Maakt het voor de snelheid van lezen en onthouden uit of je geprinte teksten of van een beeldscherm leest?

Op sommige scholen gebruiken ze geen schoolboeken meer, maar pdf's op de computer.
Heeft dit invloed hoe makkelijk/goed/snel scholieren de inhoud van de tekst lezen en leren?
Is het zinvol hoofdstukken die geleerd moeten worden voor een toets uit te printen en op papier te lezen ipv vanaf het beeldscherm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb daar onlangs nog een onderzoek over gelezen. Kopiëren lukt vanaf pdf op de één of andere manier niet, dus ik heb het gekopieerd naar een plaatje, zie afbeelding.

Voor de volledige tekst verwijs ik je naar de bron, vanaf pagina 25, paragraaf 2.2 "Lezen van een beeldscherm versus lezen van papier"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is dit niet eens een antwoord op de vraag.
Een korte samenvatting van het stukje tekst was genoeg geweest als antwoord. Echter zal ik, aangezien het nuttig wordt geacht door de VS, er maar niets mee doen =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide vragen van de vraagsteller zijn letterlijk beantwoord in de afbeelding. Waarom zou dit geen antwoord op de vraag zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt het voor de snelheid van lezen en onthouden uit of je geprinte teksten of van een beeldscherm leest? Ik zie nergens staan: Dit maakt wel/niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tekst* in eerste opslag is het dus geen antwoord. Excuus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, als in de afbeelding staat dat het lezen van een beeldscherm 20 - 30% langzamer gaat dan lezen van papier, kan de vraagsteller zelf wel concluderen dat het lezen van een beeldscherm uitmaakt voor de snelheid van het lezen.
Bovendien heb ik in mijn antwoord vermeld dat het kopiëren vanuit pdf geen succes was, vandaar de afbeelding. Het kan aan mij liggen, maar ik krijg bij het kopiëren iets dat meer op Vietnamees lijkt dan op een beantwoording van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima hoor, je hebt inmiddels een +. Zie mijn fout nu in (afbeelding zag ik bij mijn eerste reactie om de een of andere reden niet en kon dus ook niet zien wat er in stond. )Hoe dan ook prima zo!

Andere antwoorden (1)

Jazeker heeft dat invloed.
Een boek laat zich gemakkelijker raadplegen en nodigt meer uit om eens verder te bladeren.
In dat opzicht wint het boek het ook van de e-reader.

Soms zoek je een plaatje of een stuk tekst welke je eerder gelezen hebt, bij een boek vind je dat met bladeren vlug terug.

mensen die zeer bedreven zijn met e-readers en PDF's kunnen daar anders over denken, zelf heb ik het niet erg op PDF's, sommigen laten zich bijvoorbeeld niet printen.....