Is vergissen echt menselijk?

kunnen dieren zich ook vergissen of is dit echt menselijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, ook dieren kunnen zich vergissen in de zin van net effe verkeerd raden of inschatten. En vervolgens letterlijk (of bij mensen ook vaak figuurlijk) op de bek gaan.

De uitdrukking 'vergissen is menselijk' betekent echter niet dat het uitsluitend voor mensen is, maar dat het heel gewoon is en het iedereen (regelmatig of minder regelmatig) overkomt. Je bent maar een mens, en geen supermens of God ofzo betekent het eigenlijk, en niet onfeilbaar. Het betekent niet : je bent geen dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat vergissen echt menselijk is, maar ik kan me vergissen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, in ieder geval het leukste antwoord!
dieren kunnen zich ook vergissen.
zo heb ik eens een hond in volle vaart van het gras een sloot vol met kroos in zien lopen.
als dat beest niet verbaasd was, dan weet ik het niet meer :)

Toegevoegd na 25 minuten:
nog een voorbeeld: op het vogelasiel krijgen we regelmatig noordse stormvogels binnen die niet eten.
hun voedsel bestaat grotendeels uit kwallen.
als je ze opensnijdt blijkt hun maag vol plastic te zitten, wat ze voor kwal hebben aangezien.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha zelfde verhaal wilde ik ook neerzetten. die van mij deed het ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Alle camouflage technieken die dieren gebruiken zijn er op gebaseerd dat andere dieren zich vergissen.
Octopussen hebben een heel arsenaal aan vermommingen, maar ook vlinders proberen andere dieren te misleiden met ogen op hun vleugels etc.
Dus ja, dieren vergissen zich regelmatig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is alleen menselijk... Heb je ooit een kraai gezien die zich vergiste toen hij op een tak ging zitten? Heb je ooit een koe gezien die zich vergiste bij het eten van gras en dat de koe een steen opat (oid)?

Nee mensen zijn in staat de intelligentste wezens te zijn op aarde, maar velen verheffen zich niet tot slimmer dan een ezel te worden... Want die stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen... En dat kan niet van alle mensen gezegd worden... Of vergis ik me daarin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide kunnen zich vergissen. Maar een computer vergis zich nooit.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Ook dieren kunnen zich vergissen. Honden b.v. zien niet zo best en het gebeurt wel een dat ze denken iets te zien tewijl het iets anders is. Maar door hun goede reukzin voorkomen ze dan op korte afstand van het object,dat ze daadwerkelijk in de fout gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dieren vergissen ze zich ook, en maken soms mooie blunders, een hekje wat net te hoog voor ze is, een kat die ze net te slim af is.,

Mijn hond (reu) dook van de week op een andere hond en het ergste was dat dit ook een reu was. Denk dat de drang van mijn hond zo groot was.

Toegevoegd na 55 seconden:
En wat denk van je op het ijs lopen, en er doorheen zakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dieren doen toch ook wel eens iets wat niet helemaal de bedoeling is? als ze zich nooit zouden vergissen zouden ze kunnen voorspellen wat er gebeurd, en op de situatie inspelen, maar dat kunnen ze niet..
of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms vergissen dieren op de savanne zich en eten ze overrijp fruit… Met alle gevolgen van dien: http://www.youtube.com/watch?v=ypXJaLQXKQk

Wat ik denk dat het grote verschil is tussen mensen en andere dieren, dat is dat wij onze vergissingen zelf achteraf vaak wel inzien, terwijl veel dieren in opperste verbijstering blijven na een "foutje". In de ogen van de hond die per ongeluk de sloot in rent is na de eerste schrik gewoon te lézen: "Hoe kom ik in hemelsnaam ineens zo nat?!" Daarna gaat de hond over op de orde van de dag en lijkt zich niet bewust van zijn vergissing.

Vraag is dus of een vergissing ook een vergissing is, als je je niet bewust bent van dat je hem maakt. En als je bewust moet zijn van je keuze voor het maken van een vergissing, dan moet je van een dier kunnen aantonen dat hij een bewuste keuze maakt en zijn fout herkent. Dat valt nog niet mee.

Een kat lijkt soms trouwens wel door te hebben dat ‘ie zich heeft vergist. Springt een kat naast een vensterbank, dan lijkt hij z’n eer nog een beetje te proberen te redden door te doen alsof het de bedoeling was om ernaast te springen. Kijkt hij je direct en zo intimiderend mogelijk aan, als wilde hij zeggen: "Durf me eens uit te lachen!" Of hij reageert z'n vergissing af, door zich ineens heel uitgebreid te gaan zitten wassen of - beter nog - door een andere kat van de vensterbank te slaan.

Hoe minder brein, hoe groter de vergissingen - of eigenlijk: hoe meer het organisme wordt geleid door simpele indrukken. Een vlieg landt op een plakstrip en vliegt nooit meer weg, oeps! Als ‘t nog binnen je definitie van vergissingen valt, is dat wel een heel grote ;)