Hoe krijgen mensen een verkeerd zelfbeeld, zonder dat de buitenwereld daar effect op heeft?

Mensen denken soms dat ze anders in elkaar zitten dan hoe ze zelf echt zijn. Vaak is dat dus helemaal niet zo, want ze vragen het zich alleen maar af. Ze zijn dus niet tevreden met hun huidige gedrag. Vaak wijzen ze iemand anders aan die daarvoor heeft gezorgd, maar dat terzijde.

Krijgen mensen door hun eigen fantasie die met hun op de loop gaan een verkeerd zelfbeeld van hun zelf en de mensen daar buiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een verkeerd zelfbeeld ontstaat altijd als je een beeld van jezelf vormt.

Ieder beeld schiet te kort, en omdat het nooit en te nimmer volledig kan zijn ontstaat er een misvorming. Het kan nooit volledig zijn, omdat niemand zichzelf echt volledig kent. Daarvoor zijn we te complex.

We maken een beeld met ons denken, maar ons denken is slechts een deel van ons. Het denken kan niet meer bevatten dan het kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja ik denk het van wel. Als mensen zo hun fantasie gaan gebruiken, scheppen ze een eigen werkelijkheid. En die werkelijkheid kan ver af staan van de echte werkelijkheid.
Het is belangrijk dat je jezelf accepteert, zowel je goede als je slechte eigenschappen, en daar een goede balans in zien te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet, een verkeerd zelfbeeld komt van de buitenwereld... Als er geen spiegels bestonden, hoe wist je dan hoe jij eruit zag... En ik zeg je de buitenwereld is niets anders dan een spiegel...

En als jij naar die buitenwereld luistert, dan krijg jij een verkeerd zelfbeeld als je dat gelooft...

Dus succes ermee, niet geloven meer, dan zit je goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al heeft de buitenwereld geen negatief commentaar op jou, jij kijkt wel naar de buitenwereld en je hebt zo je geachten over wat geslaagd en minder geslaagd is. Dit pas je toe op jezelf. Schijn bedriegt!

Wees gelukkig met jezelf, met wie jij bent. Jij bent ook een persoon die belangrijk is en deel uitmaakt van deze hele wereld. Jij mag er zijn. Accepteer jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand zichzelf wil zien heeft hij een spiegel nodig en de enige spiegel die er toe doet zijn (zoals XiniX ook zegt) de mensen in onze omgeving. Je zelfbeeld zal dus vooral bepaald worden door wat je in je jeugd te horen hebt gekregen. Ouders die in hun uil een valk zien krijgen dus een kind wat een veel te positief beeld van zich zelf heeft en als zo iemand eenmaal volwassen is zullen weinig mensen hem ongezouten vertellen hoe de vork in de steel zit en dus blijft dat beeld bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen krijgen een verkeerd zelfbeeld juist door de buitenwereld.

Juist als je luistert naar de buitenwereld wanneer je hoe, wat en waarom moet doen ga je twijfelen aan jezelf en krijg een verkeerd zelfbeeld.

Ik ken geen mensen die een verkeerd zelfbeeld hebben doordat hun fantasie met ze op de loop is gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verkeerd zelfbeeld komt naar mijn idee altijd van buitenaf.
Wanneer ik de dingen doe zoals ik voel dat ik ze moet doen, heeft dat geen consequentie voor mijn zelfbeeld. Het gaat naar wens of niet. Niet naar wens dan doe ik het nog een keer maar dan op een andere manier, punt.

Mijn zelfbeeld wordt pas aangesproken wanneer een ánder mij aanspreekt op bijvoorbeeld de kwaliteit die ik lever maar zou moeten leveren. De ander bepaalt op dat moment of ik goed ben of niet.
Wanneer mij dit regelmatig gezegd zou worden dan begin ik aan mijn kwaliteiten te twijfelen.

Deze staat van zijn is dan voedingsbodem voor het krijgen van een verkeerd zelfbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je creeert je eigen realiteit. Als je kan loslaten dat anderen dingen over jouw denken, dan zal je een stuk makkelijker leven. Angsten welke je in je leven heb, creeer je ook zelf. Jij bent de enige die je gedachten (bewust of onbewust) kan sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen krijgen een verkeerd zelfbeeld doordat ze zich constant vergelijken met anderen, en dan vooral anderen die het "beter" doen dan henzelf.
Vaak gaat dit om perfectionistische mensen die menen dat je pas werkelijk "iemand" bent als je iets gepresteerd hebt, of ergens de beste in bent, of geslaagd bent in dit leven met bijv. een goede baan en een duur huis.
Wanneer je zelf gaat uitstralen dat je gelukkig bent met jezelf, en wie je bent, gaat een ander ook van je houden.