Wat kan een oorzaak zijn dat een persoon een ander overlaadt met kado's zonder gelegenheid?

Heeft dat met compensatie, macht of afkopen van vriendschap te maken?

Toegevoegd na 9 minuten:
De situatie is als volgt; ik heb twee mensen in mijn omgevinhg die iedere keer weer een excuus hebben om spullen te geven, zowel oud als nieuw en ik heb nu al een paar keer aangegeven dat ik het niet wil aannemen of dat het niet nodig is. Maar het stopt niet. Ik ben benieuwd of hier een soort gedachte achter zit waar mensen een drang door krijgen.

12 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet door welke situatie je deze vraag stelt, maar door de toelichting is het niet zo'n leuke situatie. Er zijn natuurlijk ook gewoon gevallen waarin mensen het leuk vinden om iemand enorm te verwennen omdat zij het diegene gunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2 van die opdringerige buurmannen. Beide kunnen niet veel en hebben constant hulp nodig [bandenplakken, auto parkeren, brieven lezen, oppassen, dingen sjouwen, kleine reparaties in huis, geldlenen, etc] en hoe vaker ik hen weiger te helpen, hoe meer volhoudend proberen zij dingen te geven. Ze sturen zelfs hun kinderen om mij dingen te overhandigen.
Dat ervaar ik als pogingen om mij het gevoel te geven dat ik iets terug moet doen. Jammer voor hen ben ik koppiger dan zij ooit zullen worden dus neem ik niets meer aan, en doe ondertussen ook helemaal niets meer voor beide partijen.
Volgens mij is het een cultureel verschijnsel omdat ik het slechts zie bij mensen uit het verre oosten.
Annswers
12 jaar geleden
Bedankt voor je verhaal Mokum!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je ermee leven dat ik jou een dikke vette + kado geef voor deze boeiende vraag ;-) Liefs en Big Smile van me

Het beste antwoord

Dit gebeurt vaak bij mensen die van zichzelf vinden dat ze op zich geen cadeau zijn en dus een cadeau moeten geven om waardevol te zijn. Het cadeau niet aannemen plaatst hen dan in een wat penibele positie, want dan wil de ander (in hun ogen) zelfs hun cadeau niet. Bij mensen met een lage eigenwaarde kan dit gelijk staan met complete afwijzing.
Dit is een mogelijke oorzaak, maar wellicht is je vraag ook hoe je ervan af geraakt. Enkel de cadeaus weigeren kan het omgekeerde effect veroorzaken.
Geef hen iets waardoor ze zich waardevol kunnen voelen en niet minderwaardig aan jou. Je kan bv. proberen om hen duidelijk te maken dat je hen leuk, handig, interessant e.d. ..vindt. Of dat ze goed kunnen luisteren, een prachtige tuin bezitten, geweldig mooie klederen dragen, zo een aardige kinderen hebben of nog iets anders als dat bij de situatie en je gevoel aansluit. Of aan hen raad vragen over iets wat ze goed kunnen.
Als dit een tijdje doet en ze blijven cadeaus geven, wordt dan wat resoluter. Je kan hen dan zeker zeggen dat je hun cadeaus echt niet hoeft en ze gewoon teruggeven. Het zal wellicht hard overkomen omdat je wat de grond onder hun voeten wegneemt, maar zachte leermeesters maken stinkende wonden. Dus af en toe resoluut zijn is niet verkeerd, zolang je dit maar op een respectvolle manier doet.
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit wilde ik ook antwoorden.
heb zelf een hele onzekere vriendin die in haar hart bang is dat ze me kwijtraakt.
ze overlaadde me met cadeautjes, ws met de gedachte dat dat me aan haar zou binden.
ik voelde me heel opgelaten, want ze heeft geen cent te makken.
we hebben er over gesproken en nu doet ze het niet meer (nou ja, minder in elk geval).

Andere antwoorden (7)

Misschien heeft de gever een schuld gevoel ten opzichte van de ontvanger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hij [meestal] haar [meestal] erg leuk vindt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Door je toevoeging is de vraag een geheel andere geworden.
Negeer mijn antwoord maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik ook meegemaakt en ik kan het ook niet positief zien. Ik vind het woord "paaien" er het dichtst bijkomen.
De reden is dus naar mijn idee om de relatie goed te houden d.m.v. het (ongewenst) geven van spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Ja, maar door iemand ongewenst met cadeaus op te zadelen maak je juist een relatie kapot.
Hardleerse tiepjes kennelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de ontvanger denk ik.... er zijn vast ook mensen, die dat prettig vinden.
Mijn ervaring is, dat de relatie inderdaad door mij is beëindigd. Niet specifiek om die reden overigens, dat zou wel heel bot zijn ;-)
Met je eens, een zeeeeeer hardleers typetje!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi, herkenbaar!
lastig is dat he? als mijn reactie niet serieus genomen wordt voel ik me in zijn geheel niet serieus genomen. alsof ik een ander moet plezieren zodat de ander een goed gevoel krijgt bij het gulle gedoe FAILLLL!!!!! nee is nee, al ga je op je kop staan. bij hardleerse types vind ik het moeilijk dat ik voor mijn gevoel grof ben als ik NOG duidelijker moet worden wil de boodschap overkomen, maar van de andere kant: 'it needs what ik takes' om gehoord te worden.
moet zeggen dat het wat oefening vereist, maar heb er inmiddels minder moeite mee. (persoonlijke grenzen en principes zijn me zo heilig!
ik ga me niet onprettig voelen omdat de andere goedkeurig of een prettig gevoel wil hebben ergens bij. het hoort van 2 kanten te komen is mijn idee) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Euc, dat had ik dus ook bij deze persoon. Alsof ik tegen een muur praatte, wat ik ook zei en hoe ik het ook zei, het maakte niks uit.
ik hoop dat het vragen zijn uit nieuwsgierigheid, want in combinatie met je laatste vraag is het een zeer ongezonde situatie!

stevig in je schoenen staan. nee is NEE en blijft nee.
kom je er op dat moment niet mee weg (dan zou ik nadenken over hoe ik nog duidelijker over kan komen want blijkbaar is het niet gelukt, óf iemand heeft maling aan wat jij zegt, voelt en denkt) dan kan je z.s.m. de gifts afzender retour sturen.

iemand kan je enkel inpalmen als jij de ander hiervoor de kans geeft.

de reden kan zijn dat iemand het je gewoon gunt, maar dan nog moet jij je er prettig bij kunnen voelen.
een andere reden kan zijn dat het compensatie is van persoonlijke aandacht bv.
het impalmen ook ook een reden zijn, dan hoor je achteraf: je krijgt alles wat je hartje begeert, ik heb alles voor je over etc.

kortom, ga op je strepen staan. je hoeft niet uit te leggen waarom je het niet wil, je wil het gewoon niet KLAAR.
hier heeft de gulle gever gewoon rekening mee te houden, en als deze dat niet prettig vind is dat niet jouw probleem.
(aan de reactie kan je waarschijnlijk inschatten wat de reden is geweest van de gifts)

komen ze weer met een excuus dan kan je zeggen: ja snap het, maar alsnog voel ik me er niet prettig bij en stel het op prijs dat je hier rekening mee zal houden in het vervolg.
is dit heel moeilijk kan je vragen of ik ergens belang bij heb, zodat ik zelf ook een keuze heb, maar ook dat is het prettig als je mijn reactie (en mij dus) serieus neemt en me geen dingen op gaat dringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn mensen er zich niet van bewust maar voor vele mensen is het makkelijker om te geven dan te krijgen.
Daar hoeft niet altijd een weldoordachte reden achter gezocht worden.

Probeer eens naar jezelf te kijken vanuit het standpunt van die anderen?
Straal jij 'toevallig' iets uit waaruit die anderen bewust of onbewust zouden kunnen concluderen dat jij niet 'rechtvaardig' bedeeld bent door het leven in verhouding tot hun situatie?

Het kan bijvoorbeeld voldoende zijn dat jij vanuit vrije wil redelijk sober leeft en dat die anderen verkeerdelijk denken dat jij iets te kort komt.
Het kan ook zijn dat jij onbewust geen vrolijkheid uitstraalt en hopen die anderen jouw vrolijkheid aan te wakkeren door vanuit hun overvloed te delen met jou.

We kunnen hier allemaal blijven raden naar één van de vele mogelijke redenen.
Ik stel voor dat jij eens een gezellige babbel houdt met jouw weldoeners en hen gewoon vraagt 'Waarom' zij jou steeds weer overladen met spullen die jij echt niet nodig hebt.
Als jij hen duidelijk maakt dat ze die spullen beter kunnen schenken aan mensen die er wél nood aan hebben dan stopt dit geef-fenomeen met zekerheid.

Tenzij...
jij die spullen stiekem (lees: onbewust) wel kan gebruiken maar durf/kan te het niet openlijk aanvaarden omdat jij zelf één van die doorwinterde gevers bent die onze natuur rijk is?

Ga dus eerst eens op onderzoek naar de wellicht tegenstrijdige signalen die jij zelf uitstuurt. En pas als jij weet wat jij écht wil dan kan je een heel duidelijke reactie geven aan die anderen. Als het zichtbare en het onzichtbare plaatje dan klopt dan komt de boodschap ook duidelijker over.

Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die er zichzelf niet van bewust is dat wijzelf verwarring blijven zaaien door andere woorden of daden te uiten ten opzichte van onze ware innerlijke wens, begrijp je?

Ik spreek uit ervaring vanuit de 2 kampen en bewust zelfonderzoek heeft bij mij veel duidelijk gemaakt. Ik wens het ook jou van harte toe.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betrek het eens op jezelf! Iemand die een ander cadeaus geeft die heeft daar duidelijke redenen voor, zoals Vriendschap, verliefdheid, vrijgevigheid of misschien wilt hij of zij wel af van zijn troep!

Je moet wel heel naïef zijn of spelen dat je er dan geen gelegenheid inziet.

Als het niet gewenst is, hoe komt het dan dat er nu 2 personen zijn die je overladen met cadeaus. Is dat toevallig of heb jij hierin ook een zeggenschap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over spullen geven maar kun je deze wel gebruiken? Als mensen je spullen geven die ze aan anderen niet kwijt kunnen dan gaat het uit een vals soort medelijden. Door je iets te geven voelen ze zich een beter mens. Vergeet ook niet dat je niet alles hoeft aan te nemen.