Kan iedereen zich beledigd voelen? Of zijn er uitzonderingen?

"Beledigen" betekent volgens prisma woordenboek "iemands eer aanranden". Heeft iedereen iets als "eer" en is iedereen er in bepaalde mate gevoelig voor, waardoor de emotie van "zich beledigd voelen" onvermijdelijk is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Gezien het feit dat ieder mens een Ego heeft, wat zoveel is als het onderkennen van zichzelf, heeft ook iedereen een bepaald beeld van zichzelf. Dit beeld kan 'aangerand' worden. Het maakt niet uit of je Christen, atheist of Boeddhist bent, het is alleen de vraag of je het openlijk toegeeft.

Alleen wanneer je volledig los staat van je zelfbeeld, geen zelfbeeld hebt (met andere woorden cognitief incapabel bent) en/of een dusdanig groot Ego hebt dat je niet het gevoel hebt dat iemand het over jou heeft bij een belediging, kan het zijn dat iemand zich niet beledigd voelt.

Zoals je bij veel situaties (vooral in de media) ziet, is iedereen wel op een bepaalde manier 'raakbaar' voor belediging.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk wel dat iedereen zich wel eens beledigd kan voelen al zal dat voor de een wat sneller gebeuren dan voor de ander.
Bij mij hangt het er voor een groot deel van af wie het doet.
Sommige mensen kunnen mij helemaal niet beledigen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen kan zich beledigd voelen. Ik denk dat er veel van afhangt wie iets zegt en hoe het gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met mijn voorganger eens; de belediging hangt af van de waardering die je geeft aan de mening van een ander. Ik denk dat vrijwel iedereen eer heeft in zichzelf en eer behaalt in wat hij doet. Als iemand die eer aantast op een manier waardoor iemand gekrenkt wordt in wat hij gedaan heeft of waarvoor hij staat dan kan dat pijn doen. Tenzij de ander heeft aangetoond dat zijn eer er minder toe doet waardoor hij geen zinnig waardeoordeel kan vellen over de persoon die hij beledigt.