Ik irriteer me aan mezelf. Ik praat steeds door mensen heen, en het is al gebeurd voordat ik er erg in heb. Wat kan Ik hier aan doen?

Ik vind het heel erg vervelend als mensen door me heen praten, maar doe het zelf ook steeds. Ik wil dat niet maar heb het meestal pas door als het kwaad al is geschied.

Het is niet de mening van een ander me niet interesseert, maar Ik denk dat Ik bang ben dat Ik vergeet wat Ik wil zeggen als Ik het er niet gelijk uit gooi.

Ik vind het zelf heel erg vervelend, en weet dat mensen het ook vervelend vinden.

Heeft iemand tips (behalve tot 10 tellen..)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Probeer geconcentreerd te luisteren en geef dan pas antwoord.
Je zou eventueel nog eens kunnen vragen om het te vertellen dan heb je een overbrugging om je antwoord te geven.
Ik weet dat het moeilijk is maar het werkt wel.
Het heeft ook een beetje met faalangst te maken.
Maar vooral met concentratie en je bent echt niet de enigste.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het écht anders wilt doen, zou je pen en papier bij de hand kunnen houden tijdens een gesprek. Maak korte aantekeningen op de punten die ter sprake komen, waar jij LATER op wilt reageren. Vertel van te voren aan je gesprekspartner waarom je dit doet. Ik denk dat het alleen maar heel erg wordt gewaardeerd.

Probeer écht te luisteren en telkens als je de ander in de rede wilt vallen, corrigeer je jezelf en maak je een korte notitie. Zal even wennen zijn, en niet erg eenvoudig, maar als je écht wilt gaat het lukken! Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit was het antwoord dat ik had willen geven... ik doe dit namelijk zelf ook en dit helpt me erbij. Zo kan de ander uitpraten,. die voelt zich serieus genomen, en ik kom erna aan de beurt... Wel idd van te voren aangeven. IK heb hier nog geen gezeur mee gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo! :)
Mensen zijn vaak al bezig met het formuleren van hun eigen antwoord op een vraag of probleem en kunnen zich dan slecht concentreren op wat een ander te zeggen heeft. Dit is een nare gewoonte want je eigen antwoord wist je toch al en de boodschap van de ander gaat meestal verloren.
Op die manier word je nooit wijzer en als je altijd even dom wilt blijven ga je er mee door. Als je het snapt dan stop je er vanzelf mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beseffen dat je dingen niet acuut hoeft te zeggen - het kan straks ook nog.
Stel, ik praat over onderwerp A, en jij denkt gelijk aan B, maar ik ga intussen over op onderwerp C. Dan kun je of het gesprek gewoon laten duren, jouw onderwerp komt nog wel aan bod (ik heb geleerd dat gesprekken heel vaak 'in rondjes' gaan, onderwerpen worden vaak meermalen besproken), of je kunt tijdens een stilte zeggen: 'Je had het net over A, dat deed me denken aan B', en dan vertellen wat je kwijt wilt.

Bedenk: je hoeft niet alles te zeggen. Luisteren naar de ander is belangrijk - als je tenminste een gesprek wilt, en niet een samenzijn waarbij beide personen door elkaar roepen zonder dat iemand echt hoort wat de ander zegt.

Bedenk ook dat dit je niet heel makkelijk of snel gaat lukken - maar dat je het nu van jezelf doorhebt is al een stap op weg.
Je kunt eventueel ook tegen mensen zeggen dat je weet dat je soms nogal snel 'inbreekt' op wat zij vertellen, en ze vragen het tegen je te zeggen als je dat doet, zodat je jezelf kunt afremmen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heb je een stoornis in het autistisch spectrum.
Zeker als je je sociaal goed op WIL stellen maar dat niet lukt, zou ik echt een verwijzing vragen (pas wel op voor eigen bijdrage, pas je verzekering dan eerst aan).
Ik vermoed dat je PPD zou kunnen hebben, dit is een aandoening waarbij de wens om rekening met een ander te houden , niet aansluit bij je vermogen daartoe.
Je bent dan mogelijk te druk in je hoofd en te sterk betrokken bij het onderwerp om de sociale samenhang tegelijkertijd te bewaken.
Dan helpt tot tien tellen niet, bovendien kan je gedachtenlijn dan al weer verstoord zijn.

Wat er precies aan de hand is kan ik zo ook niet zeggen maar mijn ervaring met mensen die een DSMIV indicatie hebben doet mij dit vermoeden.

Het is beter dit aan te pakken, zeker omdat je sympathieke persoonlijkheid hier baat bij heeft.
Ik vind het ook zeer moedig van je dat je met deze vraag komt.
Omdat je duidelijk wel zelfreflectie laat zien ben je mogelijk ook goed te helpen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Heb ik vergeten aan te geven waarna je je moet laten verwijzen.
Zelf zou ik naar een vrijgevestigd psychiater vragen die een contract heeft met jouw ziektenkostenverzekeraar .
Nadeel van de GGZ dat de trajecten lang duren en veel onderzoeken, terwijl een ervaren psychiater mogelijk na een goed gesprek zou kunnen weten waar de schoen wringt.

Ook wij zijn als zogverleners naar praktijkhoudende psychiaters over gegaan met de jongeren waar we voor zorgen, dat gaat goedkoper en sneller naar mijn mening, dan met geestelijke gezondheidzorg instituten.
Er wordt dan veel getest maar of dat altijd zo zinvol is.....

Voordeel is ook dat een goed gesprek met een specialist minder afleiding en stress geeft, deze kan je ook beter vertellen wat er aan de hand is op een voor jou behapbare wijze zonder een rapportpakket te leveren waar je op zich al hoofdpijn van zou kunnen krijgen.
We hebben zoveel metersdikke dossiervorming onder ogen gehad dat de essentie daarin kan verdrinken.
Dit is niet bedoeld als een aanval op goedwerkende GGZ instituten.