Bovenstaande antwoorden melden dat mensen met een hoog IQ beter in staat zijn om angsten logisch te benaderen en daardoor "weg te redeneren". Helaas, het tegenovergestelde is ook waar. Mensen die heel intelligent zijn, zijn ook veel beter in staat om te beredeneren waarom alles mis zal gaan.
Het is voor ouders van hoogbegaafde kinderen een bekend aspect om in de opvoeding rekening mee te houden: deze kinderen kunnen nachten wakker liggen vanwege alles wat er mis kan gaan, terwijl de omgeving zich afvraagt "moet je je daar nou zo druk om maken?"
Kijk maar eens op http://pharosnl.nl/menu/hoogbegaafd-nieuws/hoogbegaafdheid-artikelen/faalangst/
Of zoek op Google maar eens op de combinatie "hoogbegaafdheid angstig".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik voel idd meer bij jouw antwoord dan bij die daarboven. Puur vanuit mijn eigen ervaring, ik ben juist veel meer mensen met angstklachten met een (boven)gemiddeld IQ tegengekomen dan mensen met een lager dan gemiddeld IQ (en ik ben er al heel wat tegengekomen)
Ik denk dat er zeker wat in je redenatie zit. Hoger intelligente mensen nemen soms het leven zwaarder op omdat ze inderdaad veel meer en dieper over sommige dingen nadenken.

Andere antwoorden (4)

Angst heeft niets te maken met IQ.
Het heeft te maken met fantasie. Met wat er allemaal mis kan gaan.
11 jaar geleden
Nee, een angststoornis oftewel fobie is niet iq gerelateerd.
Hoe een fobie ontstaat is grotendeels onbekend. In principe kan iedereen een fobie ontwikkelen. Specifieke fobieën zoals de angst voor spinnen ontstaan vaak in de kinderjaren en kunnen spontaan over gaan. Andere fobieën (waaronder sociale fobieën) ontstaan vaak tijdens de adolescentie en jonge volwassenheid. Sommige mensen zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van een fobie. Dit heeft voor een deel een genetische basis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fobie

Maar:
Mijn man heeft veel gewerkt met mensen met een fobie.
En de conclusie is wel dat iemand met een redelijke intelligentie (vanaf gemiddeld iq) beter in staat is die angsten verstandelijk te beredeneren en daardoor beter
in staat is om daar aan te werken, al dan niet met een therapie. Het begrijpen van de angststoornis en de mogelijkheden om daar wat aan te doen, vereist dus wel een een redelijk iq.
http://www.psychischegezondheid.nl/action/psychowijzer/24/angststoornissen_.html?tab=4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, dat (deels) verklaart waarom ik weinig angststoornissen zie bij mensen met hoog IQ. Ik ben nog niet 100% overtuigd, maar je antwoord is een plusje waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een angststoornis altijd een fobie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle angst- en paniekstoornissen zijn een fobie.
Niet iedereen met angst is even bang.
Angst heeft veel te maken met verkeerde denkpatronen. In die zin kan het iets met het IQ te maken hebben. Eens die verkeerde denkpatronen zijn gelegd in de hersenen, moet je ze kunnen overschrijven met nieuwe, positievere denkpatronen, en dit vooral volhouden! 30 dagen moet je je negatieve gedachten kunnen wegwerken om angst te overwinnen.
Mensen die veel angsten kennen, hebben tekorten/teveel aan bepaalde hormonen; een scheve verhouding tss adrenaline en testosteron bv. OOK voeding speelt een belangrijke rol bij angst. Je kan ze afremmen met: minder suiker, dierlijke vetten, koffie geeft hartkloppingen.
Belangrijk ook is: minder stress = minder angst. Mensen zouden meer moeten leven vanuit hun hart ipv vanuit hun denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je IQ definieert als: "Goed in staat logische gevolgtrekkingen en correcte deducties te maken", dan heeft dat zeker invloed op angststoornissen. Angststoornissen zijn namelijk irreële extrapolaties van de werkelijkheid en niet gebaseerd op een goede interpretatie van de omgeving en mogelijke gebeurtenissen.
Als je niet precies snapt/weet hoe de wereld in elkaar zit zul je ook eerder angst ondervinden, dat is namelijk de evolutionaire oplossing: als je het niet weet, ren dan hard weg!