Een hond die nog nooit een kat heeft gezien zal daar niet hatelijk op reageren. Ze zijn geen natuurlijke vijanden. Dat gedrag dat een hond achter een akt aan gaat dat komt doordat de kat weg rent en dan gaat de hond er achteraan. Honden en katten kunnen prima met elkaar, het kunnen de dikste vrienden zijn. Onze hond had toen ze nog pup was ook nooit eerder een kat gezien. De kat van mijn ouders is honden gewend, maar omdat ze deze hond niet kende wilde ze weg. Onze hond was alleen maar nieuwsgierig, verder niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan zal hij de kat ook niet HERkennen, maar gewoon zien en er een reactie op laten komen. Je kunt alleen dingen herkennen die al in je geheugen bekend zijn, als iets dus niet al in je geheugen zit is het nieuw, dus leer je het kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in 't geval van (leren) kennen dan? Hoe kan dit dan?
Dat fenomeen heet instinct.Zo'n beest hoeft niet geleerd te worden van: Dit is een kat,dat is je natuurlijke vijand. Ze weten dat zodra ze een kat zien! Hoewel er veel honden en katten broederlijk/zusterlijk samenleven,zonder ruzie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen instinct en een kat is niet de natuurlijke vijand van een hond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is ongeveer hetzelfde als wat wij hebben he Peter?;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat dacht ik ook gelijk, mangal !!! allebei die stellingen (instinct én natuurlijke vijand) kloppen niet. Sorry, peter, jagen is een 'drift', geen instinct.....(net als de geslachtsdrift - die hóéft niet gehoorzaamd te worden, een instinct móét gevolgd worden, anders ga je dood (zuigreflex bijv....))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry & sorry. En nee Sharona,dat tussen ons gaat veel dieper!
Zo ongeveer iedere diersoort is onbewust geprogrammmeerd om gezelschap te zoeken van de eigen soort als die in de omgeving is.Echter als een dier zijn andere soortgenoten nooit gezien heeft zien ,zien ze wel degelijk een andere soort voor eigen soort genoot aan .Denk maar aan een gans die achter een mens loopt als dat beest nooit een andere gans heeft gezien.Of een baby die tussen wolven is opgegroeid.Het zou voor de hond wel gemakkelijker zijn als ook de kat nooit geen kat zou hebben gezien.Anders leert die hond het heel gouw af een kat als soort genoot te zien.Hoewel ik niet gauw een kat zou horen blaffen en een hond zal miauwen.Het verschil van "taal ' zal wel een struikelblok blijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu wat je noemt instinct.
Dieren hebben veel meer "software"met hun geboorte meegekregen dan mensen, hun instinct moet hun beschermen tegen alles wat kwaad kan maar waar ze nog niet aan blootgesteld zijn.
Anders gaan er wat teveel jonge dieren dood.
Wij mensen hebben ook wel degelijk instinct maar noemen dat anders (bv, voorgevoel)
Toch is het zo dat een hond en een kat op den duur dikke vrienden kunnen worden, onze kat heeft wel eens de borst gegeven aan onze puppy's en als ze belaagd wordt, geeft ze wel een tik met haar pooot, maar met INGETROKKEN NAGELS.
Fantastisch toch?
Wij mensen kunnen in dat opzicht nog veel leren van de dieren.
Hartelijke groet.