Wat zijn existentiële angsten/trauma's en wat zijn de gevolgen ervan?

Toegevoegd na 3 uur:
Specifiek ben ik geïnteresseerd in existentiële trauma's ontstaan vóór het 5e levensjaar.
Zijn er misschien GV-ers met deze ervaring?
Mag ook per PB wat mij betreft; kan me voorstellen, dat persoonlijke info privé is.
Uiteraard zijn bronnen ook zeer welkom of informatie van deskundigen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het begrip trauma wordt vaak beperkt tot shocktrauma en exuistentiële onmachtgevoelens. Omdat niet alleen de existentiële- en levenswil, maar ook de behoefte aan zielehechting tot het fundament van de menselijke psyche behoort, zijn er meerder vormen van traumas;

Existentiële trauma's;
Hier gaat het om leven en dood. Het gaat om het pure overleven van de situatie.
Het belengrijkste gevoel is in deze situatie doodsangst. Daarom blijft ook na het overleven van een dergelijke situatie bij een mens een hoog spannings- en angstniveau bestaan, dat zich kan uiten in steeds terugkerende paniekaanvallen.

Bij een verliestrauma;
Gaat een belangrijke binding door de dood of lange afwezigheid van een andere persoon verloren. Wanneer bijv. de moeder van een kind vroeg sterft zijn verlatingsangst, woede, pijn en verdriet blijvende gevoelens na een verliestrauma.
Depressies zijn de gevolgen op lange termijn.

Bij een hechtingstrauma;
Wordt de behoefte aan hechting zelf getraumatiseerd. Dat betekent dat het kind
onmachtig en hulpeloos is in alle pogingen om zich aan bijv. de moeder te hechten, omdat zij zich aan alle emotionele toenaderingen van het kind onttrekt. Hoe meer het kind de emotionele nabijheid van moeder zoekt, hoe groter de distantie wordt die de moeder met het kind opbouwt. Angst vor alleen zijn, woede, vertwijfeling en uiteindelijk ook zelfhaat zijn de blijvende gevoelens die zich in dit kind vormen en uiteindelijk wordt in zulke gevallen de totale persoonlijkheidsstructuur van een mens in zijn ontwikkeling zwaar verstoord en dit kan gaan resulteren in een antisociale of borderline persoonlijkheidsstoornis.

Kijk eens op deze site;
http://www.vredemetjemoeder.nl/pages.php/Artikel%20Moeder_Kindbinding.html

Ik kan zelf niet van persoonlijke ervaringen berichten, maar vond dit toch interessant voor je om eens door te lezen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

De posttraumatische stressstoornis (PTSS) is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de angststoornissen. De aandoening ontstaat als gevolg van ernstige stressgevende situaties, waarbij sprake is van levensbedreiging, ernstig lichamelijk letsel of een bedreiging van de fysieke integriteit. Deze situaties zijn voor de persoon traumatisch.
Voorbeelden zijn:
oorlog, burgeroorlog en andere gewapende conflicten (shell-shock (W.O.I), battle fatigue en concentratiekampsyndroom (W.O.II))
gewelddadige aanvallen
verkrachting
emotioneel of lichamelijk misbruik in de vroege jeugd

De symptomen zijn herbeleving (nachtmerries of flashbacks), vermijding van herinneringen of emotionele uitschakeling hiervan, ernstige prikkelbaarheid en slaapstoornissen, extreme spanning als gevolg van bepaalde prikkels, irritatie en hevige schrikreacties. Het is ook mogelijk dat de persoon symptomen van andere psychische aandoeningen vertoont zoals een klinische depressie. Van PTSS is sprake wanneer de symptomen langer dan een maand duren. Wanneer deze korter dan een maand duren, spreekt men van acute stressstoornis. PTSS is met behandeling te genezen of verbeteren. Soms kan dit ook spontaan gebeuren.
Bron wikepedia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Dit betreft PTSS, mijn vraag betreft existentiële angsten/trauma's.
Kan je uitleggen, waarom je als antwoord PTSS hebt gekozen?
De - is niet van mij; jammer dat deze niet wordt beargumenteerd....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je niet gereageerd hebt!