Zelf heb ik thuis een kind met het syndroom van Asperger. Hij is vaak heel erg betweterig, en volgens de artsen is dat iets dat te maken heeft met zijn Asperger, en wat dus is aangeboren.

Zelf ben ik echter ook nog wel eens betweterig, maar heb geen last van enige stoornis. Mijn betweterig gedrag is (in mijn ogen tenminste) aangeleerd. Mijn vader was ook betweterig, en dat heeft mijn gedrag beïnvloed.

Het kan dus allebei zijn: aangeboren en aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
irritant gedrag misschien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals het antwoord van Twixs al aangeeft is dit aangeleerd gedrag.

Namelijk een verdedigingsmechanisme.

Wat moet je als kind als je vader betweterig is. En jij vind dat jou mening ook waar is? Juist dan moet je ook betweterig worden om jou stem ook te laten gelden. Om ook gehoord te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangeleerd... en van de twee ouders, meestal beiden leren dat een kind aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut aangeleerd gedrag. Om maar even gescherend te zeggen: ik heb een baby nog nooit betweterig zien doen (heb ik het dus over de kids die net praten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een combinatie is van beide. Een kind dat van nature (dus karaktereigenschap) al wat drukker is, zal ook eerder betweterig zijn. Een verlegen kind zal zich niet zo laten gelden.
Aangeleerd is het vaak omdat het kind opgroeit in een omgeving waar anderen dit ook doen, en waar je je dus moet laten gelden om gehoord te kunnen worden. Maar dan nog zal een heel stil/verlegen kind dit niet doen.
Vandaar de combinatie.

(buiten de eerder genoemde kinderen met autistische kenmerken zoals Twickx al aangaf)