Hoe maak/krijg je een emotioneel schild?

Als alles je te veel raakt, hoe maak je dan je "schild" wat je eigenlijk zou moeten hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik heel mooi wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je aangeven wat je onder 'alles' verstaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alles, bedoelde is ook daadwerkelijk alles :-) Alles wat ik op tv zie, alles wat men mij vertelt, en daarbovenop komt alle eventuele negativiteit veel te sterk door mijn -niet-bestaande- schild heen.

Het beste antwoord

Je kunt een olifantenhuid kweken. Zorg er gewoon voor dat je je niet te druk maakt om wat andere mensen over je zeggen, alleen de mensen die echt belangrijk voor je zijn. Met die laatste kun je vaak prima in discussie en zij zullen je nooit bewust willen kwetsen. Je kunt er ook voor zorgen dat je niet teveel prikkels om je heen hebt, af en toe eens rust neemt om de indrukken te verwerken. Zet in gedachten eens een glazen stolp over je heen. Neem bepaalde dingen niet te persoonlijk op. Probeer bepaalde dingen te relativeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het is net als met je handen. Langzamerhand groeit er eelt op je ziel. Echt waar, dat gaat vanzelf.
14 jaar geleden
Het niet hebben van wat jij noemt een emotioneel schikd,is aangeboren. Als veel dingen je onverschillig laten,is er m.i. iets mis met je! Het is alleen noodzakelijhk ,maar zeer moeilijk om het van je af te laten glijden! Zoals het gezegde luidt: Je kunt niet alle schuld van de wereld op je schouders torsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, maar mijn schild ontbreekt echt en dat is soms behoorlijk schadelijk, om maar niet te spreken van pijnlijk!
In de film War of the worlds, maakt het meisje (de dochter van Tom cruise gespeeld, dus niet de echter dochter...) een schild doormiddel van haar armen, die houdt ze over elkaar en zegt.. dit is mijn ruimte, hier ben ik veilig, niemand kan hier komen, dat was tegen angst, maar sinds dat een emotie is...

Misschien werkt het, en als je de film ziet weet je ook hoe het moet!

Toegevoegd na 44 seconden:
echte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je emoties al af te weren voordat de betekenis ervan uberhaupt tot je door heeft weten te dringen.
En als je dat maar lang genoeg doet maak je jezelf knettergek.

Leer in plaats daarvan emoties juist onder ogen te zien.
En dat is niet hetzelfde als erin meegaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowies siert het je dat veel dingen je raken en dan je niet over iets heen leeft. Ik vind het niet zo positief om een schild om je heen op te bouwen. Het is voor jezelf makkelijk ja. Maar als jij zo'n fijngevoelig mens bent en daar op een goede manier mee om weet te gaan, kan je heel veel betekenen voor de ander.

Wat je wel nodig hebt (als je zo leeft) zijn mensen naast je die veel van je houden en waarbij jij af en toe kan uithuilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"af en toe uithuilen"... okay, laat me dit verduidelijken. Schild nodig tegen tranenzee. Het schild is nodig. Ben het er mee eens dat het je af kan sluiten, maar dat is nou juist de bedoeling als je als ruwe zenuw rondloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en een hele zware als je geen tijd hebt om tussen een reactie en jezelf in te gaan staan... vandaar mijn vraag over het schild :-))
Erg moeilijk hoor Freebird. Wellicht heb je dit al je hele leven en heb je er echt last van.
Het enige wat je kan doen is wat mijn voorganger ook aangaf, ruimte geven aan de emoties die opgeroepen worden. Vaak kan dat niet op het moment dat je geraakt wordt en soms moet je daarmee wachten dan. Iets wat vreselijk onhandig kan zijn.

Zoek een hele goeie uitlaatklep voor de opgebouwde emoties. Dit kan zijn muziek maken of schilderen/tekenen of een ander vorm van creatief creëren. Praten kan ook werken.

Er is nog iets wat ertegen werkt, dat zijn medicijnen namelijk anti depresiva. Die blokkeren een gedeelte van je emoties. Niet aan te bevelen als je geen last hebt van angsten of depressies! Alleen even een constatering dat dit een reëel probleem is en geen onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het mooi als mensen hun emoties kunnen tonen en in die zin is het maken van een schild waardoor je niets meer voelt, een afstomping van iets heel moois. Als emoties te vaak of op een ongelegen moment de kop opsteken, kun je daar persoonlijk veel last van hebben. Ik neem aan dat je ervoor wilt zorgen dat je niet op ieder moment overspoeld wordt door je emoties.

Wat kan helpen is dat je de situatie, waar je geëmotioneerd over bent, vanaf een afstand bekijkt. Je kijkt naar jezelf en je emoties alsof je naar een film over jezelf en je gevoelens kijkt. En je kijkt wat je daarover denkt, voelt en weet.
Je zult merken van het op deze manier beschouwen van je innerlijk, een stukje afstand ontstaat, waardoor je jezelf kunt blijven en toch de emoties meer onder controle houdt.
In dit geval geldt ook: oefening baart kunst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk juist dat je geen schild moet hebben. Emoties zijn een belangrijk onderdeel van de mens. Het is erg zonde als je een schild gaat vormen rond je emoties. Wat wel belangrijk is om goed met emoties om te gaan. Als je een emoties weet te controleren en een plek te geven kan je beter omgaan met heftige situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door allereerst aan jezelf te werken. Zorgen dat je een stabiele ondergrond hebt, en er zorg voor dragen dat je jezelf accepteerd zoals je bent.
Daardoor wordt het minder belangrijk wat andere mensen van je vinden.
Wel er voor zorgen dat je niet afstompt, en dat je liefdevol en open blijft staan voor de mensen om je heen.
Maar wel gesloten voor harde en negatieve reakties.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om dat je een schild maakt maar dat je keuzes maakt in wat je wel en niet tot je door wilt laten dringen.

Negative dingen die van anderen komen en je afbreken,
vraag je eens af wat je daar nou eigenlijk aan hebt en hoe belangrijk die zijn.

Is het niet beter om je energie en aandacht te geven aan dingen waar je van groeit, leert enz.
Vraag je af hoe ver je wilt gaan.

Als je ergens met je gevoel ingaat, ga dan niet verder dan je kunt zonder jezelf weg te geven.
Aandacht en liefde zijn heel mooi maar laat je niet uitzuigen.

Geef wat je kunt wilt of kunt geven en geef dat 100% gratis en voor niets
Maar geef niet meer dan dat en wees daar duidelijk over.

Als je in een omgeving zit die negatief voor je is en je komt er niet uit.
Ga ergens anders heen waar je je beter voelt en begin met een schone lei.

Als het de wereld is die op je af komt via allerlei mensen en media neem het voor wat het is en doe vandaag iets waarvan jij vind dat goed is, al is het nog zo iets kleins.
Groet je buurman, lach naar een kind , praat even met iemand die eenzaam is en ga dan weer verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over elkaar echt nodig te hebben in verschillende emotinoele schilden en je daarmee aan te vullen/verrijken.
Een stabiele en respectvolle acceptatie van diversiteit zorgt voor een wederzijdse afhankelijkheidsrelatie in de goede zin des woords...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, maar dat volg ik niet.