Bestaat er documentaire om een redelijk goed inzicht te krijgen in het denken/voelen van iemand met Asperger?

Iemand uit mijn directe omgeving heeft waarschijnlijk Asperger. Graag wil ik mij er meer in verdiepen. Als je dit doet, dan kom je er achter dat complexe materie. Ik weet dat het moeilijk is, maar ik vroeg mij af er een documentaire of iets anders is wat een redelijk goed inzicht kan geven in denkwereld van iemand met Asperger.

Toegevoegd na 46 minuten:
Het gaat overigens om een volwassen persoon waar op latere leeftijd een diagnose zal worden gesteld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je moet het boek van Daniel Tammet lezen (of naar zijn website gaan). Hij heeft zelf Asperger en kan heel goed een inkijkje geven in zijn hoofd.

Toegevoegd na 50 seconden:
Het boek heet: Op een blauwe dag geboren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat de leeftijd is van degene in je omgeving. In ieder geval vind je op onderstaande site veel boeken over autisme, ook over asperger, met informatie over en voor kinderen, maar ook volwassenen. Ik zou zeggen snuffel ertussen en zoek iets waar je wat mee kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Ik zal het doornemen. Het gaat overigens om een volwassen persoon waar op latere leeftijd een diagnose zal worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast leeftijd, is het een man of vrouw? Het grootste deel van het materiaal over asperger is over mannen geschreven, maar bij vrouwen is het beeld vaak anders, daar zou ik dan specifieker op zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat inderdaad om een man. Goede vraag trouwens. Ik kwam trouwens in mijn zoektocht wel de naam Henny Struik tegen een vrouw die een boek heeft geschreven over autisme bij vrouwen en dat schijnt inderdaad toch aardig anders te zijn.
Hier een documentaire over Asperger, door een patient gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=WAfWfsop1e0

Hier nog een driedelige serie: http://www.youtube.com/watch?v=q_PBVxGEEY4

Hier nog een Nederlandse voorlichtingsfilm:
http://www.tijdcode.nl/voorlichtingsfilm.html (4e van de lijst)

Succes!