Hoe kun je goed met je faalangst omgaan?

Morgen begint mijn proefwerkweek, en ik ben eigenlijk al die tijd niet zenuwachtig geweest. Tot dat vandaag het besef kwam dat het morgen al begint. Vanaf dat moment heb ik meteen een heel naar zenuwachtig gevoel, ik word er zelfs enigzins duizelig van. Heeft iemand misschien tips voor vandaag en de rest van week hoe ik hier beter mee om kan gaan? Vorige proefwerkweek ben ik zelfs tijdens toetsen in huilen uitgebarsten omdat ik van de zenuwen zo'n blackout kreeg..

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe omgaan met faalangst? Het is van belang om opnieuw controle en invloed te krijgen op je denken, voelen en gedrag. Het is niet zo dat faalangst vanzelf overgaat. Hierbij wat tips: # Zoek een manier waarop je lichamelijk kan ontspannen. Bijvoorbeeld: relaxatie, ademhaling vertragen,… Start op tijd met het oefenen of aanleren van deze technieken zodat je ze onder de knie hebt wanneer de spanning hoog wordt. Je kan ook ontspanning vinden in inspanning (fietsen, joggen, sporten,…) of een warm bad of muziek beluisteren,… # Stel realistische, haalbare en concrete doelenstellingen waarbij je gericht bent op je eigen gedrag (en niet onmiddellijk op het resultaat) # Zorg voor een goede planning met een goed evenwicht tussen rust, studie en lichamelijke gezondheid # Stel tussendoelen, werk met kleine stapjes. Op die manier merk je je vooruitgang. # Stel je gedachten in vraag en spoor irrationele redeneringen op: ‘is dit wel zo?’. Een voorbeeld van zo’n gedachte is ‘Het gaat me niet lukken, ik ken er niets van’. Helemaal niets kennen, is zeker overdreven. Misschien kan je deze gedachte ombuiten tot een meer rationele gedachte: ‘Tot hoofdstuk 4 ken ik het in grote lijnen, daarna gaat het moeilijker’. # Probeer het succes indachtig te zijn, wees niet zo pessimistisch over je eigen mogelijkheden. # Fouten maken kan en mag. Het hoort eigenlijk gewoon bij een uitdagend leven. Iedereen heeft eens een mislukking, dus jij ook, dat wil echter nog niet zeggen dat je een mislukkeling bent ! # Moedig jezelf aan en beloon jezelf ! Wees niet zo kritisch tegenover jezelf en leg de lat iets minder hoog. Zo kan je gevoelens van succes ervaren en verminder je de druk (en tevens de stress). Hierdoor zal je positiever staan tegenover de dingen. Faalangst kan aangepakt worden met een vermindering van faalangst tot gevolg. Bovenstaande tips kennen is één zaak, de tips toepassen is nog een andere zaak. Je verandert je gedachten, gevoelens en gedrag namelijk niet onmiddellijk en gemakkelijk. Belangrijk is om tijdig de tips te oefenen. Het heeft weinig zin om faalangst pas aan te pakken tijdens de examens.

Bronnen:
http://www.hitek.be/pages/hoger_onderwijs_...

het beste is om gewoon in alle tijden rustig probeert te ademen, als je denkt dat je een blackout krijg neem je even 1 minuut voor jezelf om rustig tot adem te komen en denken "wat is het ergste wat ik me kan overkomen". Moet ik me hier nou druk om maken dat is natuurlijk niet zo mijn tip is dan ook rustig blijven.

Allereerst is het handig om te kijken naar lichamelijke ontspanningstechnieken. Het gaat dan om de spieren, maar ook een betere ademhaling is van belang. In vele boeken worden deze technieken op praktische wijze beschreven, maar het is beter om daar onder begeleiding eens mee te oefenen. De rationele aanpak geeft mogelijkheden om door andere denkpatronen faalangst beter te beheersen. Mensen met faalangst hebben vaak 'niet-helpende' gedachten, dat wil zeggen gedachten die juist faalangst oproepen. Het is de kunst deze te vervangen door 'helpende gedachten'. Ook hier wordt in praktijkboeken veel voorbeelden van gegeven. Tenslotte is het ook van belang met jezelf in gesprek te raken over de mogelijke onbalans van 'geven en ontvangen', zoals je die in de dagelijkse gang van zaken toepast. En bij welke mensen een onbalans vooral aanwezig is. Leerlingen kunnen op school deelnemen aan een training in groepsverband, waarbij wordt geleerd beter met faalangst om te gaan.

Bronnen:
http://www.faalangst.nl/faq.html

De stof GOED leren en erop vertrouwen dat je het goed geleerd HEBT. Houd je DAT voor ogen. Je faalangst doof je dan uit met terecht zelfvertrouwen. Je arts kan je kalmering smiddelen voorschrijven die niet versuffen (meestal metoprolol). Heb je echt een paniekstoornis dan zijn daar therapieën voor. Het nadeel van anxiolytica (anti angst/paniek medicatie) die op benzodiazepinen werken zoals seresta/oxazepam dempen je helderheid en DAt is onhandig. ik raad je wel aan als je zulke heftige reacties krijgt je arts te raadplegen. het zou jammer zijn als je een jaar verspeelt door de zenuwen. Dit is geen aanstellerij, je arts begrijpt dit.

voor morgen heb je aan mijn antwoord niet zo veel ( dan helpt het grote antwoord onder je vraag wellicht) maar voor de toekomst zeker wel: Neem via de NPCF.nl contact op met een lokale zelfhulpgroep voor mensen met een fobie. Die helpen je er middels oefeningen met lotgenoten zo goed als zeker overheen. Succes! (ook morgen)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100