Wie kent baclofen als afkickmiddel? Hoe gaat deze therapie? Wat zijn de bijverschijnselen? Kan je dit thuis gebruiken of moet je naar een kliniek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Artsen schrijven het voor bij spierkrampen door spasticiteit, dystonie, amyotrofische laterale sclerose (ALS) en door multiple sclerose.
Het wordt ook gebruikt bij aangezichtspijn (een soort zenuwpijn), bij alcoholverslaving en bij hik.
Baclofen remt de zenuwbanen in het ruggenmerg, waardoor verkrampte spieren verslappen. De spieren kunnen hierdoor beter bewegen en eventuele spierpijnen verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit middel kun je normaliter thuis gebruiken.

Zelf ken ik het niet als afkickmiddel maar het wordt wel gebruikt tegen de afkickverschijnselen van cocaine en alcohol verslaving.

Verslaving

Bij de ontwenning van alcoholverslaving hebben de meeste mensen veel last van ontwenningsverschijnselen. Na deze ontwenning, als de ontwenningsverschijnselen over zijn, heeft men nog wel een behoefte aan alcohol.
Werking
Baclofen vermindert deze behoefte aan alcohol. Hoe de werking tot stand komt, is niet precies bekend.
Hoe baclofen bij alcoholontwenning werkt, kunt u lezen in de tekst over verslaving.
(zie de gehele bron)

De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Soms, vooral in het begin van het gebruik als u nog niet aan het middel gewend bent
Slaperigheid en sufheid. Deze bijwerkingen zijn vooral lastig bij activiteiten waarbij uw oplettendheid erg nodig is, zoals autorijden, het beklimmen van een ladder of het bewaken van een proces op het werk. Onderneem geen risicovolle activiteiten, zeker niet de eerste twee weken van de behandeling, als u nog aan het middel moet wennen.
Te sterke werking, waardoor de spieren onvoldoende kracht hebben. De dosering moet dan worden aangepast. Mensen met de spierziekte myasthenia gravis kunnen extra last van hun aandoening krijgen.

Zelden
Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, diarree of juist verstopping en verminderde eetlust. Misselijkheid kunt u voorkomen door het middel met wat voedsel of melk in te nemen.
Droge mond.
Hoofdpijn.
Duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd. De duizeligheid kan ook ontstaan door een verlaagde bloeddruk. Heeft u hier last van, dan kan het helpen om te gaan liggen met de benen omhoog. Of door ademhalingsproblemen.
Wazig zien.
Veranderingen van stemming, zoals verwardheid, neerslachtigheid en slapeloosheid. Vooral ouderen zijn gevoelig voor deze bijwerkingen. Bij mensen met depressiviteit kan de aandoening verergeren.
Dingen zien of horen die er niet zijn (hallucinaties). Raadpleeg in dat geval uw arts. Bij mensen met psychotische klachten kan de aandoening verergeren.
Epileptische aanvallen. Mensen met epilepsie hebben kans op een toename van het aantal aanvallen. Overleg hierover met uw arts.
Incontinentie of juist moeilijk kunnen plassen.
Galbulten.
Koorts, pijn en rillingen
Raadpleeg bij bovenstaande bijwerkingen uw arts.