Ik heb iets raars met cijfers, wat is dat?

Ik schrijf de cijfers altijd zoals ik ze hoor. zoals bv. 346, dan schrijf ik altijd eerst de 3, dan laat ik een plekje open en schrijf ik de 6 en dan het cijfer 4 op het open plekje in het midden. Als ik het op de normale manier probeer te doen gaat het langzamer. Mijn leraar nederlands vond het ook raar dat ik de nul of de letter O met de klok mee schrijf. Wie heeft dat ook en weet wat dat is? Heeft het een naam?
Het is natuurlijk geen vraag van formaat maar vind het apart en wil dat graag weten.
Ik ben slecht in rekenen ( schiet bij een som gelijk in de stress, waardoor ik blokkeer en bijna niet kan denken ) en erg goed in taal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het doet mij wat denken aan dyslexie voor cijfers
(komt veel voor) waar je op een zeer goede manier mee hebt leren omgaan. Dat je daarom moeite hebt met rekenen verbaast mij dan ook niet.
Je moet immers voortdurend compenseren en dat ondermijnt je concentratie om de som op te lossen.
Probeer je te ontspannen en te accepteren dat het je wat meer moeite kost.
Hopelijk verdwijnt de stress dan die je blokkeert.
Omdat je in staat bent , een probleem al aan te pakken VOORDAT het ontstaat, vermoed ik dat je wel degelijk goed kunt rekenen als je dit ONTSPANNEN doet.
Probeer maar eens uit.
En anders kun je altijd terugvallen op een rekenmachine
Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Automatisme wat je jezelf hebt aangeleerd, ik heb hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat met die cijfers heb ik ook, de Engelse taal is wat dat betreft veel logischer met de 'cijfernamen'. Ik heb ontdekt dat het bij mij gaat om de benamingen niet om de getallen, Hoewel ik ook altijd een ramp was met rekenen, dat is trouwens in de loop der tijd wel beter geworden.

Het kan dyscalculie zijn, maar dat komt niet zo heel veel voor. Kinderen die dit hebben, hebben vaak ook moeite met leren klokkijken.

Ik hoop dat je eruit komt met die stress met rekenen want die blokkering valt natuurlijk wel aan te pakken, maar ik wou dat ik wist hoe. (Ik gebruik voor stress bij m'n dochter tijdens het huiswerk altijd een goene edelsteen dat neemt de stress wat weg.)

Ik weet wel dat ik altijd een 'knopje' om moet zetten wil ik kunnen rekenen, en als ik een beetje afgeleid ben moet ik dat knopje iedere keer opnieuw omzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk doe je het goed.Het is immers vreemd dat we bij een dergelijk getal het laatste cijfer in het midden zetten.logischer wijze zou je moeten zeggen drie honderd veertig zes.eigenlijk heb je niks raars met cijfers maar ben je je tijd vooruit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch maar in Spanje gaan wonen, dan heb je dat probleem niet.
Daar zeggen ze voor 346 eerst de 300 dan de 40 en dan de 6, dus kan je het schrijven zoals je het zegt of hoort.
In een Engelstalig land kan trouwens ook.
Ik schrijf bijvoorbeels de 8 ook op z'n Spaans, omdat ik dat nou eenmaal zo gewend ben.
Maakt niet uit op welke manier je iets schrijft, als er maar iets leesbaars uitkomt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discalculie, dat is dyslexie maar dan met cijfers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed maar weet het komt omdat dat ons schrift Europees is en cijfers Arabisch, maar vreemd is het inderdaad ik zou het eens laten uitzoeken door een Universiteit wellicht verbaas je ons. Ga deze vraag in iedergeval volgen. PS en hoe doe je dat met die spaties bij getallen op de computer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de pc doe ik het op de " normale" manier. Maar dat gaat vaak fout, mijn geb. datum ergens invullen (op pc) gaat vaak de eerste keer fout, dus 1968 is bij mij vaak eerst 1986 als ik het typ. Ik leer maar niet om het automatisch goed te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als iemand een telefoonnummer tegen mij zegt wat ik moet intoetsen moet dat cijfer voor cijfer.
Als men zegt zevenendertig drieenveertig tweehonderdachtendertig, lukt het mij beslist niet.
Je ziet cijfers niet als cijfers maar als taal die je op moet schrijven. Je denkt in taal: driehonderd (3) zes (6) en veertig (4). Aangezien je zelf aangeeft dat je goed in taal bent en niet in rekenen, lijkt me dit de verklaring.
Helemaal niet ernstig hoor:-), zelfs logisch.