Omdat een overleden mens er opeens niet meer is : alle onderdelen liggen er nog, vaak geliefd en vertrouwd, maar het wezenlijke van de mens is er niet meer : het is slechts de verpakking. En je weet, dat het onomkeerbaar is, dat de lippen niet meer naar je zullen glimlachen, en de ogen niet meer open zullen gaan, maar gevoelsmatig heb je dit nog niet geaccepteerd.
Dus het is een heel dubbel gevoel, waarmee je naast een pas-overleden geliefd mens staat, en dat kan je ervaren als 'eng'.
Ook het volledig bewegenloos-zijn is 'raar': onbewust merk je haarfijn op, dat de ademhaling gestopt is, terwijl je normaal echt niet zo bewust op die ademhaling let. Maar het feit, dat die er niet is, heeft ook een vervreemdend effect : een bewusteloos mens is daardoor minder 'eng', omdat het lijkt of zo iemand slaapt.
Maar een overleden mens 'slaapt' duidelijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+plus.
Mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vervreemding inderdaad: het is de persoon en toch ook niet.... en die kleur....
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is confronterend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zegt in je laatste zin klopt helemaal.
Ik heb afscheid moeten nemen van een overleden vriendinnetje,ik was met haar moeder in het crematorium waar ze opgebaard lag.
Ze was het,maar ook niet meer.
Ik raakte haar aan en ze was ijskoud.
En van dichtbij zie je zo goed dat iemand niet slaapt,ze was toen 2 dagen overleden en haar gezicht was anders,ik kan het niet uitleggen.
Het moeilijkste wat ik heb meegemaakt,zo oneerlijk als iemand nog zo jong is en nog een heel leven voor zich had moeten hebben.
Maar echt eng was het niet,eerder onwerkelijk.
Kristal
12 jaar geleden
Mooi uitgelegd Nieuwsgierig +1
Ivana
12 jaar geleden
Heel mooi antwoord. Ontroerend zelfs. Jij moet het minstens hebben meegemaakt. Ik vind er veel punten van herkenning in. Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een en al herkenning, wat een mooi verwoord antwoord.
Dikke plus.
molenaar
12 jaar geleden
ik vind zelf dit het beste anwoord veel dank voor t andwoord

Andere antwoorden (9)

Omdat het menselijke brein gewend is om te zien dat mensen leven en dan is het raar als ze daar dan ineens dood liggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de meeste mensen bang zijn voor hun eigen dood en dan er keihard mee geconfronteerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege het ontbreken van de bekende gezichtsuitdrukkingen van die persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen vinden overleden mensen eng doordat de gelaatsuitdrukkingen ontbreken. Ook antwoord de persoon niet meer en voelt hij vaak erg koud aan en ziet hij bleek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook antwoord de persoon niet meer Het zou pas echt eng worden als de overleden persoon kon antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha!!!! dan zou ik pas echt bang worden idd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihihi.
Het idee dat dat koude lichaam wat daar in de kist ligt ooit een ziel had. Dat het ooit een kleur had en ooit tegen je heeft gepraat. Ooit naast ja zat en je ooit hebt zien lopen, eten. Dat deze persoon je ooit aangeraakt had en ooit zo warm aanvoelde en dat daar nu helemaal niets meer van over is maar slechts een hoopje vel met botten wat koud aanvoelt. Dat deze persoon je niet meer aankijkt. Dat kan iemand best angst aanjagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mooi antwoord!
Zo is het echt.
Ik heb dat zelf zo ervaren bij een overleden vriendinnetje.
Ik heb haar nog gezien toen ze opgebaard lag,in het crematorium samen met haar moeder en broertje.
Ik dacht dat ik het aankon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Laurena. Ik hoop dat je eroverheen bent inmiddels. Vreselijk dat jij dat zo jong hebt moeten meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eng vond ik het niet maar vond het zoooo raar de dingen die je hier omschrijft. zo anders, en dat kan men als eng ervaren idd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Eucalypje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heel goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi. plus.
Omdat de dood eng is en je er opeens mee word geconfronteerd dat je op een dag ook dood zult zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is zo bepaald door de cultuur hier.
we spreken liever niet over de dood, denken liever niet over de dood maar staan er wel van te kijken dat we erdoor verrast worden.
we ontwijken het het liefst (net zoals mensen die iemand zijn verloren vaak ontweken worden omdat men niet weet wat men 'moet' doen of zeggen)

in onze cultuur staat de dood ook in het teken van rouw en verlies, dus heeft men de neiging om zich verre te houden van alles wat met de dood te maken heeft, en in het bijzonder als men er ('plots') mee geconfronteerd wordt.

mensen die overleden zijn veranderen. ze hebben een andere kleur, bewegen niet, de mimiek/gezichtsuitdrukking is anders, ze zijn koud, etc.

we gaan m.i. nogal spastisch om met de dood in het algemeen, en dan is het voor veel mensen eng.

het zit er al van jongs af aan in.
veel ouders houden kinderen ook bij een begrafenis of crematie weg en laten het niet kijken naar iemand die overleden is.

toen mijn vader overleden was heb ik met mijn kinderen hier heel rustig, open en eerlijk over gepraat zonder dat het beladen was. ik heb ze zelf de keuze gegeven en ze waren nieuwsgierig naar wat nu eigenlijk 'dood' is.

samen hebben we staan kijken en wijzen naar hun opa welke dingen er anders waren. ik vertelde, de kinderen vroegen. het was los gezien van verdrietig ook wel boeiend (zowel voor de kinderen als voor mij)

en ik dénk zelfs dat men dit verhaal als luguber kan zien. de dood iets is waar nog steeds een taboe op rust, maar het is net zo logisch en natuurlijk als het leven en hoort hier dan ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi hoe je daar mee omgaat Euc, zoals jij het doet is de dood en het zien van de overledene een onderdeel van de opvoeding. Heel waardevol hoe je het doet.
dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je lieve reactie :) de dood is al moeilijk genoeg, het is definitief (voor mij persoonlijk dan) ;-)
maar niet iets om van terug te schrikken.
als ik bedenk hoe mijn stoere koters ermee om zijn gegaan ben ik ZO trots op ze!!! ben blij dat ik dit ze op deze manier mee kan geven, want dit soort dingen komen ze nog vaker tegen. besefte achteraf dat een afscheid en de manier waarop (en vooral de beleving!) een enorm belangrijk en groot deel van een herinnering van iemand gaat worden.
de kinderen konden/ en kunnen er altijd over praten en vragen stellen.
zo hebben het as van mijn pa uit zitten pluizen (het zit in een transparant zakje)
vragen als: is dat een botje? zou dat van mijn tekening zijn) en dat soort dingen.
grapjes maken bij herinneren hoort er net zo bij als de tranen omdat je iemand mist, en hier doen we ook al niet geheimzinnig over. nope.... hier is het geen enge, belanden bedoeling in ieder geval. :-))
Kristal
12 jaar geleden
Ik zit hier dik te smilen :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ik sluit me aan bij de eerste reactie van Kristal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel dub :)) (jullie laten me blozen .....)
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jee....maar wel leuk, ik heb nog nooit een blozende coalabeer gezien, mag ik je foto dan kopieeren?
Ik denk omdat men het eng vindt om die persoon zo bleek en stijf te zien. En ook dat antwoord over 'dat diegene ooit een ziel had' vind ik ook heel goed. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze terugdenken aan hóe die persoon om het leven is gekomen. Dan heb je natuurlijk ook nog dat niemand weet wat er na de dood gebeurt en dat het iedereen een keer te wachten staat. Dat denk ik dat het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel simpel te verklaren, omdat mensen graag veel willen verklaren, een reden, een oorzaak willen zoeken.

Vergelijkbaar met de stekker (lichaam) en het stopcontact (leven). Hoe kan er stroom uitkomen, als er de stekker niet in het stopcontact zit?

Iets wat niet verklaarbaar is, bestaat niet, dat is onmogelijk. Het is ook onmogelijk, want er hóórt stroom uit de stekker te komen en tóch komt er stroom uit, terwijl hij niet in het stopcontact zit!

Vergelijk dat maar eens met de levende mens: die kan je zien en horen en ruiken en voelen...

Maar als je ineens iets ziet en hoort en voelt wat er niet kán zijn, omdat die persoon overleden en begraven / gecremeerd is, en niet in jouw omgeving KAN zijn, omdat die niet meer in leven is.