Wordt mathematische sociologie toegepast in de econometrie?

Mathematische sociologie gaat er van uit dat je aan de hand van de wet van de grote getallen het toekomstige gedrag van grote groepen mensen kunt voorspellen, zo lang die mensen zelf maar niet op de hoogte zijn van het feit dat op deze manier hun gedrag voorspeld wordt. Wordt deze vorm van sociologie toegepast binnen de econometrie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is nog eens een goede vraag! Als ze slim zijn doen ze dat zeker, want ik denk dat ze dan wel resultaat zullen boeken. Of ze dit doen dat weet ik niet, heb het vermoeden dat het nog te geavanceerd is. Ken je het verhaal van de honderdste aap?

Wetenschappers leerden op een eiland een wild aapje om aardappels te wassen in zout zeewater. Na verloop van tijd begonnen de andere aapjes het na te doen en op een gegeven moment deden alle aapjes op het eiland dit. Later gingen wetenschappers naar een ander eiland waar hetzelfde ras apen leefde, tot hun verbazing zagen ze dat ook deze aapjes hun aardappels in het zoute zeewater wasten."

Het verhaal gaat over het collectief bewustzijn. Doordat een bepaald aantal aapjes de kennis van het wassen van de aardappels heeft, wordt dit opgeslagen in het collectief bewustzijn en is de rest van dit ras apen in staat deze kennis op te nemen vanuit dit collectief bewustzijn.

Deze theorie houdt in, dat jouw vraag dus ( indien toegepast zou worden ) resultaat zou boeken!

Maar het blijft nog even de vraag of er binnen dit terrein van onderzoekers de kritische massa al bereikt is die wakker genoeg is om het toe te passen :) :) :)