Hoe kom ik erachter wat mijn droom betekent?

Ik droom vaak en veel en herinner mij ook vaak de droom
Maar ze zijn zo ingewikkeld dat ik er geen touw aan vast kan knopen, vandaar deze vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Elke droom draagt meer dan één betekenis in zich.

Je zal merken dat zelfs de meningen of verklaringen van zogenaamde droomexperts over één en dezelfde droom uiteenlopend zijn.

Om het eenvoudig te maken kan je ervan uitgaan dat er in elke droom een x-aantal constructieve boodschappen 'verborgen' zitten. Je hoeft er in wezen niets voor te doen om dromen te begrijpen, je kan gewoon van het leven genieten en dan verklaren dromen spelenderwijs zichzelf.

Niet iedereen droomt eenvoudige dromen.
Het zou mij niet verbazen dat jij overdag met duizend en één zaken tegelijk bezig bent en dan droom je ook vaak chaotisch omdat je het dromen zou kunnen vergelijken met het automatisch herschikken van dooreengehaspelde puzzelstukjes die jij overdag niet op hun plaats kreeg.

Wat die meerdere betekenissen betreft:
Stel dat je enkele van jouw dromen zou opschrijven (op papier of op een blog) en je zou ze later herlezen dan ga je bij elke lezing weer nieuwe betekenissen ontdekken omdat je ondertussen alweer een stukje wijzer bent geworden.

In wezen kan een ander jouw droom dus niet voor jou vertalen want anderen missen altijd een heleboel relevante stukjes uit jouw dooreengehaspelde gedachtepuzzel.

Geloof me, als het zo bedoeld is dat jij een bepaalde droom of een bepaald facet uit een droom dient te begrijpen dan komt die droom, of een stuk ervan, onverwacht terug tot jij begrijpt wat jij moet begrijpen op dat moment.

Loslaten en genieten is hetgeen ik tegenwoordig doe want anders blijf je overdag maar malen op die droom en op hetgeen zich in wezen automatisch oplost terwijl wij genieten van alweer nieuwe uitdagingen. En zolang we niet genieten van nieuwe dingen blijven we overdag in dat droom-potje roeren en dromen we snachts steeds ingewikkelder dromen tot... je op een gegeven kop nog staart krijgt aan al die gegevens, begrijp je?

Maar als je toch expliciet verklaringen wenst dan tik je de woorden 'dromen verklaren' in bij Google en er zal vast wel een waslijst aan links tevoorschijn komen.

Succes ermee en slaap af en toe ook eens de slaap der vergetelheid, een droomloze nacht... ook dat is bijzonder als je gewend bent van veel te dromen ;-)

Liefs van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waardevol antwoord +

Andere antwoorden (8)

Je kan eens een kijkje nemen op onderstaande site, erg leuk en informatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt + heb al een kijkje genomen
In feite is een droom een mix van gedachten en belevenissen die je hersenen aan het verwerken zijn. Als je wil weten hoe je aan die dromen komt, moet je kijken naar wat je hebt beleefd de laatste paar dagen, of wat je hebt gedacht. Dit zijn vaak dingen waar je naar verlangt, of wat je juist niet wil.(angst)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat een droom wat moet betekenen . Het is meestal verwerken wat je een mee maakt , ordenen van info , enz. Zo als met je computer herstel bestanden , of de fragmentatie . Heb je niet verwerkte trauma's , (schokkende dingen ) of onvervulde wensen . Bewuste of onbewuste angsten ja dan kan dat in je dromen terug komen . Als een vast thema , of op een andere manier . Maar dromen kan je meestal niet onthouden, behalve als je net in of na je droom slaap wakker wordt . Dus als jij gewoon wat droomt is er niks aan de hand zit je lekker in je vel . Google slapen of dromen maar eens , kan je lezen over de rem slaap enz . Ja er zijn mogelijk bij bijzondere situatie 's wel eens verhelderende dromen , of mensen die een dier bare hebben verloren ,dat ze dan die overleden persoon dan heel helder waar nemen . Pas op het blijft dromen , dus het gebeurt in jou hoofd . Ja er zijn mensen die menen de toe komst uit dromen te kunnen voorspellen , maar dat is als de weersverwachting over 3weken . Er is een app op de iPhone die heet dromen . Maar daar moet je wel wat dromerig voor zijn . Droom ze .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een boek kunnen kopen over dromen, op bol.com staan verschillende boeken en hun betekenis.

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/boek+over+dromen/search/true/searchType/qck/N/8299/Ntk/books_all/sI/true/sA/300/index.html

Het wil niet zeggen dat het ook werkelijk zo is wat erin staat vermeld, ga jezelf geen enge dingen aanpraten of leven naar de informatie in het boek, probeer naast dat boek wel met beide benen op de grond te staan, dromen hoeven namelijk niets (altijd) te betekenen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet de bedoeling, dat je er een touw aan vastknoopt, want dromen hebben geen andere betekenis dan ruimte maken op jouw persoonlijke harde schijf.
Mocht je een andere mening zijn toegedaan, dan is er op het net voldoende lectuur over te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook speciale boeken over zoals de dromen encyclopedie 1001 dromen verklaard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je de dromen van iemand anders droomt. Ik droom vaak een droom waar ik totaal geen aansluiting mee voel. Als ik dagen later mijn zus over de belevenissen van haar laatste dagen hoor praten ben ik me ervan bewust dat het hààr dromen waren, want de situaties en personen die in de droom voorkwamen , komen uit hààr leefwereld en niet de mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebeurtenissen zijn maar voor een klein deel belangrijk in een droom. Veel belangrijker zijn de emoties die je ervaart.
Daar ligt het vaak begin.
Ben je bang dan heb je nog een deel voor jezelf op te lossen.
Ben je vrolijk of sterk dan ben je het deel aan het afsluiten en is de droom de laatste stap van het proces.

Vraag jezelf welke emotie de boventoon voerde. En dan pas waarom je die emotie had. Link dan die ervaring uit de droom met een situatie uit je leven. Gewoon het eerste wat in je op komt. Daarbij hoort dus ook je werkelijke emotie en kan je beginnen om het te gaan oplossen.

Boosheid is hetzelfde als verdriet alleen gemaskeerd en dient als verdriet te worden bekeken.