Wat is de definitie van het begrip aandacht. Zijn er verschillende vormen van aandacht?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik ben een onderzoek aan het doen naar aandacht bij kinderen. Ieder kind heeft aandacht nodig. Maar wat is aandacht precies? Hoe kan je het begrip aandacht operationaliseren? Door bijvoorbeeld luisteren, een schouderklopje, een knuffel enzovoorts.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Aandacht is het cognitief proces van zich selectief richten op één aspect van de omgeving, terwijl ander aspecten worden genegeerd. Aandacht wordt soms ook opgevat als het toekennen van verwerkingscapaciteit. Het is verwant aan begrippen als: alertheid, concentratie en selectief verwerken van informatie. Voorbeelden zijn het naar iemand luisteren in een drukke omgeving, het kijken naar een spannende film op de televisie, of het geconcentreerd volgen van de bal door een tennisspeler.

Vormen van aandacht
Aandacht kan op verschillende manieren worden gericht. Men kan ook spreken van verschillende vormen van aandacht[1].

Actief vs. passief

James (1890) maakte onderscheid tussen actieve en passieve modi van aandacht. Aandacht is actief als het top-down (dat wil zeggen bewust en 'van binnen uit') door het individu zijn doelen of verwachtingen wordt gestuurd, het is passief als het 'bottom-up' (dat wil zeggen passief van buitenaf) door externe stimuli wordt gestuurd. Een model van bottom-up aandacht is de Saliency Map.

Ruimtelijk vs. niet-ruimtelijk

Het lijkt wel of het richten van de aandacht altijd gekoppeld is aan posities in de ruimte: we letten op een fietser of een geluid links van ons, een bal die van links naar rechts beweegt, enzovoort. Toch is het mogelijk ook de aandacht te richten op een niet-ruimtelijk kenmerk, zoals een specifieke kleur of vorm. Bijvoorbeeld bij het wachten voor een rood stoplicht bereiden we ons voor op het moment dat het licht op groen zal springen.

Op één aspect of meerdere aspecten

Aandacht kan voor korte of langere tijd op een specifiek detail of aspect van de omgeving zijn gericht, zoals een kleur, bepaald geluid, specifiek persoon, stemgeluid etc. Dit noemt men ook wel gerichte aandacht (focused attention). Bijvoorbeeld: het voeren van een gesprek met een persoon in een drukke omgeving. Hij kan echter ook gericht zijn op meerdere aspecten tegelijk. Dit heet verdeelde aandacht (divided attention) Voorbeelden zijn een piloot die tijdens een vlucht moet letten op verschillende zaken zoals de radio, de visuele omgeving, het bedienen van apparatuur. In het laatste geval moet de aandacht snel omschakelen van de ene bron naar een andere.

Overt vs. covert

Overte aandacht is het richten van de ogen naar een stimulusbron. Coverte aandacht is het mentaal richten van de aandacht op een bepaald punt in de ruimte: de ogen kunnen bijvoorbeeld naar links kijken maar de aandacht is gericht op iets aan de rechterzijde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!!! zou graag willen weten waarom er een min is gegeven, dus hopelijk wordt deze nog onderbouwd door de anonieme minaar zodat deze eventueel een stukje aandacht kan krijgen voor zijn visie. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat de vraagsteller NA mijn antwoord de vraag heeft uitgebreid? Tja op de eerste vraag heb ik een antwoord gegeven... Een nieuwe vraag stellen is misschien beter?
aandacht is alles gericht naar het kind. een kind wil gezien worden. daarom is negatieve aandacht trekken vaak het gevolg van een gebrek aan positieve aandacht.