Kan een mens met (ernstige) psychische problemen meerdere kenmerken hebben van verschillende aandoeningen?

Ik heb het over mijzelf. (ik begrijp dat internet informatief is, doch een psychiater kan dit beter analyseren) Ik heb het sterke vermoeden dat ik Borderline persoonlijkheids stoornis heb. Daarnaast herken ik mij erg in ADD, en enige kenmerken van Asperger.Maar zeer zeker ook Nacisme.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja dat kan. Staar je niet blind op de diagnoses zoals gesteld worden aan de hand van het DSM. Dit is ook maar een boek die samengesteld wordt aan de hand van vergaderingen met psychiaters onderling. Het wordt ook vaak aangepast. Zo bestaat MPS niet meer en Borderline heet nu ERS.

Je bent in de eerste plaats mens en wanneer je psychische problemen hebt, dan kan het zijn dat je een variëteit aan problemen hebt. Men wil je dan graag in een hokje stoppen met mensen die een zelfde soort problematiek hebben. Dit om behandeling mogelijk te maken natuurlijk. Echter blijft het altijd een beetje natte vinger werk. Het is niet zo dat er fysieke onderzoeken gedaan worden om je problematiek vast te stellen. Het gaat aan de hand van symptomen.

Nu kan ik je zeggen dat wanneer een huisarts alleen maar aan de hand van symptomen diagnoses moest gaan stellen, ze er ook heel vaak naast zouden zitten.

De hersens zijn een complex orgaan en er kan op meerdere plaatsen tegelijk ook iets 'mis' gaan, dit kan ook zijn aan de hand van gebeurtenissen in je leven (denk aan hechtingsproblematiek, denk aan de fase waarin je je geweten ontwikkelt etc., denk aan mishandeling) en natuurlijk speelt erfelijke aanleg ook een rol hierin.

Wil je precies weten wat er niet helemaal goed gaat in je hoofd, laat dan eens een Qeeg maken bij bijv een instituut als neurofeedback.
Ze stellen niet snel diagnoses, maar je krijgt een overzicht van de 30 frequenties in je hoofd en de afwijkingen daaraan. Dit wordt dus fysiek gemeten.
en dus niet aan de hand van symptomen geschat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

'Psychiatrische diagnoses' bestaan eigenlijk uit een beschrijving die het beste past bij jouw klachten. Het zijn geen ziektebeelden met een duidelijke oorzaak die heel duidelijk af te bakenen zijn.

Als je kenmerken hebt van meerdere 'stoornissen' noemen psychiaters comorbiditeit. Je krijgt het stempeltje waarvan je de meeste kenmerken hebt, maar de scheidslijn is vaak heel diffuus.

Toegevoegd na 1 minuut:
En laat het inderdaad aan de psych over om de diagnose te stellen; ga niet te veel op internet snuffelen want normale mensen bestaan niet. Als je hulp zoekt, is een goede eerste ingang altijd de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan. Veel stoornissen hebben een aantal dezelfde kenmerken.
Persoonlijkheidsstoornissen vallen in 3 clusters, a b en c. Het kan zijn dat je trekken hebt van een aantal stoornissen uit a, of uit B of c.
Zelfs a b en c gecombineerd kan.
Dus je kunt combinaties persoonlijkheidsstoornissrn hebben en/of psychische aandoeningen combinaties.
Niks zo gevarieerd als de psychiatrie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar voor je zelf een (onwaarschijnlijk) complexe diagnose stelt, zou ik me aanmelden bij GGnet en daar open en eerlijk antwoorden op alle gestelde vragen en eventueel afgenomen toetsen. Zij zijn beduidend genuanceerder dan "doktor google". Het kan bijvoorbeeld ook hypochondrie of het "de ziekte van Bremer" zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik daar op ga googelen, heb ik ze ook allemaal. Plus, niet te vergen, autistische en psychopatische trekjes, bipolaire storinkjes en een hele medische encyclopedie aan ernstige lichamelijke ziektes.

Gelukkig zijn wij geen artsen, en is het niet aan ons om dergelijke ernstige diagnoses te stellen. Niet voor niets is dat echt een vak.

Het probleem met psychische aandoeningen - van vrijwel elke soort - is at het vaak om an sich normale gedragingen gaat, die in verhevigde mate of verschillende combinaties met elkaar voorkomen. Zelfs dan hoeft er nog geen probleem te zijn.

Een probleem wordt het vaak pas wanneer al die eigenschappen, eigenaardigheden en afwijkinkjes interfereren met je dagelijks leven, je mogelijkheid om te werken, normale relaties te onderhouden of normaal een zelfstandig leven te leiden. Alleen maar een paar karaktertrekjes of onhebbelijkheden maken nog geen (ernstige) psychiatrische aandoening, en veel ervan horen meer bij bepaalde types (normale, gezonde) persoonlijkheden dan bij ziektes.

Als je echt denkt dat je borderline hebt, zul je daar in het dagelijks leven dus regelmatig tegenaan lopen ; relaties die voortdurend mislopen, problemen met mensen om je heen, de neiging jezelf pijn te doen of anderszins te straffen, een zeer lage eigendunk waardoor je vrijwel niets durft te ondernemen en af en toe even flink de weg kwijt zijn. Als dat allemaal - of iets vergelijkbaars - het geval is, kan het zeker nuttig zijn eens hulp te zoeken.

Maar niet iedereen die niet helemaal lekker in zijn velletje zit, een verbroken relatie heeft, een hekel heeft aan onverwachte gebeurtenissen of plotselinge veranderingen, en vergeet waar haar sleutels lagen, heeft meteen borderline / ADHD / autisme etc. Laat je dus alsjeblieft niet gekmaken (of erger : iets aanpraten) door wat je leest en vindt op Internet, en zoek hulp als je hulp nodig hebt - of accepteer dat je goed bent zoals je bent als het slechts om 'wat trekjes' hier of daar gaat. Die horen bij de unieke persoon die jij bent, en daar kun je best je weg mee in het leven vinden, OOK zonder hulp.