Kun je door logisch terug te rederneren PTSS bij jezelf constateren?

Na aanleiding van een ithem gisteren bij Eénvandaag vroeg ik mij hetvolgende af: Wanneer je overeenkomsten ziet aan de hand van iets in de media. Zou je dan door logisch terug te rederneren tot de conclusie komen dat je wel eens aan het Post Traumatisch Stress Syndrome lijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is bekend dat veel medicijnstudenten denken dat ze ziek zijn doordat ze veel leren over symptomen van ziekten. Ze passen die kennis op zichzelf toe. Meestal is er niets aan de hand.
Daarom moet je voorzichtig zijn met dit soort informatie.

Een post traumatische stress stoornis is nogal wat. Als je kenmerken van jezelf herkent in hetgeen via media tot je kwam en je weet dat je een tijd geleden iets zeer heftigs hebt meegemaakt is het tijd voor een consult naar je huisarts. Die kan beoordelen of een onderzoek door een psycholoog noodzakelijk is.
De psycholoog zal dmv een gesprek evt aangevuld door de SVL (SchokVragenLijst (zie bijlage)) een diagnose stellen.
Dat je symptomen herkent bij jezelf hoeft niet te betekenen dat het er ook in die vorm is, wel kan het jezelf op het goede spoor zetten.

Voor jou hoop ik dat het geen PTSS is.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan wel degelijk, waarom niet... Je zou toch ook een gebroken been kunnen diagnosticeren bij jezelf...

En als je gelijkenissen ziet, herkent, dan mag je voor jezelf best de conclusie stellen dat je ptss hebt of had...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je dat moet overlaten aan een arts.Je kunt dan je vermoedens uitspreken aan de arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor de een logisch is kan voor de ander onbegrijpelijk zijn. Een lichamelijke kwaal is eenvoudiger te herkennen dan een geestelijke. Ga in dit geval eerst praten met je (huis)arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het diagnostiseren van PTSS is voorbehouden aan een psycholoog of psychiater.. ieder zijn vak. Dat is geen kwestie van `logisch terug rederneren`. Het zou heel goed kunnen dat je jezelf herkent in en verhaal van iemand die PTSS heeft en dat je dat zelf ook hebt, maar dan zou ik naar mijn huisarts gaan en hem een verwijzing vragen.