Is er een zesde zintuig, of is dit flauwe kul?

Ik vind het maar onzin, maar eigenlijk zijn er zo veel mogelijkheden voor een zesde zintuig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er zelf maar vier, dus ik vrees van niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
1, 2, 3, 4, 6? ;-) Ben je doof of blind? Of geur- of smaakloos? Gevoelloos lijkt me niet - de lepra is hier uitgebannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee mijn telvermogen is sterk onderontwikkeld. Ik weet niet hoe dat zintuig heet. Maareh: "I can smell dead people."

Het beste antwoord

Iedereen heeft een zesde zintuig, maar de meeste van ons zijn het verleerd er mee te werken.
Het is tegenwoordig zeer actueel en de media verdient er veel geld mee.
Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar het spirituele, gewoon uit nieuwsgierigheid of sensatie.
Hierdoor heeft het voor velen een slechte naam gekregen.
Het gebruik van je zesde zintuig kan je ontwikkelen, teminste als je er aanleg voor hebt, wat meestal erfelijk is.
Mensen met een sterk zesde zintuig hebben er meestal veel last van, omdat je allerlei informatie en emotie van anderen op pikt, zelfs al zou je dat niet willen.
Het kan dan een sterke, negetieve invloed hebben op je eigen gemoed en wordt door velen als sterk belastend ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Goed antwoord, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1tjes? Dit is een +10 waard! ;)

Andere antwoorden (21)

Het is wat je gelooft. Sommige geloven dat ze een 6e zintuig hebben. Het programma "Het 6e zintuig" geloof ik niet net zoals uri geller etc.
Een zintuig is iets waarmee je je omgeving kunt stellen. Dat zien veel mensen verkeerd.

Zelf geloof ik: Iedereen kan weer iets beter dan de ander. Dat is misschien geen 6e zintuig. Maar wel een soort van gave.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je nooit gehad dat als je achteraf aan dingen terug dacht dat je dan zoiets had van: Ik wist dat er iets niet goed was? Dat kleine stemmetje in je hoofd die je laat weten of iets wel of niet goed is... en waar we vaak niet naar luisteren of achteraf aan terug denken.... en dan is het: tjah had ik maar geluisterd naar mijn eerste ingeving.

ikzelf denk dat het stemmetje in je hoofd, je wijsheid.... het zesde zintuig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel veel mensen die een extra zintuig hebben waarmee ze dingen kunnen ervaren die er anderen absoluut niet ervaren.
Dat kunnen paranormale ervaringen zijn, maar het kan een geheel ander talent zijn wat buiten de gebruikelijke enigszins normale zintuigen staat.
En door de een wordt als onzin ervaren en door de ander als een reëel iets.
Voor degene die het extra zintuig heeft is het zaak er zorgvuldig mee om te gaan.
Speciaal in deze tijd zijn er veel mensen die het graag belachelijk maken. Het is in om net te doen of je het onzin vindt, ik voor mij heb er bijzondere ervaringen mee die mij er van hebben overtuigd dat er wel degelijke mensen zijn die die extra gave hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven+1
iemand onder hypnose kunnen brengen is ook een zesde zintuig volgens mij en ik geloof daar wel in hoor ik heb eens tijdens een personeelsfeest rasti rostelli bezig gezien met mensen waarvan ik zeker weet dat ze het niet speelde dus er is wel iets meer tussen hemel en aarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie zelf ,het onder hypnose brengen niet als het gebruik van een zesde zintuig, het is veel meer een truckje van suggestie en overwicht.
Het ligt er maar net aan wat je onder zesde zintuig verstaat. Ik voel dingen soms aan, dat zie ik als zesde zintuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar aan wat je onder "zesde zintuig" verstaat.

De gebruikelijke interpretatie is, dat het zesde zintuig je informatie geeft die je niet via de andere vijf zintuigen kunt verkrijgen. Omdat we geen lichamelijk zesde zintuig kunnen vinden, moet dat zesde zintuig dus iets paranormaals zijn.

Het meest wonderlijke aan dat zesde zintuig is, dat het verdwijnt zodra je het probeert te onderzoeken.

Sommigen noemen een voorgevoel als zesde zintuig. Ga je echter beter kijken, dan zie je dat elk voorgevoel wordt gevormd door informatie die je via de normale weg krijgt.

Anderen noemen het invoelen van iemands gedachten en emoties als zesde zintuig. Een simpel voorbeeld is dat je bij iemand op bezoek komt, en direct aanvoelt of je wel of niet welkom bent.

Je *voelt* dan dat je die informatie uit "de atmosfeer" van het huis haalt, of dat je "afstemt" op de psyche van de gastheer. Of je voelt een soort energie.

In werkelijkheid blijkt dat je die inschatting maakt op grond van uiterst subtiele signalen in de lichaamshouding van de gastheer. In de toonhoogte van zijn stem. In de micropauzes tussen de woorden van zijn begroeting. Deze heel normale dingen geven jou de informatie over de atmosfeer. Dat jij dat *voelt* als iets paranormaals, verandert daar niets aan.

Ook andere dingen, zoals voorgevoelens, of iemand die belt op het moment dat jij aan die persoon denkt, of het verdriet dat je voelt wanneer een onbekende voorbijloopt: alles blijkt, als je maar echt goed observeert, te komen door de gewone vijf zintuigen. Met name zicht en gehoor, soms ook tast en reuk.

Het zesde zintuig is de meest eenvoudige verklaring voor veel waarnemingen en gevoelens; of die verklaring juist is, doet niet ter zake.

Wellicht nog belangrijker: het voelt zo goed als je ervan uitgaat dat je een zesde zintuig hebt. Dat is voor velen ruim voldoende reden om niet verder te kijken, maar "gezellig" bij de groep te horen en "fijn" te geloven in het bestaan van het zesde zintuig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Iedereen heeft naar mijn mening een zesde zintuig,maar bij de ene iets sterker dan bij de ander.
de een wil het aanvoelen,en een ander wil er misschien niets mee te maken hebben.
af en toe dan voel ik het ook,en vaak heb je het dan goed ,maar ook vaak mis.
soms ook niet de moed om het te zeggen,omdat als je er dan naast zit jezelf misschien belachelijk maakt.
Zo was voor een paar jaar terug onze hond zwanger,en nog niet uitgeteld.
we moesten allebei werken die dag,en toen ik naar de hond keek wist ik je krijg jongen vandaag,ik had de woorden op mijn lippen maar ze kwamen er niet uit.
s,middags na haar werk belde mijn vrouw op,de hond had een jonge gekregen ,helaas dood.
als ik het gezegd had was het misschien niet gebeurt,want dan had ze vrij genomen,om erbij te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal me niks verbazen dat mensen 1 of meer zintuigen hebben die we niet gebruiken. Misschien zijn deze wel uitgeschakeld bij de meesten omdat ze toch nooit gebruikt worden of dat we er nu pas mee leren omgaan. Maar bij veel mensen is het zo van, wat ik niet ken of gezien heb, bestaat niet! Maar waarom zijn er honden die huilen als hun baasje is overleden terwijl hun baasje niet in de buurt is van de hond. En als ik het programma het 6de zintuig en van die Engelse gast bekijk dan zie ik wel erg veel dingen die ze nooit hadden kunnen weten (tenzij deze programma's allemaal doorgestoken kaart zijn) Ik heb zelf geen zesde zintuig (in gebruik) maar mijn zus,neefje en vrouw hebben toch wel apparte dingen waarvan ik zoiets heb van: "nou...."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat het voorvoelen van dingen niet meer is dan de combinatie van input door je 5 gewone zintuigen. En de synthese daarvan geeft een bepaald gevoel, dat je heel wel kunt doordenken naar de toekomst op basis van wat je in het verleden hebt geleerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn echter veel meer dimensies dan er met onze vijf zintuigen te merken valt. Je kunt je er wel bewust van zijn dat er meer bestaat dan dat je merkt. Ter illustratie: je spiegelgladde tafeloppervlak , als je er een splintertje van onder de elektronenmicroscoop zou leggen, blijkt het een waar gebergte waar je in kunt verdwalen, met spelonken groeven et cetera. Maar er zijn bijvoorbeeld ook meer dan de drie dimensies die we ervaren in t dagelijkse leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als die 6e zintuigen wijd en zijd aanwezig waren bleef men niet trappen in oplichters.Hadden 500.000 mensen geen DSB bankrekening. En waren er geen echtscheidingen omdat we zo goed voorvoelden dat we een goede parnerkeuze maakten.Die paar keer dat ons voorgevoel eens een enkel keertje raak prikt moeten we niet ineens in 6e zintuigen gaan geloven.We voorvoelen de meeste tijd helemaal niks.Anders zou iedereen die een bepaalde dag een auto ongeluk voorvoeld werd lekker de hele dag in bed blijven liggen om zijn ongeluksdag te ontlopen.Dus ja 6 e zintuig is toch flauwe kul die verward wordt met soms sterk toeval.Toen ik vorige week ramses shaffy op tv zag zei ik tgen mijn partner, die leeft niet lanng meer.En voila 4 dagen later was ie dood.Iets wat ik zelfook mee maakte was dat ik zomaar een tamelijk oud en half vergeten liedje zat te zingen maar dat het een paar minuten daarna op de radio te horen was.Vond ik wel sterk, maar weer niet genoeg om te denken dat ik paranormaal geworden was.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het zesde zintuig (pseudowetenschap)
'Het zesde zintuig', als uitbreiding op de 5 klassieke zintuigen, zou verantwoordelijk zijn voor zaken als telepathie en intuïtie. Binnen sommige denkbeelden of religies zoals het boeddhisme heeft het concept een naam in plaats van een nummer en wordt het uitgebreid omschreven (zie het boeddhistische concept van zes zintuigen). Het bestaan van een dergelijk zintuig is nooit aangetoond. Zeker is dat sommige van de aan dit zintuig toegeschreven 'waarnemingen' het gevolg zijn onbewuste waarnemingen van de 'gewone' zintuigen en de verwerking van deze informatie.[bron?] Zo kan men bijvoorbeeld onbewust iemands lichaamstaal en stemgeluid waarnemen en interpreteren en hierdoor het intuïtieve gevoel krijgen dat de persoon liegt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtief gevoel ik wetenschappelijk niet te verklaren en valt volgens mij onder het zesde zintuig, of het is toeval.
Maar waar begint toeval en waar eindigt het?
Nee hoor.
Er is zelfs negende zintuig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het niet,er is meer tussen hemel en aarde .
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof best wel dat als je er voor open staat dat je meer dingen ziet of voelt(spiritueel) dan iemand die daar niet voor open staat. Maar ja, bewijs is er voor velen niet. Iedereen denkt daar anders over en misschien zeggen mensen dat ze daar niet in geloven omdat ze er bang voor zijn. Mensen zijn bang voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja iedereen heeft een zesde zintuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er niet is. Eerder aan toevalligheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zesde zintuig: intuïtie, dat bezit elk mens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tis maar wat je gelooft. *geloof*

"voor geloof is geen bewijs nodig"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zesde zintuig is alleen maar van belang ALS IK ER OVER KAN BESCHIKKEN... Alle andere zintuigen kende ik al meteen, dus ik geloof niet in een zesde zintuig... Ik geloof sowieso al niet... Het is er gewoonweg niet... Dus het is je reinste flauwe kul...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met een zesde zintuig bedoelt zoals gedachten lezen of zoals in "The Sixth Sense", nee daar geloof ik zelf niet in. Dat is aan iedereen persoonlijk.

Maar mijn biologieleraar heeft ons altijd geleerd dat je evenwichtsorgaan (in je oor) ook een zintuig is, dus in dat geval zou iedereen er 6 hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt inderdaad, het evenwichtszintuig telt ook mee! +1. Maar als je dat meetelt, moeten we de spierspoeltjes dan niet ook meetellen? Die zijn essentieel om ons goed te kunnen bewegen.
Je moet het geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet maar ik heb ooit eens iets meegemaakt dat vragen oproept in die zin.Het was op een zaterdagavond.We hadden met het gezin een uitstap gemaakt en stopten ergens in een dorp om in de plaatselijke supermarkt nog even iets te gaan halen.We komen daar iemand tegen die we vroeger goed gekend hebben en we beginnen in de supermarkt een gesprek.Ze nodigt ons uit om, nu we daar toch zijn even naar haar nieuwe huis te komen kijken.Terwijl we praten krijg ik het benauwd en ik krijg een vreselijke angstaanval.Ik zeg:' 'We moeten hier buiten want de bende van Nijvel gaat deze supermartkt overvallen.'Iedereen probeert mij te kalmeren, we rijden naar haar huis.We praten daar wat, we drinken en eten. Ze zet de televisie aan , het nieuws: Na maanden stilte werd er opnieuw een overval gepleegd door de bende van Nijvel op dezelfde supermarkt, in een ander dorp, op het tijdstip waarop ik zo bang werd.Toen werden we allemaal stil.