Dit is zeker mogelijk. Door een aangeboren afwijking of een hersenbeschadiging kan het empatisch vermogen (het gevoel om je in te leven in een ander) niet aanwezig zijn of verdwijnen. Een aantal mensen kunnen dit opvangen door toch heel erg sociaal wenselijk gedrag te kopiëren.
Je empatisch vermogen is erg belangrijk en te meten in je hersenen. Als je ziet dat iemand pijn heeft of dat je iemand pijn doet kun je dat werkelijk voelen door je empatisch vermogen, dit is ook te meten in de hersenen. Het gaat zelfs zo ver dat bij morele vraagstukken het empatische deel in je hersenen reageerd met 'pijn'. Als ik je vraag: Wat zal je er van vinden als een van je beste vrienden geld uit je portomonnaie steelt? Dan kun je bij die gedachte al heel naar worden, dat is de kracht van je empatische vermogen.
Helaas gebeurd het soms dat deze niet goed ontwikkeld is, wat je vaak ziet bij zedendelicenten. Er is een verhaal bekend dat bij sommige russische soldaten een deel van de frontale hersenen werd weggehaald of beschadigt om het empatische vermogen te doorbreken. Je kunt je voorstellen wat voor soldaat het dan kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk..dank!

Andere antwoorden (7)

Denk ik wel ja. Sommige mensen hebben idd geen geweten, die vinden alles wat ze doen, ook al is het slecht, 'normaal' en hebben gewoonweg geen geweten. Wat denk je van kinderverkrachters en moordenaars? Volgens mij hebben die echt geen geweten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geweten is gebaseerd op normen en waarden. Afhankelijk van wat je geleerd hebt wat goed en fout is, doe je dingen wel of niet. Als je er van overtuigd bent dat wat je doet niet fout is, dan heb je dus geen last van je geweten.

bij iedereen ligt de grens tussen goed en fout anders. Hierdoor kunnen sommige mensen prima slapen als ze net een bank beroofd hebben, terwijl anderen een nacht wakker liggen van de 50ct wisselgeld die ze teveel hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit is een erkende ziekte. De naam zal ik zo meteen vermelden als ik er weer op ben gekomen.

Link 1: informatie over geweten
Link 2: informatie over psychopaten die geen geweten hebben.
Link 3: Narcisten hebben ook weinig tot geen geweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een geweten, bij de een is het alleen volledig anders dan bij de ander.

De een zal een stuk extremere dingen moeten doen om "last" van zijn geweten te krijgen dan de ander.

Wat bij mij aan mijn geweten zou vreten, is voor een ander normaal.

Een vliegtuig in het WTC vliegen zou ik naar mijn geweten niet kunnen doen, een terrorist geeft daar weer een hele andere invulling aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het geweten ontwikkelt zich gedurende bepaalde fasen in je leven.
In de eerste 4 jaar van je leven heb je geen eigen geweten.
Tussen je 4e en 6e jaar leer je door je opvoeding wat mag en niet mag. De drijfveer is dan anders wordt mama of papa boos
Als je dat in dei tijd niet leert ben je al een stuk op weg richting "asociaal"
Er zijn ook ziektebeelden waarbij mensen gewetenloos zijn. Dat zijn oa de psychopaten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker ik heb er een gekend maar dat kwam ook deels door de drugs denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van het feit dat er een afwijking of beschadiging in de hersenen mogelijk is, geloof ik dat er (serie)moordenaars en psychopaten zijn zonder een greintje geweten.

Ik ben hierdoor een tijdlang gefascineerd geweest en heb veel buitengewoon interessante documentaires en interviews gezien met onder andere mensen als Henry Lee Lucas.

Het kenmerkende aan een psychopaat is het ontbreken van gevoelens van schuld of geweten. Dit kwam in alle interviews naar voren. Er was vaak een gevoel van trots en geen spoor van berouw. Ook vertelde men openlijk over de moorden, in detail. Op een manier waarop iemand anders zou vertellen dat hij een dagje gewinkeld heeft...

Elk normaal mens een geweten maar niet elk normaal mens heeft een normale jeugd en opvoeding, waardoor een essentiële basis volledig scheef getrokken kan worden of er simpelweg niet eens is. Met alle gevolgen van dien.