Hoe ontwikkelt een mens zijn emoties?

Een baby kan (instinctief?) blij of verdrietig zijn.
Maar hoe zit het met emoties als jaloezie, verliefdheid, wraakzucht, etc. In hoeverre is dit aangeboren of aangeleerd? Hoe werkt dit eigenlijk en blijven emoties zich ontwikkelen naarmate je ouder wordt (en meer levenservaring hebt) of stopt dit op een bepaald moment?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Behalve aangeboren elementen ontwikkel je veelal door je omgeving. Je ziet weleens hoe een EQ ontwikkelt wordt door mensen die veel mee hebben gemaakt in hun leven, ziekte armoede etc.

Als je ziet hoe mensen zich uiten met kenmerken als deze, dan heeft dat te maken met achtergronden.

Naarmate je ouder wordt ontwikkelen emoties zich via ons hormonenstelsel, je ziet het bij oudere mensen dat ze sneller gaan huilen en ze reageren emotioneel op heel veel dingen en gebeurtenissen. Dus je zou kunnen zeggen dat het twee verschillende fases zijn aangeboren en ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer een baby ter wereld komt bezit het al enkele vaardigheden. Deze zijn voornamelijk gericht op overleven; huilen, lachen en zich hechten. Met de tijd ontwikkelt een kind zich steeds meer op emotioneel vlak, dit wordt de emotionele ontwikkeling genoemd.

Emoties
Emotionele intelligentie verwijst naar een set vermogens welke bijdragen aan vaardigheden in het sociale en emotionele domein.

Een emotie wordt gekarakteriseerd door fysiologische responsen, subjectieve gevoelens, cognities gerelateerd aan deze gevoelens en het verlangen actie te ondernemen.

De discrete emotions theorie zegt dat emoties aangeboren zijn en te onderscheiden. Iedere emotie heeft een eigen set van specifieke en kenmerkende lichamelijke en gezichtsreacties.

De mensen die de functionalistische benadering van emoties aanhangen zijn van mening dat de basisfunctie van emoties het promoten van actie om een doel te bereiken is. De emoties zijn niet te onderscheiden en variëren enigszins door de invloed van de sociale omgeving.

vanwege de ontwikkeling is het niet te doen dit te beschrijven, evenals de emotiole stoornissen en klachten die er bestaan.

factoren die invloeden kunnen hebben op de ontwikkeling van emoties"

socialisatie
temprament
regulatie van emotie
omgevingsfactoren
de ervaringen van de betreffende persoon