Welke materiale heb je als psychologie nodig om te meten of probleemgedrag ontstaat door een gebrek aan structuur?

Voor een opdracht psychopathologie moet ik een analyse maken van het probleemgedrag van Nicole. Nicole is een meisje wat erg impulsief en druk is en veel structuur nodig heeft. Een van mijn hypotheses is dat het probleemgedrag van Nicole ontstaat door een verschil in hierarchie/structuur welke op school geld en welke thuis geld (thuis zijn er strikte regels, en daar zijn er geen problemen.) Ik vroeg me alleen af: Hoe kan ik deze hypothese toetsen? zijn er (empirische) methodes waarmee ik dit kan onderzoeken?

Groetjes

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alleen door haar uit huis te plaatsen en tijdelijk ter observatie op te nemen in een omgeving met evenveel structuur als op school, of zelfs met een school daaraan verbonden. Daaruit kun je dan concluderen of het gedrag verbetert, verslechterd of gelijk blijft. Niet zelden namelijk gaan kinderen die thuis erg kort gehouden worden en zich uitstekend gedragen en geen problemen opleveren, helemaal los op school, omdat ze zich pas in DIE omgeving vrij en veilig voelen. En dat is eigenlijk een heel kwalijk signaal. Ook kan ze juist door de overmaat aan structuur te weinig geleerd hebben waar haar echte grenzen liggen en die op school uit het oog verliezen, omdat ze ze thuis niet heeft kunnen oefenen / toetsen aan de praktijk. Voor de ontwikkeling en herkenning van grenzen hebben kinderen meer nodig dan strikte regels en ' omdat ik het zeg' . Met video-hometraining zou je de thuissituatie goed kunnen bestuderen en bespreken, maar echt een duidelijk beeld krijg je pas door haar uit haar omgeving te halen. Erg drastisch is het echter wel. Natuurlijk zijn gesprekken de eerst aangewezen techniek (met school, ouders en kind, liefst los van elkaar) om de verhalen te kunnen vergelijken en patronen te herkennen.

Er zijn verschillende methodes om te onderzoeken hoe Nicole hiërarchie ervaart er hoe ze hier mee omgaat. Bijvoorbeeld de 'duplo methode' (officieel heet deze methodiek 'een taal erbij). '”Een taal erbij” is inzichtgevend en verhelderend. Het structureert de soms verwarrende werkelijkheid van een cliënt en werkt als zodanig ook ordenend voor de therapeut. Door de sterke identificatie van de cliënt met het materiaal komt hij dicht bij zijn gevoel en kan hij erkenning krijgen voor zijn leed; niet alleen met woorden maar ook door er samen naar te kijken.' Om je hypothesen te toetsen, kun je prima een taxatieschema invullen. Hiermee check je of je niets over het hoofd zie (om diagnose-recept model te voorkomen). Video interactie begeleiding is een uitstekende methodiek om in de metapositie diverse situaties / momenten uit te pluizen. Dit kan zowel thuis, maar ook prima op school. Waar ik met mijn werk mee begin is eventuele medische bijzonderheden uitsluiten; zijn er diagnoses bekend? Hoe gaat het met Nicoles lichamelijke gesteldheid? Overigens, het voorgaande antwoord om Nicole tijdelijk te laten observeren lijkt wat radicaal. Gebleken is wel dat bij ernstig moeizaamgedrag dit vaak de enige mogelijkheid is.

Bronnen:
http://wvg.vlaanderen.be/rechtspositie/03-...
http://www.dekontekst.nl/index.php?pagina=...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100