Wanneer is een stoornis een psychiatrische stoornis?

Is bijvoorbeeld een gegeneraliseerde angststoornis een psychiatrische stoornis? Of is dat meer een psychologische aandoening. En wat maakt het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (4)

Als de stoornis in de DSM V staat, dit is het boek waarin psychische stoornissen staan benoemd, is het er eentje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gegeneraliseerde angststoornis is een psychologische aandoening. Alle stoornissen die behandeld worden door een psychiater noem je zo.
Voorheen is het gebruik van de term psychiatrische stoornis gangbaar geweest, het gaf voornamelijk aan dat het een ernstige stoornis was.
Tegenwoordig spreken we alleen nog maar van psychologische aandoeningen.
Er zijn al vaker herzieningen geweest in de terminologie van de geesteswetenschappen, de term neurose is bijvoorbeeld ook compleet geschrapt.
We zien nu nog dat beide termen -psychiatrische stoornis en psychologische aandoening- door elkaar heen gebruikt worden maar mettertijd zal dit minder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je duidelijk antwoord
Een stoornis is psychiatrisch wanneer er een functiestoornis in de hersenen zit die het gedrag/ functioneren beinvloedt.
De hersenen werken dan niet goed en dat kan (zeer) afwijkend gedrag veroorzaken.
Deze worden dan met medicatie behandeld.

Tegenwoordig heb je veel overlappende gebieden, een dysfunctie van bijvoorbeeld hersenhormonen veroorzaken ook psychologische problemen, waardoor iemand zich afwijkend gedraagt.

Gedraagt iemand zich anders omdat hij in geldnood zit dan is dat heel wat anders dan wanneer hij hetzelfde probleem laat zien wat veroorzaakt word door een probleem aan de amygdala (de zetel van onze emoties.

Bij de eerste problematiek zou je kunnen zeggen dat
schuldhulp en psychologie aan de orde is, in het tweede geval kan gevoel/gewetenloosheid ontstaan waardoor iemand ernstige problemen veroorzaakt welke je met schuldhulp/psychologie niet oplost.

Het is misschien niet een heel goed voorbeeld,
zelf beschouw ik psychologie als hulp aan de software
(nature, nurture/ culture) terwijl psychiatrie meer aangrijpt op de hardware .(hersenhormoon problemen, onderontwikkeling/gebreken aan hersenen, welke laatste ook weer onder hersen neurologie valt).

Het exact duiden is niet zo eenvoudig.
Vroeger was er een arts die alles wat betreft hersenen en de zenuwen "deed ", de zenuwarts.

Dat is later gesplitst in psychiatrie en neurologie.
De psycholoog is een niet arts die veel weet hoe je door
"herprogrammeren ' bepaalde gedragsafwijking/ sociaal functioneren etc. weer op orde kan krijgen.

Tegenwoordig echter werken psychologie en psychiatrie vaak samen

Toegevoegd na 4 minuten:
Een gegeneraliseerde angststoornis is een psychiatrische afwijking, het is geen karakterprobleem maar een storing in het dempen van angstgevoel in de hersenen, waardoor deze op hol slaan.
Als het geen hyperventilatie is (of als oorzaak van de angstaanval is) en het lang duurt is het een risicodragende aandoening, de persoon weet dan echt niet wat hij doet of moet doen.

Voor paniekstoornissen die ernstig zijn , zijn goede medicijnen.
Hiermee mag men doorgaans NIET autorijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedeeltelijk: staat het als zodanig beschreven in de DSM of niet
Ook wezenlijk: is voor de behandeling medicatie nodig of niet (psychiater = arts)