Waarom moet men bij doorverwijzing van de ene psychologische zorginstelling naar de andere opnieuw een hetero-anamese afleggen?

Die gegevens zijn toch al aanwezig? Lijkt me gewoon dubbel werk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een heteroanamnese is pas mogelijk als je dat zelf toestaat.
Wel is het zo dat een gedateerde heteroanamnese ver weg kan staan van je huidig functioneren.
Meestal is een psychologische diagnose maar een paar jaar geldig.
Men gaat er van uit dat je in een paar jaar dus zoveel kunt veranderen dat de eerdere diagnose geen betrouwbare diagnostische waarde meer hoeft te hebben.
Het geeft echter wel aanwijzingen.
Ook kan het zijn dat een andere instelling met een schone lei wil beginnen, misdiagnoses of verslagen die jou geen recht (meer) doen, zouden anders de objectiviteit beinvloeden.
Het voordeel van een hetero-anamnese is dan ook dat het minder subjectief (of in hogere mate objectief) is dan een auto-anamnese.
Bovendien wordt de persoon die de diagnose betreft, tijdens de uitlatingen van de ander die als infobron gebruikt wordt, zeer nauwkeurig geobserveerd.
De lichaamstaal-reactie vertelt dan zeker zoveel als de info van de partner zelf.
Hetero-anamneses zijn dus zeer nuttig omdat men met de beschikbare tools een vrij nauwkeurig beeld kan vormen van de betrokkene, die in ieder geval meer recht doet aan betrokkene dan een verouderde hetero -of een autoanamnese.
Kortom, het is niet verplicht te stellen maar als je een goede analyse van de problematiek wilt is een zo betrouwbaar mogelijk beeld nodig.
De gekozen behandelmethode maakt dan meer kans dat hij beter aansluit op de werkelijke problematiek.
Het lijkt mij dat dat gewenst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens met de vorige beantwoorder. Ik zou nog willen toevoegen dat je deze vraag ook heel goed aan de instelling kunt stellen! Je komt er dan achter wat hun reden is. Een actueel beeld door het verlopen van de diagnose? Een vaste procedure die men altijd hanteert en waarvan men de dubbelheid niet eens bewust is? Twijfels aan het eerdere beeld? Wil men zoeken naar een nieuwe insteek?
Zeker als je twijfelt aan het nut of aan de bedoeling van de instellingen, helpt het altijd om dit rechtstreeks te vragen!