Welke soorten situaties valt onder 'crisis' als het gaat om psychische toestand(zie uitleg)?

Je hebt instanties die helpen bij een crisis of crisis situatie, maar wat houdt een 'crisis' in?
Er is gezegd: een situatie (of meerdere) waarbij je voor jezelf en/of andere een gevaar bent.
Maar wat is dan de betekenis hierin van 'gevaar'.

Graag concrete antwoorden (ookal is het overal wel wat anders, gewoon wat algemenere dingen graag)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15K

Antwoorden (1)

Wat is een psychische crisis?
Een psychische crisis is een (meestal acute) psychische noodsituatie, waarbij de gebruikelijke hulp en/of middelen om het evenwicht te bewaren niet meer helpen.
De psychische spanningen lopen heftig op. U voelt u bijvoorbeeld diep ellendig en u wordt misschien agressief tegen uzelf of tegen anderen. De situatie is zo heftig dat er direct (professionele) hulp nodig is.

Veel voorkomende psychische crisissituaties zijn:

Door psychische problemen vormt u een direct gevaar voor uzelf of mensen in uw omgeving.
U bent erg somber, vindt het leven uitzichtloos en krijgt zelfmoordneigingen.
Door een plotselinge, ingrijpende gebeurtenis krijgt u ernstige emotionele problemen die u niet zelf kunt hanteren.
Ook uw omgeving kan in een crisis zijn. Mensen om u heen weten dan niet meer hoe ze met uw (ernstige) psychische verschijnselen om moeten gaan. Zij voelen zich bedreigd terwijl er geen daadwerkelijk gevaar is.

Gevaar-->>
Gevaar wil hier zeggen dat een cliënt zichzelf of anderen in levensgevaar brengt of op een andere manier ernstige schade toebrengt.

Betekenis:
Men spreekt pas van gevaar als er een onhoudbare situatie is.

Gevaar in de psychiatrie
Een cliënt dreigt zelfmoord te plegen of zichzelf ernstig te verwonden.
Een cliënt verwaarloost zichzelf ernstig.
Door zijn manier van leven heeft een cliënt grote problemen met bijvoorbeeld de buren, werk, vrienden, familie enzovoort.
Een cliënt is agressief tegen anderen.
Een cliënt dreigt iemand anders (levensgevaarlijk) te verwonden.
Een cliënt veroorzaakt zo veel overlast dat andere mensen daar psychisch last van hebben.
Een cliënt verwaarloost iemand voor wie hij moet zorgen, bijvoorbeeld een kind.
Gevaar bij dementie of verstandelijke beperking
Voor mensen met geheugenproblemen of een verstandelijke beperking wil gevaar zeggen dat zij niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, waardoor opname in een zorginstelling noodzakelijk is.

Relatie met stoornis
Volgens de wet moet er een relatie zijn tussen het gevaar en een ‘stoornis van de geestesvermogens’. Het gaat hierbij om psychiatrische ziekten, geheugenproblemen (dementie) en verstandelijke beperkingen. De stoornis moet de oorzaak zijn van het gevaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.dwangindezorg.nl/psychiatrische-problemen/client/c2-regie-over-je-leven/c2-4-ik-wil-zelfstandig-blijven-wonen-maar-heb-wel/pc11-wat-is-een-crisis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw, wat een uitgebreid mooi antwoord, hier zocht ik naar. Wel een extra vraag, er staat: Een cliënt dreigt zelfmoord te plegen of zichzelf ernstig te verwonden.
Bij dat laatste, ernstig is dan ook weer subjectief. Betekent ernstig dan dat het levensgevaarlijk wordt denk je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ernstig betekend dat het verwonden(zo interpreteer ik het)
Dat het zo erg dat je de client,
Zich verwond dat dat het zelf meer schade opleverde voor het rest van het leven.
Bijvoorbeeld polsen doorsnijden enz.
Dat kan zelf dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee dus automutilatie is geen ernstige verwonding zeg maar om het zijnde crisis te laten zijn?
(Dat vraag ik me eigenlijk af) Maar je hebt me al erg geholpen met het antwoord, ik kon zoiets niet vinden. Dankje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh sorry ik bedoel met automutilatie het snijden in jezelf (ik weet dat het meerdere betekenissen heeft) zonder dat het tot veel bloedverlies lijdt en dus niet dodelijk is,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt precies,
wel zou je met je huisarts kunnen praten waar dit probleem vandaan komt.
Maar of dit tot opname leid de kans is zeer klein, tenzij de psychische probleem zeer diep zit maar dan is het geen spoed opname.
Je zou altijd met een psycholoog kunnen gaan praten enz.
Of iemand van GGZ die komen misschien gewoon bij je huisartsen praktijk een keer in de zoveel tijd. Je hebt er een gesprek mee. Die kan preciezer inschatten welke hulp je wel nodig hebt. Het traject is wat afgepaster dan alleen met je huisarts babbelen. MEIS JE KUNT OOK JE PROBLEMEN TE BOVEN!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik weet wel zelf wat er aan de hand is, maar ik val nu tussen 2 hulpverleners in (ben tussentijds verhuisd, dus moest een nieuwe hulpverlener zoeken) maar deze heeft een wachttijd van 3/4 maanden. Ikzelf wil wel opname, zsm, maar ben dus bang dat ze mij niet 'crisis' genoeg vinden.