Waarom zijn mensen racistisch?

Die vraag spookt al jaren in mijn hoofd rond!
Geef mij aub antwoord ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Omdat mensen in wezen kuddedieren zijn, zijn ze in eerste instantie gericht op de eigen groep. Alles buiten de eigen groep is minder goed. De kleur van het velletje geeft een verbondenheid als er mensen met een andere kleur langskomen. Het ""wij zijn beter"" is mensen aangeboren.

Het duurt een tijd voordat we als mensen leren inzien, dat we allemaal mensen zijn, en gezamenlijk moeten optreden tegen het verval van de aarde, gezamenlijk moeten opkomen voor de aarde als onze voedster en verblijfplaats. B.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

omdat mensen graag zien dat hun leven goed gaat en als je mensen raceert zijn mensen eigenlijk een beetje bang voor je, omdat ze bang zijn dat je zij ook gaat raceren en daardoor wordt er ingespeeld op het oerkuddegevoel van : ik moet erbij horen anders lig ik uit de groep dus loop ik maar mee met de mensen waar iedereen mee meegaat anders word ik buitengesloten. dus racisme is eigenlijk populairder worden op de verkeerde manier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen andere denkbeelden hebben. Je moet een reden vinden om de baas te kunnen zijn. Ook omdat deze mensen in een ander milieu zijn opgegroeid dan dat onracistische mensen zijn. Racistisch zijn komt alleen maar door invloeden van buitenaf en door generalisering. Ook respecteren sommige mensen elkaars cultuur niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die racistisch bezig zijn zijn bang voor het onbekende element dat een vreemde in hun o zo vertrouwde wereldje brengt.
13 jaar geleden
Ze zijn bang zelf gediscrimineerd te worden als ze het zelf niet doen. Ik word op school ook vaak gepest omdat ik te 'aardig' ben omdat ik anderen gewoon met rust laat. En natuurlijk vinden ze het leuk om racistisch te zijn, maar het slachtoffer vind er natuurlijk niks aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkunde, onvolwassen gedrag, Het niet beseffen dat we in het zelfde schuitje zitten, Niet beseffen dat je juist mekaar nodig hebt, etc

Persoonlijk vind ik dat de kkk en blackpanters etc allemaal gelijk hebben. Ze moeten het alleen niet per ras pakken maar voor de hele mensheid. Iedereen heeft gelijken kansen nodig, een stabiel leven, etc

Ook geloof ik als we nadenken dat racisme niet eens meer ter spaken mag zijn. Mensen zijn dus ook niet racistisch maar worden eerder zo gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mensen afwijkende kleding dragen ontstaat al irritatie bij sommigen, op schelen aanleiding tot pesterijen.
Als dus formaat, huidskleur en gewoonten ook nog anders zin dan zullen die mensen wel niet deugen, denken sommigen.
Het is waarschijnlijk een onbewuste angst die voortkomt uit groepsdrang en daaruit ontstaat dan groepsdwang.
Mensen die zich openstellen en beseffen dat anders ook goed (misschien zelfs beter) kan zijn, kunnen deze primitieve gevoelens goed relativeren en de evt, angst die daaruit voortkomt ontzenuwen.
Dat betekent niet dat alles wat anders is ook automatisch goed is en daarom hebben we wetten en inburgeringscursussen.
Wel moet je je realiseren dat als je op reis gaat naar andere landen, je je daar aan zult moeten passen, wat hier gebruikelijk is , kan elders een misdaad zijn.
Zo zou ik in het verre oosten niet met een joint ijn mijn mond op straat durven lopen, dan heb ik goede kans dat mijn vakantie erg verlengd wordt , in een 0 sterren-hotel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zin 2 , schelen = scholen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens zou ik hier ook geen joint roken, ik kan niet tegen rook......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat mensen racistisch zijn omdat ze bang zijn zelf beoordeeld te zullen worden. Racisme heeft volgens my ook veel te maken met vooroordelen die al jaren meegaan.
als er gevochten wordt : Het was weer een buitenlander zeker?
of als er iets gestolen wordt ' 't zullen wel weer turken zijn geweest'.. das volgens mensen ook altijd makkelijker dan toegeven dat hun 'ras' ook zo'n dingen doen. Want uiteindelijk zijn Belgische/Nederlandse jongeren even erg als buitenlandse jongeren. Er word gewoon minder aandacht aan gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze hun eigen onzekerheid en angst over mesnen van andere volken die ze niet kennen zo laten zien en dus gaan denken dat een ander die anders is of er anders uit ziet (een andere huidskleur) dan gevaarlijk is.
Nou,en dan is t natuurlijk heel gemakkelijk om zo anderen als gevaarlijk en minderwaardig enzo te brandmerken en te zeggen dat jijzelf beter bent als volk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens wordt geprogrammeerd ofwel door zijn/haar opvoedprogramma. Door de directe omgeving. Ouders geven een bepaalde programma mee. Als baby,daarna als puber daarna vriendjes. Een mens verzamelt in de loop van zijn leven kennissen, vrienden met het zelfde soort opvoedprogramma. Deze persoon is nu bevooroordeeld en heeft een filter gekregen. Alle mensen hebben een filter. Racistisch worden is een filter en betekent bevooroordeeld worden tegen andere denkende personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vraag die moeilijk te beantwoorden is, maar ik denk omdat men een mening van een ander niet accepteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van elke volk heb je racisten waarom geen idee