maya kalander waar of nep ?

Ze zeggen als de maya kalander afloopt , dat er erge veranderingen/oorzaken komen.

wat volgens jullie ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van de voorspellingen is dat er grote katachtigen (ik meen zo uit mijn hoofd poema's) uit de lucht zullen komen vallen. Wat denk je zelf over de betrouwbaarheid van dat soort voorspellingen?

Antwoorden (10)

Er gebeurd net zoveel als op het moment dat de PC kalender afliep op 1/1/2000
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar, we gaan het tijdperk van de Waterman in, en aangezien ik er een ben, kan ik vertellen dat het wijsere tijden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt ik ben ook waterman, namelijk;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijsere tijden? Dus in 2012 kun jij ineens Nederlands?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@j0ve
Ik ben NOOIT te oud om Nederlands te leren, ik kan het dus ook uitstellen tot na 2012.
Dat is niet echt, nep dus. Er is nog nooit een voorspelling uit gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Maya kalender is waar, maar er klopt niet veel van...

De Maya-kalender voorspelt het einde van het ik-tijdperk...
Dat is rond 2012, maar het is al lang gaande...Zie het in de juiste tijdschaal van duizenden jaren... Het einde van het iktijdperk is in volle gang... Dat klopt dan weer wel van die Maya's...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een ik tijdperk ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het tijdperk van de stelende bankdirecteurs... van de niets ontziende zichzelf verrijkende bonusjagers... van de frauderende hypotheekverstrekkers enz enz... Daar draait het om ikke ikke en de rest kan stikke...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T zou mooi zijn als dat inderdaad in 2012 afliep, maar ik geloof er geen snars van.
Voorspellingen die worden gedaan met een religieuze achtergrond moet je niet serieus nemen. Waarom niet? Omdat bijna ieder jaar voor dit het jaar waarin we nu leven wel eens is aangemerkt als 'het einde der tijden'. Op onderstaande website zie je een overzicht van al die voorspellingen. Met als top het jaar 2000, toen er ook gewoon helemaal niets gebeurde. Al die andere jaren die zelfverklaarde profeten hadden aangewezen als het laatste jaar gebeurde evenmin niets. Op een gegeven moment zal wel iemand gelijk hebben, maar eigenlijk kunnen we nou na een dikke 6000 jaar voorspellingen door 'profeten' vaststellen dat niemand in staat was om echt profetische voorspellingen te maken.

Maar als de NASA gaat zeggen dat er in 2012 een zonnestorm gaat woeden die onze electrische apparaten kan beinvloeden, ja, dergelijke waarschuwingen zijn wel ergens op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de maya-kalender afloopt was dacht een vastgestelde kalender waar weinig aan te geloven is. Het bestaat en je kan de data van het eindigen van een cyclus gewoon berekenen.
Of er erge veranderingen komen; nee ik denk dat er niet iets speciaals gaat gebeuren dan de normale rampen die zich jaar in jaar uit gaan afspelen. Wel denk ik dat we in een tijd zijn beland waar een aantal grote veranderingen gaan plaats vinden. Bijvoorbeeld de grotere invloed van Azië op de wereld. Waar de Europese en Amerikaanse invloeden steeds verder afbrokkelen krijgen de Aziaten steeds meer invloed op de wereld. Zo zijn er nog wel een aantal zaken die ik zie veranderen in de wereld, maar goed dat gebeurd continu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor de Maya kalender heeft het helemaal goed! Evenals de voorspellingen van meneer Nostrodamus,komen allemaal uit en niet te vergeten onze vrienden de Jehova's getuigen,die hebben de wereld al ettelijke malen laten vergaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek eens hier op GV - dit onderwerp is al herhaaldelijk aan de orde geweest.

Zomaar een paar puntjes:

De Maya's hadden maar liefst vijf kalenders.

Van die vijf loopt er maar één af. Men zegt in 2012. De andere vier Maya-kalenders lopen gewoon door.

Als die kalender afloopt, waarom zou er dan iets moeten gebeuren? De kalender loopt af - nou en? Op 31 december 2009 23:59:59 loopt mijn agenda af - nou en?

Welk principe zou moeten zorgen voor een verandering? En dan nog wel zo plotseling. Waarom zien we dat dan nu nog helemaal niet aankomen? En hoe kan het dat de Maya's dat dan wel zouden hebben geweten? Is het niet veel waarschijnlijker dat de Maya's hebben gedacht: och, die ene kalender loopt ooit eens af, nou ja, dat ligt zo enorm ver in de toekomst, daar maken we ons geen zorgen over. Dat hebben wij ook gedaan met ons jaar-2000-probleem. We doen het nu met het jaar-2039-probleem. En we doen het met het jaar-10000-probleem, wanneer we vijf cijfers nodig zullen hebben voor het jaar. Of zal de beschaving die er dan is, ook zeggen dat wij kennis hadden waardoor we wisten dat na 31 december 9999 (onze jaartelling) de wereld zou veranderen?

Bij het omrekenen van die ene Maya-kalender naar onze jaartelling is een grote fout gemaakt, die pas veel later is ontdekt. Als je de kalender op de juiste manier omrekent, loopt die Maya-kalender pas ongeveer 180 jaar later af - dat is dus ergens in 2192.

Maar ja, een wereld die pas vergaat in 2192, of een transitie naar een nieuwe tijd die pas in 2192 zal gebeuren, daar win je nu geen zieltjes mee. Dus doet iedereen net of z'n neus bloedt en houdt stug vol dat het 2012 is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is natuurlijk ook handig voor marketing van die film he
Er gebeuren elk jaar erge veranderingen. Dus wat is dan precies 't bijzondere van deze voorspelling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat de kalender van de Maya's afloopt in 2012, dat is natuurlijk erg knap voor een volk dat al lang niet meer bestaat. Voor zover ik weet zou bij het einde van de kalender een periode ontstaan van onderlinge verdraagzaamheid en tevredenheid.

Dus vanaf 2012 zouden mensen veel verdraagzamer zijn naar elkaar en zouden we elkaar veel beter gaan begrijpen.

Gezien vanuit de periode van de Maya's is het uiteraard waar dat we nu veel meer van anderen weten, denk aan verborgen stammen en verborgen eilanden. Dus van de ene kant hebben ze natuurlijk gelijk.
Van de andere kant verwacht ik persoonlijk geen drastische ommekeer in 2012 voor wat betreft verdraagzaamheid en tevredenheid, maar het zou de wereld wel een stukje mooier maken als het wel zo zou zijn.

Kortom: het einde van de kalender van de Maya's was niet een voorteken van het einde van de wereld, maar van en beter tijdperk. Willen we dat niet allemaal?