Slaan extraverte mensen nieuwe ervaringen op een andere manier in hun geheugen op dan introverte mensen?

(Veel) extraverte mensen weten altijd wel iets leuks of nieuws te vertellen over wat ze hebben meegemaakt of hebben (bijna) overal wel een mening over en laten die mening graag horen. Introverte mensen doen dat veel minder. Zij maken natuurlijk ook allerlei dingen mee, maar vertellen daar veel minder over aan de mensen om hen heen.

Is dit verschil (deels) te verklaren doordat extraverte mensen nieuwe ervaringen op een andere manier opslaan in hun geheugen dan introverte mensen, en daardoor makkelijker "bij" die nieuwe herinneringen kunnen "komen"?

11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opslaan van ervaringen/informatie weet ik niet.
Raadplegen ervan schijnt wel verschillend te zijn bij deze typen mensen.
Daar heb ik wel eens wat over gelezen (in het boek "Het introverte type: een stille kracht" van Marti Olsen Laney.)
Extraverte mensen schijnen meer een beroep te op hun korte-termijngeheugen en introverte op het langetermijngeheugen. Daardpor is een introvert bedachtzamer; flapt er niet zo snel "alles" uit. Maar wat gezegd wordt, is wel doordachter.
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je reactie! Ik ben benieuwd naar het boek! Misschien ga ik het eens lezen.

Het beste antwoord

Iedereen slaat gegevens op die hij/zij ervaart, ziet, ruikt of voelt enz. Alle info wordt opgenomen in de hersenen en ergens als vele bestandjes opgeslagen.
Een hersennetwerk kan je dan ook zien als een computer, overal staan ergens bestandjes in het geheugen opgeslagen.
Dit opslaan van data is zowel bij extra-en introverte mensen hetzelfde.
Het verschil zit hem in het oproepen van de data.
Een extravert persoon is gewend heel veel data naar buiten te brengen. Het hersennetwerk zal dus snel in het geheugen kunnen zoeken om bepaalde bestanden te vinden.
Een introvert persoon brengt heel veel data niet naar buiten en deze bestandjes staan veilig 'ergens ' weggeplaatst. Het duurt dus veel langer voor bepaalde bestandjes ut het geheugen gevonden worden en gelinkt met andere bestandjes.
Het hersennetwerk is dus niet zo snel in het vinden en samenbrengen, omdat het geheugen minder wordt gedwongen om te zoeken. Een introvert iemand zal immers niet zo snel herinneringen of info naar buiten brengen, hoeft dus minder vaak bestandjes op te vragen. Sommige bestanden die zo iemand eigenlijk nooit naar buiten WIL brengen, kan hij ook nooit meer terugvinden in zijn hersennetwerk.
Indien we alles wat we aan indrukken opdoen zouden opslaan, zouden onze hersenen 'ontploffen' zoveel zou er in worden vastgezet. We zijn dus selectief in het aantal indrukken dat we echt willen bewaren. Dit is bij iedereen anders, hoe intelligenter iemand is, hoe creatiever deze kan denken.
Het is dus niet zo dat introverte mensen, minder intelligent zijn dan extraverte én andersom. Het ligt er net aan hoe het netwerk in hun hersenen is ingedeeld en welke info vaak of weinig wordt opgeroepen.
Zo zal een extravert persoon vaak vele bestandjes oproepen die er niet toe doen en een intravert iemand zal heel veel verborgen bestanden hebben die er voor hem/haar eigenlijk niet toe doen. Die heeft weer een heel ander netwerk in het hoofd.
amc
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Lijkt me niet, want het wordt gewoon veroorzaakt door dat introverte. Introverte mensen zijn gewoon niet zo spontaan in vertellen, zijn daar te verlegen voor en luisteren liever naar anderen.

Als je 1 op 1 met ze praat en ze voelen zich vrij bij je kun je precies dezelfde verhalen te horen krijgen maar ze zullen gewoon niet makkelijk in een groep dit soort dingen vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg niet dat het alleen verlegenheid is, maar het is een soort gedrag wat verlegen mensen ook hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal eens, en mensen met introvert gedrag kunnen later extrovert gedrag vertonen. Gedrag is iets wat je hebt, niet wat je bent!
Antoni
11 jaar geleden
Pelle, dank voor je antwoord!
Natuurlijk slaan zij herinneringen anders op ( de introverte groep), zij overdenken alles veel meer, maar niet met het doel, anderen hun mening of verhaal te laten horen en zullen dus andere feiten opslaan, maar dat zullen er niet minder zijn. Zij zullen ook veel meer overwegen of iets de moeite waard is, voordat ze iets vertellen.
Extraverte mensen vertellen graag wat zij hebben meegemaakt, zij overdenken het feit niet zo zeer, maar de activiteit die er is voorgevallen. Zij praten graag met andere mensen en zullen de daarvoor geschikte feiten meer opslaan.
De andere manier van denken en waarde aan welke feiten er belangrijk zijn, zullen zeker een andere manier van opslaan teweeg brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
crea, dank voor je antwoord!
Introvertie en extrovertie is vooral op het naar buiten brengen van iets. Maar ik DENK dat binnenkomende informatie alleen anders geassocieerd wordt. Extroverte mensen maken snel koppelingen naar andere dingen of onderwerpen rondom de binnenkomende dingen, terwijl introverte mensen meer richting het binnenkomende onderwerp blijven en minder wijde associaties maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord!