Waarom vallen ons nieuwe dingen en veranderingen sneller op ?

Hoe komt het dat er vaak ergens langs word gekeken wat je vaker tegenkomt, en nieuwe dingen sneller in het oog springen.
Je kent het wel, je loopt al jaren langs deze weg, en weet pas nadat ze de gevel geverfd hebben, dat dit eigenlijk een boekenwinkel is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Gewenning
Je weet dat het er staat dus je kijkt er niet meer bewust naar. dat hoeft niet meer, je kent het en hebt het als veilig aangemerkt.
Ineens is er iets veranderd, en dat vangt je onderbewuste wel op, want dat moet kijken of de nieuwe situatie ook veilig is.
(zal wel een overblijfsel zijn uit de tijd dat er achter iedere boom gevaar kon schuilen, en je dus alert moest zijn op nieuwe situaties, maar de gangbare even kon vergeten
12 jaar geleden
Je hersenen krijgen een constante stroom van waarnemingen van bijv. je oren en je ogen.
Die worden verwerkt door ze met eerder ervaringen te vergelijken. Heel veel van wat je ziet wordt als "onbelangrijk" direct in de prullenbak gedaan. Maar als je het nog niet kent en het is mogelijk interessant of gevaarlijk of eetbaar, etc., dan moeten de hersenen een besluit nemen wat er mee gedaan moet worden. Dat kan zijn het van dichterbij bekijken, er met een grote boog omheen lopen, er aan ruiken, het proeven enz. Met nieuwe dingen die ergens aan refereren willen je hersens wat. En daarom vallen ze op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Niet alleen psychologen vinden dit, maar ook door biologen worden hersenen onderzocht. Wetenschappers hebben m.i. ook wel afdoende bewezen dat in ons brein juist niet alle info actief opgeslagen wordt. Hetzelfde effect krijg je als je een bepaalde auto koopt en dan ineens overal dezelfde ziet rondrijden. Of mijn vrouw, die krijgt steeds een seintje als het 10 over 10, 11 over 11 etc. is. Ze gelooft niet dat dit door haar eigen hersenen komt dat ze dit waarneemt.