Is een psycholoog of iemand met psychologische kennis immuun voor psychologische trucjes en subliminale beïnvloeding en priming?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb 40 jaar samengewerkt met psychologen en psychiaters. Natuurlijk zijn zij meer gefixeerd op houding en gedrag van een persoon. Ook 'doorzien' zij vaker dingen die aan ons voorbijgaaan en zijn er zeker niet immuum voor.Maar het is tenslotte toch ook hun vak die zij verstaan en waarin ze gespecialiseerd zijn. Maar ook psychen zijn net zoals een ieder, mensen met gevoelens en emoties. Als laatste wil ik toevoegen dat zij zich evenveel kunnen laten beinvloeden door `verborgen beelden` net zoals jij en ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*hun vak dat
Toch een +

Andere antwoorden (3)

Nee. Het blijft gewoon een mens met een beïnvloedbaar bewustzijn. Misschien is hij/zij iets alerter op dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou denken van wel (makkelijker kunnen doorzien e.d.), maar omdat het ook mensen met hun emoties zijn zie je vaak juist het tegendeel, net zoals de huisarts die veel vaker veel te lang doorloopt bij kwaaltjes hemzelf aangaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening:

priming staat voor de mogelijkheid sneller dingen te herkennen wanneer men deze al eens eerder heeft meegemaakt. Als we deze lijn doortrekken naar de psychologen of psychiaters gaan deze mensen deze technieken kennen en actief gebruiken. Dit brengt mee dat ze deze dus sneller zullen herkennen.

Echter mag je ook niet vergeten dat deze trucjes inhouden dat ze de patiënt gaan begeleiden zonder het effectieve medeweten van de patiënt (natuurlijk weten patiënten dat ze daar zijn voor hulp, maar de onjuiste gedachtegangen eruit werken word dan weer op een ander niveau gespeeld).

Wil je dit dan ook bij deze psycholoog doen dan zal een heel voorzichtige en gemaskeerde strategie moeten gebruikt worden. Als iemand deze techniek goed beheerst dan geloof ik dat men ook deze 'professionelen' kan begeleiden hoewel niet vanzelfsprekend.