dat het nieuwe tijds kinderen zijn? Ik heb zelf ook een zoontje van 3 en weet er alles van. Maar, dat is hoe ik het beleef. Ik heb toen ik een jaar of 6/7 al last van dingen zien, voelen, ruiken. Ja of zoals je het kan noemen spiritueel. Ja ik vind het lastig om het zo vorm te moeten geven, aangezien de een er wel in geloofd en de ander niet. Ik heb s' nachts meer energie dan overdag. Tja, zo heeft ieder zijn ding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet. De mens heeft aan alle bijzondere natuurverschijnselen altijd al allerlei spirituele betekenissen gegeven. Denk aan de onweer of overstromingen, hier zouden goddelijke invloeden bij betrokken zijn. Echter is dit allemaal wetenschappelijk weerlegd!
De maan heeft iets mysterieus, iets buitenaards, toch lijkt het hiervoor relatief dichtbij. Ik denk dat de mensen die graag geloven in bepaalde bovenmenselijke fenomenen (die altijd al bestaan hebben) allerlei effecten kunnen noemen die de maan op ons uitoefent.
Dit komt naar mijn idee niet omdat het zo is maar puur omdat ze het zelf geloven. Nu wil ik totaal niet zeggen dat deze effecten zich voordoen zonder enig effect van de maan. De maan heeft dus wel degelijk effect op mensen. Het effect van geloven. Ik denk dat de kracht van geloven zwaar is onderschat tegenwoordig. De mens is tot onmenselijke dingen in staat mits je er maar écht in gelooft. Ik denk dus dat het dit effect heeft wat de maan heeft op ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Mooi geantwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me hier in vinden. Ik denk dat het belangrijk is om het verschil te noemen in wat mensen geloven en het effect wat het geloven op zich op mensen heeft, en het echte effect dat de maan zou hebben.
Ik ben het eens dat er effecten kunnen optreden als mensen geloven, placebo medicijnen werken ook enkel omdat men gelooft dat ze medicijnen krijgen toegediend. Maar dat betekend niet dat placebo medicijnen ook echte medicijnen zijn, er zitten geen werkzame stoffen in. Zo is het ook met de maan, er zitten geen werkzame stoffen in de maan of in maneschijn die de effecten veroorzaken. Er wordt steeds herhaald dat er bijvoorbeeld meer criminaliteit is met volle maan, maar als je de onderzoeken daarover op na slaat komt overtuigend naar voren dat dit simpelweg niet het geval is. Je mag geloven wat je wil, maar daardoor wordt de waarheid niet minder waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we delen dezelfde mening, je vergelijking met het placebo-effect is mooi gevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft het nou over spirituele zaken, buitenaards fenomenen en geloven, je sleept er van alles maar bij.
Voetjes op de grond. De vraag is gewoon of de maan ENIG effect op mensen heeft. Nou dat heeft hij zeker, en niet alleen de maan maar vele andere natuurverschijnselen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Het schijnt dat kinderen vaak drukker of rustelozer zijn waarneer het volle maan is maar heeft het ook effect op volwassenen?' Dan interpreteren we de vraag verschillend. Naar mijn idee bedoelt de vraagsteller of de maan effect heeft op de cognitieve toestand van de mens door de aanwezigheid van de maan an sich. Niet het effect wat het op mensen heeft wanneer je ernaar kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het dus over een onbewust effect en jij over een bewust effect
Nee, maar het is natuurlijk makkelijker om s nachts weg te lopen als het volle maan is. Het maanlicht heeft wel invloed op dieren, maar dan is er een logische oorzaak (leeuwen die met nieuwe maan gaan jagen, of palingen waardoor ze profiteren van de duisternis). Ook door de invloed van getijden laat de maan zich gelden, en dieren kunnen inschatten aan de hand van het maanlicht wanneer een gunstig getijde optreedt voor de voortplanting (als ze daar niet zo goed in zijn mislukt hun voortplanting en zien we ze niet meer terug). Mogelijk heeft de maan wel invloed doordat mensen geacht worden manisch te zijn bij volle maan en op die wijze aan de verwachtingen willen voldoen. In die zin is de maaninvloed dan cultureel bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een enorm effect. Luister maar naar de grote hoeveelheid liedje die er over de maan gemaakt zijn of waar de maan in voorkomt, beginnende met Zie de maan schijnt door de bomen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is nu je punt? Welk effect heeft het en waar komt het door?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt door het zien van de maan en het effect is dat er mensen zijn die daar lyrisch van worden en mooie gedichten en liederen over de maan hebben gemaakt.
Gewoon lezen wat er staan en niet meteen de minkuukel uithangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
‘Het schijnt dat kinderen vaak drukker of rustelozer zijn waarneer het volle maan is maar heeft het ook effect op volwassenen?’ Dan interpreteren we de vraag verschillend. Naar mijn idee bedoelt de vraagsteller of de maan effect heeft op de cognitieve toestand van de mens door de aanwezigheid van de maan an sich. Niet het effect wat het op mensen heeft wanneer je ernaar kijkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het dus over een bewust en jij over een onbewust effect