Maakt het voor de snelheid van lezen en onthouden uit of je geprinte teksten of van een beeldscherm leest?

Op sommige scholen gebruiken ze geen schoolboeken meer, maar pdf's op de computer.
Heeft dit invloed hoe makkelijk/goed/snel scholieren de inhoud van de tekst lezen en leren?
Is het zinvol hoofdstukken die geleerd moeten worden voor een toets uit te printen en op papier te lezen ipv vanaf het beeldscherm?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb daar onlangs nog een onderzoek over gelezen. Kopiëren lukt vanaf pdf op de één of andere manier niet, dus ik heb het gekopieerd naar een plaatje, zie afbeelding. Voor de volledige tekst verwijs ik je naar de bron, vanaf pagina 25, paragraaf 2.2 "Lezen van een beeldscherm versus lezen van papier"

Bronnen:
www.lezen.nl/files.php?file_id=202

Jazeker heeft dat invloed. Een boek laat zich gemakkelijker raadplegen en nodigt meer uit om eens verder te bladeren. In dat opzicht wint het boek het ook van de e-reader. Soms zoek je een plaatje of een stuk tekst welke je eerder gelezen hebt, bij een boek vind je dat met bladeren vlug terug. mensen die zeer bedreven zijn met e-readers en PDF's kunnen daar anders over denken, zelf heb ik het niet erg op PDF's, sommigen laten zich bijvoorbeeld niet printen.....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100