Ik denk het niet. Volgens mij is stress het gevolg van (bijv.) niet verwerkte emoties.
Dus stress is een gevolg van emoties maar is zelf geen emotie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is denk ik meer een gevoel dan een emotie.

Verdrietug kan bijvoorbeeld een gevoel EN een emotie zijn, maar ik denk dat stress alleen een gevoel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is het verschil dan tussen een gevoel en een emotie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevoel is wat je zelf voelt en emotie uit je (naar anderen toe).
Nee, stress is geen emotie. Stress wordt gedefinieerd als psychische spanning en druk (zie bron 1). Dit zijn factoren die van invloed zijn op hoe je je voelt (dus op je emoties), maar zijn zelf geen emoties. In stressvolle situaties maken je hersenen de stresshormonen cortisol en adrenaline aan (zie bron 2).

Als gevolg van stress kun je wel allerlei emoties ervaren zoals angst, verdriet enz.

De tweede bron bevat trouwens nog meer interessante informatie en links naar artikelen over stress die je misschien interessant vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je moet zeggen dat stress veroorzaakt wordt door verschillende emoties en dat stress zelf ook weer ( vooral ) negatieve emoties veroorzaakt,zoals verdriet,je ongelukkig voelen enz.
Het is geen emotie opzich.
Stress is eerder samen te vatten als een hele verzameling van emotie's die er uit voortkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress is het systeem wat je in noodsituaties kan helpen je leven te redden.
Het is dus geen emotie maar een staat waarin je verkeert.
Omdat Stress veel gezonde lichaamsfuncties (tijdelijk) op een heel laag pitje zet is het zeer ongezond om permanent in deze status te verkeren.

De verhoogde aanmaak van adrenaline en corticosteroiden
maken je kwetsbaarder voor infecties en hartproblemen.
Tevens raak je sneller geiriteerd.

Het lichaam is in staat van paraatheid maar laat zelfverzorgingstaken wat liggen. daardoor kun je achterop raken wanneer de stress niet functioneel is.
De hierboven beschreven verschijnselen zijn slechts enkelen van de vele die door stress veroorzaakt worden.

Voortdurend in stress leven is dus zeer ongezond.
Het reduceren van stress is dus uitermate belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen of dieren optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.

Een emotie wordt vaak omschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress is een soort van allarm toestand in het lichaam, om het lichaam voor te bereiden voor extra arbeid.
Op zich zelf is het dus geen emotie.