Is geloven (religie) en placebo-effect hetzelfde?

Het placebo-effect is een bekend fenomeen en wordt ook toegepast in de hedendaagse geneeskunde. Een bekend voorbeeld is het geneesmiddelenonderzoek. Het is mogelijk om overeenkomsten te zien met mensen die gelovig zijn en mensen waar tijdens een geneesmiddelenonderzoek een placebo is gegeven. Is hier wetenschappelijk onderzoek gedaan naar gedaan of dit hetzelfde is? Of dit een verband die te kort door de bocht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Toevallig zag ik gisteren een stukje uit een kort wetenschapprogramma op een of andere televisiezender, waarin iemand probeerde uit te leggen dat het placebo-effect zich niet beperkt tot pilletjes alleen, (wat natuurlijk waar is) , maar het uitbreidde naar alle mogelijke en onmogelijke gebieden waarop wij onszelf ' wat wijs maken' . (Zoals het niet blind kunnen onderscheiden van vier keer dezelfde wijn als er vier keer een ander etiketje op zit. Of het positiever oordelen over iets waar je nu eenmaal niet zomaar vanaf komt'. ). Hoewel ook dat ongetwijfeld waar is - en bewezen - denk ik toch dat het een ander verschijnsel is.

Het placebo-effect is het gegeven dat wij voor suggestie - eender hoe die is ontstaan - een gunstig effect op onze gezondheid kunnen waarnemen. Evenals overigens het omgekeerde - nocebo-effect, waarbij we onszelf ziek kunnen denken / geloven.

Religie is natuurlijk een heel breed begrip, en een deel van het ' effect' van religie kan zeker onder het placebo-effect geschaard worden ja. Zoals bijvoorbeeld de kracht van bidden (dat overigens voor derden in onderzoeken eerder een négatief effect bleek te hebben, maar voor de persoon zelf zeker ´helend´ kan werken).

Geloof en vertrouwen in een behandeling en de verwachting van een positief resultaat, kunnen inderdaad dat effect hebben, en dan spreken we dus van een placebo/effect, omdat er fysiek of chemisch niets is gebeurt dat de genezing of verbetering kan verklaren. Dat komt zeker voor bij religie, maar is slechts één van de vele, vele aspecten daarvan. Het directe verband is dus niet zozeer kort door de bocht, alswel nogal onvolledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed, compleet en genuanceerd. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U noemt geen bronnen waaruit deze, blijkbaar persoonlijke, ervaring spreekt. Moet ik dit onderbrengen onder de noemer: "Levenservaring"? Waardevol, maar alleen uw mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, voor dergelijke inzichten / kennis kun je niet eens begínnen alle bronnen waaruit je die kennis hebt gehaald nog weer te achterhalen, te benoemen en te weten wat je precies waar uit hebt. Dat zou u toch op uw leeftijd zeker ook moeten weten. Het is echter beslist niet alleen ' mijn mening' . Er zwerven gewoon nogal wat verschillende interpretaties rond waaruit ik de volgens mij - en anderen - meest juiste heb gepakt. Mijn antwoord is uiteindelijk gewon een samenraapsel van in de loop van pakweg 30 jaar opgestapeld lezen, teevee kijken, eigen ervaring wetenschappelijke tijdschriften, boeken, gesprekken, discussies, mensenkennis, algemene ontwikkeling, etcetera. Het voornaamste punt van discussie daarbij is overigens of je ELKE vorm van zelfbedrog onder placebo-effect wilt schuiven. Ik denk - en dat is dan mijn 'geëvolueerde mening' - dat dat het begrip 'placebo-effect' tekort doet en uitholt, en bovendien de andere verschijnselen zoals cognitieve dissonantie, blindheid voor ongewenste uitkomsten en zelfbedrog onvoldoende ruimte laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam iemand tegen, Marleen, die 'Jezus heeft ontdekt'. Nu geloof ik zelf niet, maar wat ik interessant vind, is hoe dat dan bij haar werkt.
Ik begrijp, dat 'Jezus' een imaginatie is. Een fantasiebeeld dus, eigenlijk een mantra. Zij vulde bij dit levendige beeld allerlei positieve gevoelens in, vooral het 'vertrouwen en de goedkeuring van Jezus'. Zij leerde zo het gevoel van vertrouwen kennen.
En door deze mantra vaak te herhalen, kon zij ook het vertrouwen in de mensen weer krijgen. Nu is placebo='ik behaag', en dat is belofte en is dus passief. Een belofte hoeft niet gestand gedaan te worden. Wat de vrouw deed was actief: de imaginatie.

Andere antwoorden (1)

Ja de effecten van geloven en placebo's zijn op eenzelfde principe gebaseerd. Met name het Geloven op zich.

Van zodra je in iets Gelooft gaan er in ons brein ontelbare zichtbare en onzichtbare boodschappers (hormonen) aan de slag om datgene waarin je gelooft tot stand te brengen.

Dit principe werkt in alle richtingen en dus ook in de richting van ongeloof. Als je niet gelooft in de werking of de uitwerking van een bepaald iets dan zal je ook bevestiging krijgen van jouw ongeloof.

Zowel het religieus geloof als het geloof in een bepaald medicijn of placebo wordt dus ofwel gesteund ofwel ondermijnd door onze persoonlijke gedachte-kracht en/of onze persoonlijke intenties die we met gedachten laten gepaard gaan.
Hierdoor komt het ook dat een bepaalde medicatie bij de ene wel werkt en bij de andere niet. Je mag de beste medicatie krijgen, als jij er niet voor openstaat dan mist die het beoogde effect.

Persoonlijk maak ik reeds geruime tijd consequent gebruik van mijn gedachte-kracht en/of sterk geloof en/of sterke mentale overtuigingskracht. En dit in combinatie met Glimlach-experimenten die op hun beurt de hormonen activeren ter behoud van mijn concentratie én ter behoud van mijn geloof in zelfheling.
Hierdoor heb ik bepaalde medicatie kunnen afbouwen omdat ik mezelf (mijn brein) heb geprogrammeerd om ook zonder die medicatie gezond en pijnloos te zijn.
En ja hoor, enkel als ik mijn vertrouwen of geloof laat afzwakken dan is de pijn of een bepaald ziektebeeld er weer. Van zodra ik me dan weer sterk geconcentreerd focus op mijn vertrouwen (geloof) in een herstel vanuit de oerbron (God?) dan gaat mijn brein weer opdracht geven om een ander soort hormonen te activeren die op hun beurt mijn immuunsysteem activeren.

Zo simpel is het, was het en zal het altijd zijn. Het vraagt echter consequente inspanningen om op deze natuurlijke wijze in balans te blijven.

Je kan dit zelf uittesten door je bijvoorbeeld een hele week consequent te focussen op iets waar jij in gelooft. Je zal merken dat jij bevestigingen krijgt van hetgeen waar jij in gelooft. Als je niet echt gelooft in hetgeen je gaat uitproberen dan zal je ook tegenstrijdige ervaringen opdoen want je geeft jouw brein via wisselende gedachte-intenties tegenstrijdige boodschappen. Logisch, toch?

Liefs en Big Smile van me ;-)