Hoe kan je voorkomen dat je stress opslaat in je buik?

Zoals aandoeningen als prikkelbare darm zijn het gevolg van stress. Kennelijk is dit de plek voor de personen waar de stress in het lichaam gaat zitten. Hoe kan je ervoor zorgen dat opgedane stress zich niet zo snel in het lichaam blijft hangen?
De vraag gaat zeker over mezelf en meditatie doet het kennelijk niet. Mentale rust is eenvoudige te krijgen als lichamelijke rust.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je aan jezelf merkt, dat je spanning in je lichaam opslaat, kan ik je adviseren om eens naar een haptotherapeut te gaan. Die mensen zijn heel deskundig in het begeleiden van mensen daarbij. Je kunt leren om eerder te reageren op je lichamelijke gevoel, waardoor het opslaan van al die negatieve energie minder wordt.

Vergelijk het menselijk lichaam met een tank. Alles wat binnen komt, wordt opgeslagen. Als dat te veel wordt en de druk wordt te hoog dan ontstaat er spanning. Dus eigenlijk heel simpel, je moet regelmatig de druk laten afnemen door je op tijd te uiten. Bij iedere irritatie, bij ieder verdriet, boosheid, blijdschap moet je de emotie ook uiten. Mensen houden te veel rekening met de ander en uiten zich niet of nauwelijks. Zeker bij boosheid en frustratie. Maar juist dat moet je wel doen, zo ben jij het kwijt en weet de ander waar hij aan toe is. Dat hoeft niet agressief of verwijtend, maar puur je gevoelens uitspreken.

Dat heb je zelf niet in de hand. Je kan niet voorspellen welke lichamelijk klacht je gaat krijgen van teveel stress. Het enige dat je kan doen is zoveel mogelijk de stress voorkomen. Hieronder vind je daar goede tips voor:

Bronnen:
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Stress/...

De een krijgt buikpijn of een prikkelbare darm van stress, de ander krijgt er hoofdpijn van. Ook veel vormen van spierpijn hebben te maken met stress. Eerst en vooral is het belangrijk uit te zoeken waar die stress vandaan komt en hoe die is te voorkomen. Als je het niet kan voorkomen, dan zul je de stress moeten compenseren. Hoe dat moet is ook voor iedereen persoonlijk. De een heeft baat bij een wandeling. De ander moet vaak flink sporten. De volgende kan zich afreageren door praten. En weer iemand leest een goed boek om het hoofd leeg te maken of ontspant tijdens het tv kijken. Je zult jezelf moeten leren kennen, om er achter te komen wat het beste werkt om te voorkomen dat bij jou de stress dermate opgeslagen wordt dat je er last van krijgt.

Het opslaan gebeurt als de ontlading van de spanning niet voldoende gebeurt. Dat begint al bij het leren omgaan met de oorzaak van de spanning. Alleen dat kan voldoende werken om te leren omgaan met de lichamelijke bijverschijnselen van de stress. Medicatie verdooft vaak zonder aan de oplossing te weken. Het kan op het moment van gebruik wel zorgen dat je iets meer geestelijke ruimte hebt om aan jouw situatie te werken. Bij mentale rust nemen zal op de achtergrond of zelfs de voorgrond zich toch de aanleiding van de stress opdringen. Bij elke vorm van genezing is het belangrijk om de bijverschijnselen te ondersteunen maar primair toch te werken op de uiteindelijke aanleiding van de spanning en het leren om daar adequaat mee om te gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100