Je gaat er kennelijk van uit dat het streven naar geluk een functie heeft.
Volgens mij is dat niet zo.
Evolutionair streven we naar overleven. En dat is al heel wat. En als je daar tevreden mee bent mag je in je handen knijpen.
Als je streeft naar geluk betekent dat dat je je niet gelukkig voelt, en dat leidt alleen maar tot depressies. Geluk bestaat alleen bij de gratie van ongeluk, en meer dan een redelijk evenwicht tussen die twee mag je niet verwachten.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Streven naar geluk is meer een economisch dan een psychologisch principe. Economen gebruiken deze veronderstelling om wat ruimer te denken dan het streven zoveel mogelijk te bezitten, maar kunnen er niet veel meer mee dan een waarde toekennen aan stedelijk groen of iets dergelijks, maar het is dan weer nauwelijks te onderscheiden van het streven naar status. De functie is dus een beetje twijfelachtig, maar het is een beetje roeien met de riemen die je hebt voor een planoloog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans om je tijdens het proces van ‘streven naar geluk ‘ je uiteindelijk te realiseren dat je elk moment de keuze hebt om je gelukkig te voelen.

Wanneer je streeft naar [later] geluk, mis je het huidige geluk.

Streven naar geluk is niets mis mee, zolang de doelen maar realistisch zijn. Dit kan teleurstelling en een naar gevoel voorkomen, de basis om geluk te kunnen ervaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Streven naar geluk heeft meestal het effect van jezelf juist niet gelukkig voelen. Alsof je iets zou moeten doen of bereiken om het te zijn. Als ik eenmaal ..... ben ik gelukkig. Maar je bent gewoon gelukkig, of soms niet!

Kortom, hoe minder je ernaar streeft, hoe gelukkiger je je kunt voelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit is helemaal waar... maar het is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK, nog duidelijker dan, streven naar geluk heeft vaak de functie van afleiden van de zijnstoestand geluk. Omdat het onbeivloedbare niet te beinvloeden is.