Kun je wel iets anders zijn dan jezelf?

Mensen zeggen vaak dat het belangrijk is jezelf te zijn, maar is ieder "masker". iedere reactie niet onderdeel van hoe je bent/ wie je bent. IK ken wel reacties van mij waarbij ik me minder fijn voel, maar dat is toch ook een onderdeel van mijn omgang met de werkelijkheid, dus van mij? (waar ik natuurlijk wel verandering in kan aanbrengen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, en dat hoeft ook niet. De mens is veel veelzijdiger dan je denkt. we hebben allemaal verschillende kanten die we afhankelijk van de omstandigheden meer of minder naar voren kunnen laten komen. Maar je bent het altijd zelf. Hooguit ben je niet altijd in je gewone doen, maarja, wat is gewoon ??
Zoals je zelf al zegt is ieder 'masker' dat je kunt opzetten een facet van je zelf, van je eigen identiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de mate van het "passen/lekker zitten" van het masker afhankelijk van de mate waarin je het facet ontwikkeld hebt?

Andere antwoorden (10)

Nee, je kunt alleen maar jezelf zijn. Wat mensen bedoelen met dat masker is het 'je anders voordoen dan jezelf', of het je anders voordoen dan dat je je voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt toneelspelen of acteren, dan speel je iemand anders, maar je zal nooit iemand anders worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ja kan anders zijn dan jezelf. Je heb gelijk dat dat masker en die bijbehorend houding ook bij jou horen. Maar het is niet wie je werkelijk bent.
Om te zijn wie je bent, heb je namelijk geen masker nodig. Dan zijn alle emoties en gedrag een precieze weergave van jou.
Er zijn helaas veel mensen die wel een masker opzetten. Omdat ze denken zo beter te kunnen functioneren. Veel mensen zijn de hele dag bezig met zichzelf te bewijzen. Constant duidelijk maken dat ze beter zijn dan anderen. Vaak zijn het juist deze mensen met een laag zelfbeeld. Door dat masker geven ze een vertekend beeld naar de buitenwereld.

Ikzelf heb ook lang met masker gelopen. Maar het is me gelukt om die af te doen. En wereld echt te laten zien wie ik ben. Dat leverd me verschillende reacties. Zowel positief als negatief. Want ik heb natuurlijk net als ieder ander ook mijn slechte eigenschappen.
Maar de meerderheid is positief. En ik word geaccepteerd precies zoals ik ben.
Mischien dat ik ook wel daarom zo apart voor voorgesteld aan nieuwe collega's bijv.
Dat is Vics, leer je vanzelf wel kennen.
Schijn namelijk ook nog eens opvallend aanwezig te zijn.

Soms wil ik nog wel eens een masker opzetten. Als ik bijv. een mindere dag heb of erger. Maar dat doe ik niet. Gewoon omdat het niet eerlijk is tegenover mezelf. Het is niet altijd even makkelijk, maar ik accepteer dat anderen mensen dan maar direct aan me merken dat er "iets" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoe zou dat kunnen? Alles, maar dan ook alles is jij die jezelf bent, dat KAN NOOIT ANDERS...

Dit is ook weer reclamejongenswerk-verwarring... Ook bij de religieuze groeperingen hebben ze reclamejongens in dienst... Zo heb je bij de EO, programma´s van en voor gelovigen... Die hebben dan het licht gezien (vreemd hoor, dat zie ik elke dag) En komen zichzelf steeds tegen... En mensen die naar zichzelf op zoek gaan... En als je die eclatante onzin steeds weer hoort, dan krijg je zelf ook zulke gedachten en het is de allergrootste quatsch... en een pertinente leugen, maar dat mag dan wel op de televisie... Die mensen die deze onzin openlijk op televisie uitkramen, moesten ze opsluiten zonder verlofregeling...

Ik ben altijd mezelf... Ben ik angstig, dan is angst dat wat ik ben/ervaar... Ben ik blij, dan is blijheid dat wat ik ben/ervaar...

En als je ziet/beseft dat je altijd jezelf bent, dan leer je van de verschillende ervaringen en kun je ze achter je laten... En dan groei je... Een zaadje moet sterven om een boom te worden... Dat vind dat zaadje helemaal niet leuk, maar de boom is je erg dankbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker je kunt anders zijn dan jezelf. Als je een meervoudige persoonlijkheid hebt bijvoorbeeld. Ja die andere ikken zijn een onderdeel van jezelf. Toch kunnen de andere ikken heel anders ontwikkelen. Soms weten de ikken niet eens van elkaar dat ze er zijn. Zo kan ik op straat lopen en dat iemand mij hartelijk begroet en ik echt niet kan herinneren waarvan ik die persoon ken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf wel anders voor kan doen dan hoe je je op een bepaald moment voelt. Ik heb dat ook wel eens, dan ben ik boos of verdrietig en als ik dat iemand tegenkom laat ik dat ook niet merken en probeer ik vrolijk te doen, maar zodra je weer in je eigen" wereld "bent laat je dit masker gelijk weer vallen.
Dit hou je volgens mij ook niet lang vol, dus eigenlijk kom je altijd weer terug bij de kern, jezelf, je eigen karakter. En ik denk dat je een karakter niet kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen kijken naar zichzelf en zeggen dat ben ik. Maar in feite zien ze zichzelf niet, ze zien zichzelf door hun eigen masker.

Het masker staat voor diegene die je geworden bent. Gekneed en gevormd door je ouders, en je leven op jonge leeftijd.

Het enige is dat alleen jij je eigen masker kan afzetten. Als je tenminste weet dat het een masker is wat je draag.
Want nogmaals de meesten zien het masker als zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij persoonlijk is het belangrijk wat bij mij past ,zonder spanning of weerstand of vervelende gevoelens ervaar .Keuzes kunnen maken.Dan ben ik me zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker.!
Kun je iets anders zijn dan je zelfs.
Denk maar is aan een sollicitatie gesprek.!
Zijn die mensen echt zo, wat ze vertellen?
Denk van niet hoor...
(dus je kan iets anders zijn dan je zelf)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kunt ook deels een ander zijn als je het geloof of de standpunten van die ander uitdraagt zonder dat ze in je zelf verankerd zijn. Best interessant om te onderzoeken wat werkelijk van jou is en bij je hoort, en wat eigenlijk niet van jou is en en niet bij je hoort. Wat aangeleerde gedachten en gedrag zijn bijvoorbeeld, of sociaal wenselijke gedachten en gedrag. Het idee is dat je je 'zelf' zoekt en pas als je je 'zelf' gevonden hebt, ook je 'zelf' kan zijn. (Natuurlijk alsnog voortdurend in ontwikkeling, in beweging, openstaand voor anderen.) Authentiek zijn, jezelf zijn, is prettig, ook als het soms minder fijn voelt zoals jij beschrijft.