Als iets niet mag, krijg je de neiging om het juist te doen. Waarom?

Wat je ook doet, druk niet op dat rode knopje! En toch doe je het: BOEM, de wereld explodeert. Had je maar niet moeten drukken. (als voorbeeld) Vanwaar dat impuls?

Weet jij het antwoord?

/2500

Inderdaad heel grappig, want iets waar MOETEN voor staat hebben we weer een hekel aan, en iets wat je NIET mag juist aantrekkelijker word om het toch te doen, idd grenzen verleggen (kijk maar naar de kleine kinderen) volwassenen willen zich niets laten zeggen door anderen, wie beslist dat ik dat niet mag? geeft een onaangenaam gevoel.. t kriebelt dus toch doen!

In 1993 zong Ruth Jacott: 'We bouwen huizen om orkanen te weerstaan En maken schepen om in elke storm te varen Er wordt gesleuteld aan een lamp die nooit kapot zal gaan Het wil alleen nog niet zo lukken Om de vrede te bewaren' Bovenstaand probleem heeft dezelfde oorzaak als het probleem van de vraagsteller. Het verschil is dat het ene op macroniveau plaatsvindt en het andere op microniveau. We zijn de hele dag bezig met goed en kwaad en...... we zijn geneigd tot het kwade. Niemand wil dat horen. Toch is dat zo. Een niet gelovige leerkracht basisonderwijs zei eens: 'Ik heb nooit geloofd in de erfzonde, maar nu ik met kinderen werk, weet ik wel beter. De erfzonde bestaat gewoon'. Toegevoegd na 3 uur: Elk mens wil als God zijn. Ik wil het allerhoogste, meest autonome en soevereine wezen in mijn eigen universum zijn en zelf bepalen wat goed en verkeerd is en mezelf als het belangrijkste middelpunt zien. En dat zit er al heel jong in. Bij die kleintjes lijkt het nog schattig. Van jezelf kan je het nog wegredeneren en/of goed praten. Maar als je eerlijk tegenover jezelf bent, merk je hoe egoïstisch je in elkaar steekt. Met een mens kun je twee kanten op: de goede en de verkeerde. Die neiging om toch voor het verkeerde te kiezen komt volgens mij inderdaad voort uit de keuze van Adam en Eva. Het kwaad heeft daardoor ruimte gekregen in deze wereld en de gevolgen zijn op micro en macroniveau merkbaar. Wie je daar ook de schuld van geeft, Jezus heeft in ieder geval die schuld op zich genomen door de doodstraf te incasseren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100