Waarom hebben de mensen die verdwaald zijn de neiging om in cirkels te gaan lopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zonder aanwezige orientatiepunten (bijv. de zon) voor navigatie, worden onze hersenen misleid door subtiele signalen in onze omgeving, zoals de helling van het terrein, of de richting van de wind, bewegende wolken, om een looprichting te bepalen. Het totaal van deze zintuiglijke "ruis" zorgt ervoor dat we niet in een rechte lijn kunnen lopen. De exacte afwijking is ook afhankelijk van de omstandigheden.

We zijn geen machine, we denken recht vooruit te lopen, echter wijken altijd wel wat af, soms naar links, soms naar rechts.

De benen van een mens zijn niet allerbei even sterk . Een die rechts is daarvan is het rechterbeen sterker dan zijn linker . En bij mensen die links zijn is het linkerbeen sterker . Dus bij het lopen zonder dat je het eindpunt zien zal je altijd afwijken .

Een echt keiharde verklaring of bewijs is hier nog niet voor gevonden las ik na enig speurwerk ;) http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2009/augustus/De-weg-kwijt.html Zelf denk ik dat wat informatieoverdracht betreft in ons brein, zelden de volle 100% zekerheid kunnen bieden.... Simpel voorbeeldje ken ik vanuit mijn werkervaring in de optiek en bekend met refractie-afwijkingen via metingen en effect van astigmatisme dat bijna de helft van de bevolking wel heeft in zeer lichte tot sterke mate. Deze mensen/kinderen krijgen als het meer dan 'Cilinder 0.25/0.50' wordt, meestal hoofdpijn als ze bv veel moeten lezen, autorijden, beeld (pc) werk moeten doen. Kijken ze zonder correctie(in brillenglas) dan zien de bv iets als een deurpost "scheef" (in tal van variaties) maar in de overdracht naar hersenen wordt 'dit beeld bijgesteld' als een "rechte deur" anders zouden we immers blijven botsen? Door in een brillenglas deze cilinderafwijking 'in te slijpen' krijgen de hersens ahw meer 'rust' en is iets als lezen niet meer zo inspannend ;) Alleen al in dit kleine voorbeeld wordt aangegeven, hoe VEEL externe (of interne) andere factoren ook nog meebepalen hoe we zullen gaan lopen als we verdwaald zijn lijkt me... Prikkeloverdracht via ons zicht is dan nog maar eentje, maar dan nog via onze andere zintuiglijke prikkels en de gehele en ook meetbare overdracht?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100