Is er iets om te eten of drinken wat een beetje tegen depressieve gevoelens is??

Ik heb vorig jaar een depressie gehad, in oktober 2010 was ik redelijk genezen. Sinds juli gaat het door veel stress wat minder goed en sinds 3 a 4 weken een beetje een terugval. Kom nog steeds bij psych dus dat zit goed. Ik heb geen medicijnen gehad en wil dat ook niet, maar is er iets te eten of drinken waar je wat minder depressief/verdrietig van word??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind zelf chocola heeeel lekker! maar eingelijk moet je niks gaan eten.. want ik ben een stress eter en ben daardoor heeeeel veel aangekomen! en dat is echt niet leuk hoor! liefs!

Antwoorden (17)

Tsja, men zegt chocolade. Maar ja, daar krijg je wel weer een buikje van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Klopt. Probeer het te houden op maximaal een halve reep per keer :-)
Chocolade... Of iets waar het in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijk om erg gezond te eten, gezien voedsel voor een erg groot deel bepaald hoe je je voelt.

Veel verse, rauwe groenten zijn gezon. Net als fruit.
Ook natuurlijke 'superfoods' als spirulina en echina kunnen je erg helpen.
Zorg er vooral voor dat je gebalanceerd blijft eten. Eet niet teveel vlees, en snoep ook niet teveel.

Neem eens een kijkje in organische en/of health food winkels. Ook kun je de documentaire Food Inc eens bekijken. Deze gaat erg diep in op de verbanden tussen aandoeningen als depressie en eetgewoonten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Chocolade laat je tijdelijk wat beter voelen, maar is op de lange duur juist niet goed voor (als je er teveel van neemt)
Zuivere cacao producten zijn echter wel erg goed voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wou super bedankt. Ik ben sinds deze week extra goed op mn voeding aan het letten, eet elke dag 2 (soms 3 stuks fruit) en zoveel mogelijk groente als ik op krijg (meestal zit ik denk ik wel aan min 200 gram denk wel meer). En komkommer en worteltjes snoepen vind ik ook heerlijk. Ik ga zeker eens kijken en nee chocola maakt me niet gelukkig haha door al dit gedoe ben ik 15 kg aangekomen :( nogmaals bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Voeding wordt onderschat i.v.m. geestelijke gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring? Ik heb gedurende lange tijd last gehad van depressies die kwamen en weer gingen, maar nooit helemaal verdwenen. Het is eigenlijk je volledige levensstijl die je moet aanpassen. Leef gezond en gelukkig: daar komt het op neer. Doe zoveel mogelijk leuke dingen, met leuke mensen, doe aan sport, sta open voor nieuwe mensen/dingen. Relax. Hou van jezelf. Dit houdt ook in dat je gezond moet eten. Gezonde voeding is inderdaad echt wel belangrijk.
Sinds bijna een jaar nu sta ik op een streng dieet van:
s morgens fruit - s middags een groene salade (rauwe groenten en/of gekookte) - s avonds veel groenten en gevogelte of een beetje vis. Maar vooral: geen tarwebrood, zo weinig mogelijk suiker, geen alcohol! Als je dit kan volhouden, ben je beetje bij beetje echt van je depressie af. Zonder medicatie. Eigen ervaring.
thee van St janskruid.

Dit is een natuurlijke antidepressiva, en heeft niet de bijwerkingen van de chemische soort genoten.

Wellicht het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een natuurlijk middel geen bijwerkingen hebben? Die hebben ze net zo goed hoor. St. Janskruid bijvoorbeeld heeft deze mogelijke bijwerkingen: "Maag-darmklachten
Huidveranderingen (onder andere verkleuring)
Moeheid
Rusteloosheid
Duizeligheid
Hoofdpijn
Insomnia
Droge mond
Fototoxisch effect. Onder invloed van UV-straling van de zonnebank of zonlicht kan het huiduitslag en roodheid veroorzaken. In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde is een casus gemeld van een patiënt met zelfmoordgedachten en agressiviteit die mogelijk verband houden met het gebruik van Sint-Janskruid." Ai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lezen is moeilijk hè widar.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet. Heb er zelf geen moeite mee. Jij wel?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Janskruid#Bijwerkingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar hij zij niet dat er GEEN bijwerkingen waren, maar dat ze niet hetzelfde zijn als bij de chemische
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"heeft niet de bijwerkingen van de chemische soort genoten." Voor mij betekent dat "geen". Tenzij het iemand anders was, heeft mobie ook al eerder de bewering gemaakt dat St. Janskruid geen bijwerkingen zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een plus ter compensatie van de schade...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om ook nog even deze bijwerkingen te noemen: Sint-Janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. Het versterkt de werking van het lever-enzymsysteem cytochroom P450[10] [11] , waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking heeft. Zo kan het gebruik van Sint-Janskruid onder andere de werking van de anticonceptiepil verminderen. [12] Waargenomen is dat gezondheidsproducten met Sint-Janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen[13]: remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en auto-immuunziekten: ciclosporine. Daardoor kan bij mensen die een harttransplantatie hebben gehad Sint-Janskruid tot afstotingsreacties leiden[14].
antistollingsmiddelen van het coumarinetypetype, zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);
anti-epileptica: fenobarbital en fenytoïne;
luchtwegverwijders: theofylline;
hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen: digoxine;
remmers van het HIV-virus: indinavir;
Maagzuurremmers:omeprazol[15] [16]. Sint-Janskruid kan de werking van antidepressiva beïnvloeden. Dit geldt ook indien een tricyclisch antidepressivum, bijvoorbeeld amitriptyline, bij neuropathie wordt gebruikt. Sint-Janskruid verhoogt, zoals veel antidepressiva, de hoeveelheid serotonine in de hersenen. In combinatie met een MAO-remmer, een SSRI of clomipramine bestaat er hierdoor kans op het ontstaan van het serotoninesyndroom[17]. Gelijktijdig gebruik van Sint-Janskruid en een antidepressivum wordt daarom afgeraden. Om deze reden is het sinds november 2001 verplicht om op de verpakking of in de bijsluiter van producten die Sint-Janskruid bevatten een tekst te vermelden waarin gewaarschuwd wordt voor de effecten op medicatie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dus, mobie, volgens jou zou het WEL erg zijn als je schade leidt vanwege de bijwerkingen van een door mensen gemaakt middel, terwijl het NIET erg zou zijn als je schade leidt vanwege de bijwerkingen van een plantaardig middel? Merkwaardige denkwijze...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, ik wou bijna deze thee proberen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken de bijwerkingen en werking van sintjanskruid heb er karen terug tabletjes van gehad maar ook daarvan werd ik niet echt vrolijk tijdens afbouwen. Mijn psychiater zei ook dat je er het zelfde mee moet omgaan als de echte anti depresieva enz..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, Is dat niet een beetje een voorbarige conclusie?
Cryofiel
12 jaar geleden
@Lemeglio, je kunt de thee best proberen hoor. Als je een vrouw bent en je de pil gebruikt, moet je wel oppassen, want de pil wordt onbetrouwbaar in combinatie met sintjanskruid. Ook voor de overige bijwerkingen moet je oppassen - maar dat geldt voor alle andere middelen net zo goed. @chelsea16, inderdaad, er is geen reden om anders om te gaan met een plantaardig middel dan met een "chemisch" middel. Plantaardige middelen zijn precies even "chemisch" als industriële producten. Gewoon per geval kijken wat het beste helpt, en wat de minste bijwerkingen heeft. Dat is het enige dat telt. Of iets nu uit een plantje, uit een dier, uit een mineraal, of uit een fabriek komt, is totaal niet relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lemeglio: Ik wilde niet zeggen dat je het per se niet moet gebruiken. Ik wilde slechts zeggen dat ook natuurlijke middelen bijwerkingen hebben waar je rekening mee moet houden. Verder sluit ik me bij Cryofiel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen denken dat 'natuurlijk' gelijkstaat aan 'geen bijwerkingen' en 'niet gevaarlijk'.
Rattengif is natuurlijk.
Strychnine is natuurlijk.
Blauwzuur is natuurlijk.
Diverse paddenstoelen zijn heel natuurlijk.
Curare is natuurlijk.
Maar ja, doodgaan is ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht dat ik me had ingeschreven als lameglio maar goed. Ik ben een man dus gebruik sowieso de pil niet.
Leek me wel iets om te proberen aangezien ik weleens depressieve periodes heb maar kheb ook epilepsie en probeer zoveel mogelijk te vermijden wat dat zou kunnen stimuleren of mijn werking op mijn medicatie zou kunnen verminderen.
Chocolade, maar probeer er niet teveel van te eten. Probeer ook zo gezond mogelijk te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chocolade word je eerst heel blij van maar daarna word je nog depressiever.

Blokjes Elstar appel helpen ook, bij mij vooral als ik net in een huilbui wil uitbarsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha grappig!! Ik ga het eens proberen! Die gekke appels ghehe Bedankt :)
Alcohol helpt. Tijdelijk, daarna zal je je nog slechter voelen > meer alcohol > nog slechter > nog meer alcohol. Het is dan ook niet de beste oplossing voor problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel heel erg veel alcohol opeten om dronken te worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein: Daarom vraagt de vraagsteller ook naar "iets om te eten of drinken". Maar een geweldig antwoord is dit daarmee nog niet en zal 't ook nooit worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha advies dus niet doen?? Wat heb ik dan aan t antwoord :p ik hou niet zo van alcohol (en t houd ook niet van mij:p)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet het beste wat je kunt drinken....
ik eet dan chocola maar als je gezond wil: bananen (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een glas kruiden- of gewone thee, welke smaak jij maar het lekkerst vindt. En die rustig opdrinken terwijl je luistert naar mooie muziek. Heeft nog het meest effect als je daarbij in het donker zit, dus niet afgeleid wordt door wat je ondertussen ziet (als het overdag is een blinddoek voor doen). Gewoon genieten van thee en muziek. Nóg beter als je daarbij in een warm bad met een drup lavendelolie zit. Dan kom je volkomen relaxt en goedgemutst weer uit de badkamer.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeeeer welkome tip!!! Ga ik morgen zeker uitvoeren en verlang er nu al naar!! Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daarbij dan ook nog de aandacht op de thee richt (bekijk welke kleur 't heeft, hoe 't voelt, etc.), is 't helemaal ideaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goeie tip....!!!!!! voor die kruiden thee kun u kamillebloem drinken....smaakt ook lekker...1 glas heet 'smorgens...en daarna de hele dag verder drinken als water.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oppassen met veelvuldig gebruik van kamille:
http://www.theeshop.nl/kruidenthee/kamillethee_kamille_thee.htm "Bijwerkingen:
Bij juiste dosering kan kamille geen kwaad.
Bij langdurig gebruik is voorzichtigheid geboden.
Veel mensen vervangen de gewone thee door kamillethee en drinken ze dagelijks.
In dergelijke gevallen kan het echter komen tot duizeligheid, ontstekingen van het bindweefsel en nerveuze onrust.
Wissel het theedrinken af met andere thee."
heet eten is goed liefst indias goed voor karma
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar slecht voor je slokdarm en ingewanden als je niet gewend bent dat te eten. Mijn schoonzusje houdt ervan, maar ze mocht het niet eten toen ze borstvoeding gaf - omdat dit slecht is voor een baby!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig ben ik niet zwanger haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed voor karma? Wat voor karma is dat nu weer???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom pittig eten goed tegen depressie en waarom zou Indiaas eten goed zijn voor je karma? Nonsens.
Kristal
12 jaar geleden
nou renev, nou ben ik toch heel benieuwd waarom indiaas eten goed is voor je karma? wil je dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja indiaas eten is wel lekker,en de vindaloo is goed pittig,maar voor de karma??das nieuw voor mij,vertel......
Pure chocolade werkt goed. Let wel op hoeveel suiker je binnenkrijgt. Vergeet niet veel te sporten voor een goed endorfine gehalte. Tegen stress kun je het beste valeriaan of jasmijn thee drinken.
Verder kan ik enkel aanraden om gewoon gezond, regelmatig en lekker te eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
N.B. met pure chocolade bedoel ik +70% cacao, het liefst met rietsuiker toevoeging i.p.v. gewone suiker. Bij de natuurvoedingswinkel zijn een aantal lekkere chocolade repen te krijgen. Natuurlijk wel met mate snoepen, te veel is nooit goed! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een gek idee en met een andere insteek dan de overige antwoorden.
Eet en drink wat jij lekker vindt, waar jij blij van wordt (mits niet heel ongezond). Misschien vind je het leuk om te koken, is meteen een fijne hobby (afleiding).
Probeer nieuwe dingen, nieuwe smaken en geuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Leuke en positieve tip.
Juist bij een depressie is de motivatie om gezond te eten een stuk minder, zeker als je voor jezelf ook nog eens moet koken. Voeding wordt vaak wel als factor voor een goede lichamelijke gezondheid gezien maar dat geldt evengoed voor je geestelijke gezondheid. Voldoende groente en fruit is daarbij heel belangrijk en daarmee heeft Reistebrein tot nu toe het beste antwoord gegeven. Maar er bestaat ook nog zoiets als essentiële voedingsstoffen, die je nodig hebt om gezond te blijven. Zelfs cholesterol is nodig om je hersenen te laten functioneren maar is ook voor een aantal andere functies van levensbelang. Kijk dus ook of je voldoende vetten en eiwitten binnenkrijgt. Als je voldoende varieert is de kans groter dat ook die vetten en eiwitten die je lichaam zelf niet kan maken voldoende in je voeding voor komen.

Toegevoegd na 2 uur:
En, voor de volledigheid, vergeet het belang van vitamines en mineralen niet. De kans dat je dit alles in voldoende mate binnenkrijgt is met een gevarieerde en volwaardige voeding stukken groter dan met slechte eetgewoontes en veel geraffineerde voedselproducten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf slik Vitamine D en ik heb er wel baat bij. Ik neem dan wel dagelijks een dosis van 1000 IE. onderstaande link heb ik bijgevoegd.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/5774
Lees dit eens, en ik ben zelf vitamine D gaan slikken in een dosis van 1000 IE. ik heb er baat bij.

Toegevoegd na 8 uur:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57746-chronisch-moe-door-vitamine-d-gebrek.html
deze misschien wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je link werkt niet
Femplex hielp bij mijn somberheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, dat is er zeker... IJS!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat is volgens mij alleen in Amerikaanse televisieseries. In werkelijkheid is het gewoon lekker maar doet het niets met je humeur...
Valdispert Stemming, dat helpt ook echt bij milde klachten.

Verder zoveel mogelijk bewegen, liefst in de buitenlucht, iedere dag minimaal 20 minuten.