Kunnen wij echt voelen dat we met ons hoofd denken?

Misschien een rare/domme vraag hoor, maar is het echt zo dat wij voelen dat ons denken zich in ons hoofd afspeelt, of voelen we dat alleen maar omdat dat ons is verteld (dat we denken met onze hersenen, dus het hoofd) ?
Ik vroeg me dat o. a. af omdat we geen gevoel in onze hersenen schijnen te hebben... Dus hoe kan je dan voelen dat je daar denkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Weet niet hoe het voor andere mensen zit, maar ik kan het wel voelen dat het denken zich écht daarboven afspeelt. Geeft soms een zwaar gevoel in het hoofd, alsof het onder druk staat en een beetje tintelt, en sneller spanning op de nek bij veel denken.
Er gaat meer energie naartoe zou ik zeggen :)
Dus; ja. persoonlijk wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
diverse medici vertellen dat je hersenen je gevoel aansturen en eigenlijk elke prikkel die je kan hebben, hoofdpijn maar ook andere soorten pijn,

bv bij een hersentumor laten ze toch zien dat we gevoel hebben in onze hersenen doordat de drukkende tumor pijn kan veroorzaken bij de hersenen (hoofd),

het is niet zozeer dat je voelt dat je denken in het hoofd afspeelt maar eerder dat je dit weet, als je denkt dan voel je dit niet, er zijn zoveel processen actief in de hersenen dat je dit ook niet wilt voelen lijkt mij.

door de wetenschap weten we dat we denken maar dit weten we niet omdat we het gevoeld hebben of voelen.

je kunt je er wel bewust van zijn en dat die bewustwording een soort van gevoel geeft van acceptatie dat het zo is,. hierdoor kun je wel bepaalde gevoelens krijgen zoals je met bijna alles een gevoel hebt, maar dan is het meer een subgevoel als een gevoel dat je denkt,

er was ooit iemand die zei ik denk dus ik leef en of ik besta, wellicht denk je dat je iets voelt als je daar maar hard genoeg aan denkt en mee bezig bent misschien dat je dan gaat voelen dat je denkt of aan het denken bent maar onbekend of dat dan ook daadwerkelijk dat gevoel is,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al het denken vindt in onze hersenen plaats, met je hart voelen dus ook.
Het verschil is dat logisch redeneren zich vooral in de linker hersenhelft plaats vindt en het voelen vooral in de rechter.
Omdat de hersenen ook lichaamsfuncties reguleren kan het ook zijn dat wij bepaalde emoties ook in ons hart of onze maag of darmen voelen. Dat wil niet zeggen dat ons gevoel daar ook zit, maar wij ervaren het wel zo; bij iets afschuwelijks kan onze maag omdraaien (zo voelt het) en kunnen we overgeven, maar de gevoelens spelen zich af in onze hersenen.
Het is dus niet zo dat wij dat voelen omdat het ons ooit is verteld maar omdat delen in onze hersenen die b.v. je maag aansturen ook echt in de war zijn door wat er is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee, dat kan je eigenlijk niet voelen.
Maar je kunt wel de symptomen ervan voelen.
Ken je de uitdrukking 'het duizelt me'?
Bijvoorbeeld: `Die ontdekking deed de geleerden duizelen.'

Als je denkt gebeurd er natuurlijk heel veel in de hersenen, dat kost energie. Je hersenen gebruiken daarvoor glucose, tijdens lezen of studeren gebruiken de hersenen veel meer energie en dus ook meer glucose.
Als je diep aan het nadenken bent of heftig aan het studeren bent kunnen die glucose-levels in je hersenen een dip maken waardoor je je duizelig kunt gaan voelen.

Toen ik als eerstejaars net ging studeren overkwam het me regelmatig dat ik letterlijk stond te draaien op mijn benen, de hoeveelheid nieuwe leerstof was zo groot, de nieuwe gedachtes die ik kreeg waren zo intensief dat het me bijna dagelijks letterlijk duizelde. Niet alleen ik maar ook andere eerstejaars hadden hier wel eens last van.
De oplossing was altijd simpel: even gaan zitten en wat snacken, daarna ging het wel weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn persoonlijke ervaring:

ja dat kan echt. bij teveel malen en/of zorgen gaat de bovenkamer pijnlijk worden, vandaar :)