Waarom kunnen mensen zich zelf zo makkelijk voor de gek houden?

Hoe komt het dat ieder mens zo veel verschillende soorten scenario's in zijn hoofd kan bedenken die niet eens slaan op de werkelijkheid?
Bijv.. je vriendin komt niet thuis na een lange avond weg met vriendinnen, de vriend van haar springen gelijk allerlei soorten scenario's in zijn hoofd. Is ze vreemd gegaan? Is er een ongeluk gebeurd? Heeft ze ruzie? enz..
Ze slaan helemaal niet op de werkelijkheid en toch leven we ons er helemaal in en voelen we en lijkt het alsof het allemaal echt is gebeurd.

Hoe komt het dan de mens zo groot inlevingsvermogen heeft en zich zelf daardoor zo makkelijk voor de gek kan houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1, heb alleen geen antwoord voor je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1 Antwd? ff na denken wrom kan dat nou zijn.!

Het beste antwoord

Dat heeft volgens mij te maken met de relatie die je met iemand hebt. Als je collega een half uur te laat op haar werk komt zul je je daar absoluut geen voorstellingen bij maken maar gewoon denken dat ze zich zal hebben verslapen.
Iemand van wie je houdt wil je niet verliezen, maar tegelijkertijd ben je bang dat dat wel gebeurt.
Dus in dat geval bedenk je allerlei erge dingen die gebeurd kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het denken draait iedereen een rad voor ogen...
Is het je wel eens opgevallen dat je gaat voor je overtuigingen?

En dat door de jaren heen je overtuigingen veranderen?

Maar de drang tot uitleven van welke overtuiging dan ook overeind blijft om het even welke leeftijd dat je hebt?

En dat je overtuigingen (denkbeelden dus) zo laat vallen als je een andere en betere overtuiging te pakken hebt?

Dus je denken draait je een rad voor ogen, en bij jou niet alleen maar bij iedereen...

En wat je denkt dat gebeurt echt... (maar niet heus, want het is nooit zo)

En het is een complete wetenschap, iemand iets wijs maken, voor de gek houden... De reclamejongens weten dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt jezelf makkelijk voor de gek houden houden als je iets heel graag wilt of iets heel graag niet wilt. Dan doe je alles, en wil je ook alles geloven, om dat uit te laten komen. Of in het geval van dat je het niet graag wilt: dan haal je je van alles in je hooft wat je niet wilt dat er gebeurt en dat blijft zolang doormalen dat je (tijdelijk) vergeet wat de alternatieven zijn. Natuurlijk weet je dat er alternatieven zijn, alternatieven waarvan de kans dat ze de waarheid zijn veel groter is. Maar als je iets graag wilt of juist niet wilt, focus je je alleen maar daarop en denk je dus niet meer aan die alternatieven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord, ik had dat ook. Ik zag van alles wat er zojuist niet was. Ik voelde het zo ook aan en het leek werkelijkheid te worden.
Achteraf kijk ik terug en begrijp ik niet hoe ik zo had kunnen denken. Vandaar ook dat ik vraag.. hoe het kan dat je zo makkelijk iemand voor de gek kan houden, naja jezelf dan ;-).
Maar je geeft het kort en duidelijk goed weer dat ik weer weet hoe het zit!
Tja wat een goeie vraag zeg.! Ik denk dat die mensen zich zelf voor de gek houden meestal onder invloed van alcohol of een ander drugs...