Wat is het verschil tussen een studie orthopedagogiek en een studie pedagogische wetenschappen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Die studies lijken best een beetje op elkaar, en overlappen elkaar soms ook. Orthopedagogiek is wat meer praktijkgericht, en pedagogische wetenschappen richt zich wat meer op wetenschappelijk onderzoek.

In onderstaande links zie je b.v. bij pedagogische wetenschappen staan: "......raak je vertrouwd met de achtergronden van theorievorming en onderzoekstradities. Je maakt kennis met de geschiedenis van het vakgebied en je krijgt oog voor relevante morele en filosofische vraagstukken" en ook ".....leer je zelfstandig een onderzoek uit te voeren en schrijf je een wetenschappelijk verslag".

Bij orthopedagogiek zie je duidelijk accentverschillen. Daar komt het woord "praktijk" veel meer voor, en worden de werkvelden ook benoemd zoals: gehandicaptenzorg en kinderrevalidatie, jeugdzorg en leerlingenzorg.

Deze links geven veel meer informatie:
http://www.uu.nl/university/masters/nl/Orthopedagogiek/studieprogramma/Pages/default.aspx
http://www.uu.nl/university/bachelors/NL/pedagogischewetenschappen/studieprogramma/Pages/default.aspx

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!