Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik er bewust van ben dat ik droom (tijdens een droom) dan kan ik mijn droom nog steeds niet besturen. Hoe kan dat?

Ik wil graag lucide dromer worden maar als ik me realiseer dat ik droom kan ik mijn droom nog steeds niet besturen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
639

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat dromen toch iets is wat zich afspeelt in je onderbewuste. Misschien denk je dat je er bewust van bent, maar per slot van rekening DROOM je nog steeds.
Je kunt je droom pas besturen als je wakker bent geworden, en dan hebt gedacht: "Nu ga ik dit en dat dromen", dan pas kun je droom "besturen".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn gedachte is dat zodra je beseft dat je droomt, je dus niet meer droomt en wakker bent/wordt.
Maar volgens een of andere psychiater ( Frederik van Eeden) schijnt het echt te kunnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je, terwijl je slaapt, je besteft dat je droomt, ben je lucide. Je hoeft hiervoor niet eerst wakker te zijn geweest (alhoewel je na het weer in slaap vallen wel vaker lucide bent). @Mokummer: Ja, het kan echt. Ik heb 't regelmatig. Probeer maar eens 's ochtends als je net wakker bent geworden, maar er nog niet uit hoeft, je nog even om te draaien en weer te gaan slapen. Kans dat je dan lucide bent in de droom die daarop volgt.

Andere antwoorden (1)

Er zijn gradaties in luciditeit. Soms ben je je er alleen van bewust dat het een droom is, maar heb je er niet of nauwelijks controle over. Een andere keer heb je vrijwel absolute controle over je droom. Sommige mensen komen nooit verder dan zich slechts ervan bewust zijn dat ze dromen, anderen zijn echte artiesten op dat vlak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en jij bent zo'n artiest ;-) +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding