Hoe kun je iemand leren om de werkelijkheid te aanvaarden?

Ik zoek naar voorbeelden om duidelijk te maken dat het verzet tegen de werkelijkheid zinloos is. Dingen zijn zoals ze zijn, en boos worden verandert daar niets aan. Sommigen slaan zelfs hun computer, als ze zelf een fout hebben gemaakt.
En de werkelijkheid is hard en trekt zich niets aan van ons oordeel. Maar hoe kun je dat iemand duidelijk maken, als die daar door allerlei emoties niet voor open staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar zijn op GV al vele discussies aan gewijd, maar dan aan verwante onderwerpen. Gelovigen bijvoorbeeld, of ze nu in een opperwezen of in geesten geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ook wel een antwoord op deze vraag kunnen gebruiken, maar heb de hoop opgegeven 'm ooit te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eerst gezocht, en toen bleek deze algemene vraag nog niet gesteld te zijn.
Het 'grappige' is, dat dit 'niet accepteren van de werkelijkheid door persoon x', de uitkomst is van een hele zoektocht.
Maar nu besef ik, dat dit meteen het begin is van een nieuwe....
Cryofiel
12 jaar geleden
Je zult je natuurlijk altijd moeten afvragen of jij het niet zelf bent, die de werkelijkheid niet accepteert. Dat geldt zeker voor geloofsgerelateerde zaken. Iemand met een waarlijk open geest kan zich dat afvragen, en vraagt zich dat daadwerkelijk continu af. ("je" en "jij" in bovenstaande tekst zijn algemeen bedoeld. Niet (beter: niet alleen) voor jou. Voor iedereen. Ook voor mij.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, in zekere zin heb je volkomen gelijk. Ik werd zelf emotioneel toen 'het' niet lukte. Daarom deze vraag. Dit is voor mij zeker een leerpunt!
Het heeft niet met geloof te maken, maar de gehanteerde overtuigingen zijn net zo spijkervast. Of liever gezegd: door mijn ontoereikende kennis en vermogens ervaar ik die als spijkervast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Wie heeft eigenlijk een "waarlijk open geest"? En wie bepaalt dat dan, die persoon zelf? @Klaas: betreft je vraag iemand in de persoonlijke sfeer, of is het werk gerelateerd?
Cryofiel
12 jaar geleden
@WendyH, da's inderdaad de vraag. Zoals ik al schreef, moet je je altijd en continu afvragen of je zelf eigenlijk wel open staat voor de mogelijkheid dat je er volkomen naast zit. Kijk zo goed mogelijk om je heen, en laat de werkelijkheid de enige scheidsrechter zijn - dat is het beste dat ik ervan kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werkelijkheid, zoals jij (algemeen bedoeld) die ervaart? Want dat op zich is naar mijn idee al een gekleurde.
Cryofiel
12 jaar geleden
De werkelijkheid zoals eenieder die uiteindelijk ervaart. Eh, tja, nu dreigen we te gaan zweven, en da's een slecht idee. Laat ik proberen het concreter te maken. Ervaart iemand een eenhoorn op het Domplein, of ervaart iemand geen eenhoorn? Dat is een gekleurde visie op de werkelijkheid. Kunnen we hoefafdrukken zien, of krassen die zomaar ontstaan op de bestrating? Dat is "de werkelijkheid als scheidsrechter", en dat is voor iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan niet zweven, althans: niet in mijn werkelijkheid ;-)
Dat is jouw perceptie.
Ik ga er hier ook niet op in verder.
Ik geef je wel een link, betreffende het Domplein. Misschien verreist er uit de diepe lagen der aarde wel een prachtige eenhoorn ;-))) Ik zag dit gisteren op tv en dacht meteen aan jou!
http://www.nu.nl/wetenschap/2529770/archeologen-starten-opgraving-domplein.html
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet zweven, maar ondergronds gaan... ;-) En inderdaad, er staan ons vast nog nieuwe, verrassende ontdekkingen te wachten. Laten we ons daarvoor openstellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker te weten.... denk ik ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke werkelijkheid? Wiens werkelijkheid? Maar goed; slaap op je computer heeft idd geen zin. Je kan beter af en toe een schotel melk klaar zetten voor de kabouters die in de PC wonen. Blije kabouters werken sneller en met minder crashes.

Het beste antwoord

Waarom moet dat perse? Er zijn ook genoeg voorbeelden die aantonen dat het zinvol is om de werkelijkheid niet te aanvaarden. (zie bijvoorbeeld http://www.time.com/time/specials/packages/article /0,28804,2080036_2080037_2080039,00.html )
Voorop gesteld: er is niet 1 werkelijkheid, er zijn er zo'n 6915453475.
Ik vermoed dat je je vraag niet goed overdacht of niet goed geformuleerd hebt.

Het leven kan hard zijn. En pech bestaat. Ook is er 'het' soms gewoon niet eerlijk. De werkelijkheid zelf is niet perse hard, dat ligt er maar aan welke werkelijkheid je beleefd of wilt zien. Dat jij aan een ander een andere werkelijkheid wil laten zien is in zekere zin een (waarde)oordeel.
Iemand proberen te helpen is een mooi streven maar je eigen werkelijkheid opleggen is zelden een oplossing.

Ik vermoed dat je iemand wil helpen om te leren meer te relativeren, om beter om te leren gaan met tegenslagen. Dat zijn zaken die iedereen blijvend moet leren, elke dag weer. Je kunt iemand hiermee wel een beetje op weg helpen, bijvoorbeeld door voorbeelden te noemen en een goed gesprek aan te gaan, maar het doorvoelen ervan moet iemand zelf leren. Vaak is dit ook een kwestie van meer levenservaring opdoen en wijsheid die met de jaren komt.
Als je iemand wil helpen is het soms voldoende om naast iemand te staan, er te zijn wanneer diegene je nodig heeft, je hoeft niet altijd de weg en de route aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Annigje, ik heb een algemene vraag gesteld. En inderdaad, de antwoorden werpen mij terug in nederigheid. Heel leerzaam!
Persoon x heeft het heel moeilijk, en doorgaan met het ontkennen van de werkelijkheid en het niet-leren van gebeurtenissen, levert zoveel stress op, dat de dood in zicht komt. Het is echt heel erg.
Maar voor mij ligt het inderdaad anders: ook aanvaarding, maar dan weer van de realiteit hoe mensen nu eenmaal denken en voelen. De link werkt bij mij niet, of ik herken niet wat je bedoelt. Wat moet ik vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog over je opmerking dat de vraag niet goed overdacht is. Dat is een interessante opmerking en ik heb daar over nagedacht.
Ik vind het volgende.
In bedrijven hanteert men een model om tot bedrijfsdoelen te komen: feiten -> vastleggen, ordenen, analyseren, interpreteren, verslaglegging (zeg de perceptie van de feiten), dan komt de volgende fase in de tijd: de directie ziet wel dat de winst 10% omhoog gaat, maar is teleurgesteld (oordeelsvorming en emotie); dit beantwoordt niet dan de doelstellingen, dus er moeten mensen uit (gedrag).
Dit schema vind je in aangepaste vorm terug bij de systeemontwikkeling. En bij de kwaliteitsbewaking, en de wetenschappelijke methode. Kortom: dit is een ijzersterke formule, en werkelijk overal ingevoerd.
En vandaar mijn spijkervaste overtuiging dat dingen zo gaan, en dat het zo succesvol is. (Inderdaad wat jij zegt mijn oordeel: volgens mij is dat inzicht 'goed' voor de persoon. Maar die waardebepaling is voor de persoon zelf, niet voor mij.) En dan! Dan blijken dat mensen NIET zo denken: mensen kampen met lastige vooroordelen, met emoties die ze niet willen. Dat ze klanten goed willen helpen, maar dat die stinken. Daar zijn veel vragen over op GV. En waarom? De uitleg is er ook: ons overlevingsmechanisme noopt ons, om DIRECT een situatie te beoordelen. Op gevaar moet meteen gereageerd worden, nadenken kost tijd.
Bij mij is dit een stukje erkenning van de werkelijkheid, dat mensen bij alles (in principe) een emotie/gevoel hebben. Berthold Gunster schrijft:"... stel je oordeel uit!".
Ja, maar hoe doe je dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heel veel aan jouw reactie gehad, Annigje. Wat ik nog niet kan plaatsen is het punt dat niet-accepteren van de werkelijkheid, een persoon kan helpen om een beter mens te worden.
Wel begrijp ik, dat het te moeilijk kan zijn voor een persoon om alles emotioneel te verwerken. En dat hij dus een moeilijke situatie stukje bij beetje onder ogen moet zien, om vervolgens emotioneel te verwerken.
Maar in het niet-accepteren zelf, zie ik geen nut. Het lijkt mij nuttiger om de situatie te accepteren met het gevoel dat je het nog niet helemaal kan overzien. Dat is dan openheid. En het is ook vergevingsgezind naar jezelf.
Niet-accepteren zou dan teruggaan op de overtuiging of het verlangen alles te begrijpen, of alles te kunnen, hetgeen onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb veel gehad aan alle reacties. En jouw puntje over nog eens goed nadenken heeft extra bijgedragen.

Andere antwoorden (14)

dat kun je niet iemand leren, dat moet die persoon zelf willen, heeft met temperament en karakter te maken, daar kun je echt niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je dat iemand leren, ik heb drie pubers en de 'drama's' die ze meemaken zijn soms te belachelijk voor woorden, ze zijn boos om niks. Daar kan je zeker wat mee doen als ouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd,je snapt iets wel of je snapt het niet.. Meestal worden dingen geleerd door eigen ervaring, waaruit dan blijkt dat de ene aanpak wel werkt en een andere weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, dat het wel mogelijk moet zijn om dit te leren.
Maar het is wel een soort leren van een hoger niveau. Geen rijtjes, geen taal leren, nee het is het leren over het eigen zelfbeeld, hoe iemand met de werkelijkheid omgaat.
Maar je hebt gelijk, als je bedoelt dat het haast onbegonnen werk is.
Als je de behoefte hebt om iemand daarop te wijzen, doe dat dan niet 'in de hitte van de strijd' dus niet als die ### pc net weer is vast gelopen, maar een uur daarna als degene er zelf ook weer om kan lachen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wát je kan zeggen is.
Het lijkt wel het ergste wat een mens kan overkomen als de pc het niet meer doet, geluk is dit maar een moment want je ziet het, dat hele drama van net was helemaal niet nodig geweest.

Of maak er een geintje van (vind ik het leukste)
Joh, ik dacht dat de wereld verging, zo boos was je, maar nee hoor, kijk maar het regent weer gewoon buiten en we draaien nogsteeds.
Op die manier relativeer je het 'probleem'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, in het echt gaat het om andere zaken, maar dat is zo ingewikkeld, dat ik het met de pc vergelijk.
Ik had meer het volgende in gedachte: http://www.youtube.com/watch?v=OSl4mFw4GDo
De emotionaliteit en de zinloosheid daarvan, daar gaat het dus om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die video is waarschijnlijk fake, althans die geruchten doen de rondte.
Als het echt is dan zien we op die video niet iemand die de werkelijkheid niet kan aanvaarden maar iets heel anders: iemand die niet om kan gaan met drift/woede. Een cursus 'Omgaan met Agressie & Emotie' is dan meer op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annigje. Ik denk trouwens wel, dat deze Duitse jongen echt zo reageert. Je zal maar zijn ouder zijn!
Wat ik erin zie is: de computer reageert zoals een computer doet (gebeurtenis), de jongen denkt iets als 'de computer moet sneller reageren' (gedachte), en doordat dit niet gebeurt, wordt hij boos (gevoel).
Die gedachte valt uiteen in twee dingen. 1) Zijn gedachten over hoe de werkelijkheid is (kennis/perceptie) en 2) zijn belangen (doel, oordeel).
Hij heeft dus twee keuzes. Hij kan zijn wereldmodel uitbreiden met de kennis 'een computer blijft doen wat hij doet, ook al wordt iemand boos'. Of zich richten op zijn belangen, en boos en gefrustreerd worden, vanuit de overtuiging dat emoties effect hebben, of omdat hij dat zo gewend is.
Bij persoon x is het in wezen eender. Maar het is een goede suggestie. In zo'n cursus ligt het accent bij de emoties. Dat is waarschijnlijk handiger dan ik heb gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly3: je hebt toch gelijk. Ik had het verkeerde uitgangspunt van 'als iemand geëmotioneerd is, moet hij toch in staat zijn de feiten -zonder emotie- onder ogen te zien. Ha ha, wat dom van mij.
Volgens mij aanvaard ieder zijn eigen werkelijkheid

Op de manier waarop jij de vraag stelt (maar ik kan het mis hebben) klinkt het een beetje of je anderen wilt overtuigen van jouw visie op de werkelijkheid.

Of iemand boos wordt als iets niet lukt is denk ik een vorm van temperament. Eenieder moet leren daar wel mee om te gaan dus als er bij iemand een kleinigheid misgaat is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij de hele wereld kort en klein slaat.

Maar de één is nou eenmaal relaxter dan de ander. De boze types kunnen wel eens jaloers zijn op de relaxte types maar aan de andere kant steken die relaxte types ook wel eens hun kop in het zand, die weigeren gewoon om zich druk te maken om maar niet gekwetst te zijn.

Als jij echt iemand wilt helpen omdat hij zich in jouw ogen onevenredig boos maakt om iets (waar niks aan is te doen) zou ik niet beginnen te wijzen op de aanvaarding, dat is echt olie op het vuur.

Ik zou vragen of die boosheid helpt of dat die evt nog meer frustreert en zo een gesprek proberen aan te gaan over het nut of het niet-nut van bepaalde gedragingen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede suggesties hoor. Maar het eigenaardige is, dat mijn vakkennis geen punt is (die wordt aanvaard), ook niet het overtuigen van de juistheid van mijn standpunt (zonder meer aanvaard). De boosheid en andere emotionaliteit, daarvan is ook wel duidelijk, dat die niet helpen.
Nu nog het leggen van de verbindingen. Dus ik snap het gewoon niet. Mijn kennis over dat indalingsproces is ontoereikend.
amigo
12 jaar geleden
dank, ik denk dat dit ook heel moeilijk is OMDAT het over gevoelens gaat en niet over feiten (al lijkt het het laatste). Bij een gesprek over feiten kun je een "gespreksfout"maken en daar samen over redeneren. Als je bij een gevoelskwestie een fout maakt sluit iemand zich af. Ik weet een mooi (vreselijk overdreven) voorbeeld.
Een man die vaker te laat thuis komt uit zijn werk is weer eens aan de late kant. Zijn vrouw is woedend en roept: jij bent ook nooit eens op tijd! Pakt hij zijn agenda en zegt: wacht even schat ik moet je verbeteren, zie hier afgelopen dinsdag was ik wel op tijd en vorige week was ik er zelfs 2x vroeg.
Iedereen voelt op zijn klompen aan dat de vrouw dan niet zegt: o je hebt gelijk, sorry dat ik zo boos werd...... Wat ik hier mee wil zeggen is dat als je mensen aanspreekt op gevoelige zaken, een kleine verkeerde zin veel schade aan kan richten en soms is het al de intonatie (niet eens de inhoud van de zin). Wat helpt is (bijna overdreven) aandacht voor iemands gevoel. Vragen stellen als, ik zie dat je boos bent, klopt dat, of ik zie dat ik je in verwarring breng, zie ik dat goed enz enz succes
Je kunt iemand niet iets leren als hij daar niet open voor staat. Het enige wat je kunt doen in hem jou opvatting vertellen. Hij maakt zelf de keuze of hij daarin mee wilt gaan, het wilt aanpassen naar zijn eigen wensen, of helemaal niet erin mee wilt gaan.
Iemand iets opdringen zal averechts werken en zal hij eerder zijn hakken in het zand steken en volslagen gesloten worden.

Bovendien, wie zegt dat jij gelijk hebt en hij niet? We denken toch allemaal dat we zelf de beste methode hebben? Jij hebt ook een 'standpunt' zoals je die omschrijft in je toelichting.

Boos worden is NIET zinloos. Het is een uitlaatklep en het voorkomt dat de emotie niet te hard blijft vastzitten in jezelf.
Wat is nu de werkelijkheid?
De werkelijkheid heeft vele dieptes en zijn werkelijkheid is voor zal voor jou (een ander) niet volledig zichtbaar zijn.
Bovendien kan de 'werkelijkheid' vaak omgebogen worden. Dus staat zelfs 'de werkelijkheid' niet vast.

Dus vertel alleen je verhaal als jou opvatting en laat de keuze aan de persoon zelf over. Dat is de enige wijze, zoals ik 'mijn werkelijkheid' zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vertellen van mijn opvatting heeft veel zin gehad. Toch. Het moest even betijen. Ik zat toen vast in mijn overtuiging dat ideeën gewoon begrepen (moeten) kunnen worden. Jij zegt dat de boosheid een functie heeft. Die zie ik nog niet. Wil je dat nog eens uitleggen.
Want boosheid geeft je een waas voor ogen, en die belemmert je de werkelijkheid te zien. Gevolg is dat je er dan niet meteen van leert, en dus ook niet in staat bent om er *op dat moment* profijt te trekken. Boosheid tast je slagvaardigheid aan. Zo zie ik dat nu. Dus welk voordeel zie jij dan wel? Oh ja, de Werkelijkheid is dat geval waar je in het donker steeds tegen aan botst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, de werkelijkheid is waar je in het donker tegenaan botst... maar wat is het dan, het is donker dus je ziet niet wat het is. Alleen dat er iets is. Voor wat betreft de boosheid, bekijk jij momenteel alleen de gevolgen ervan. Je zult moeten kijken wat de oorzaak is. Onder de boosheid ligt verdriet en pijn. De functie van boosheid is om die verdriet te maskeren. Men wordt eerder boos op iemand anders, dan dat men zijn verdriet zichtbaar laat zijn aan een ander (of aan zichzelf).
Dat is de functie van boosheid. Het is een zelfverdedigingsmechanisme, jezelf behoeden dat je je eigen pijnen gaat zien, jezelf behoeden dat je kwetsbaar bent. Als iemand boos is, moet je niet meer naar zijn gedrag kijken. Maar naar zijn emotie en dan niet zijn afleidingsmethode (de boosheid), maar naar de lagen eronder... het verdriet, de pijn. Als je eens bij uitzending gemist de uitzending van afgelopen donderdag 21:30 NED1 'over de streep' gaat bekijken, dan was hierin een meisje die snel en vaak boos werd. In een interview vertelde zij (na dit bij haarzelf na te gaan), dat dit voornamelijk is begonnen toen haar oom (of opa) was overleden via zelfmoord. De uiteindelijke conclusie die werd getrokken is dat die boosheid naar anderen eigenlijk bedoeld was naar haar oom toe. Wat daarbij niet werd verteld dat het dan natuurlijk ook het verdriet is dat die oom is overleden, en het is pijnlijk (ook verdriet) dat hij dit zelf heeft gedaan. Dus wat men triggert om boos te worden, is voor die persoon zelf. 'Iets' prikkelt hem en geeft hem associaties met iets 'naars' uit zijn verleden. Die opstapeling komt er met de boosheid uit en richts zich vaak op een ander. Maar in feite is het de verdriet en pijn, dat zijn de ware emoties waarmee je kunt werken.
Als je die kunt zien, kan je iemand bedaren en troosten. Soms is de pijn te groot en kan je er niet doorheen komen. De vernedering dat iemand kwetsbaar is, is ook soms groot. Hoe groter de boosheid en de woede, hoe meer verdriet en pijn er verdoezeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gd, ok dat laat ik even op mij inwerken. Ik vermoed echter al, dat dit denkprocessen zijn op een wat hoger niveau van complexiteit, dan speelt bij persoon x.
Maar inderdaad, het is de kunst om 'contact'/match te krijgen; zodat de bedoeling overkomt. En dat zal niet altijd kunnen. Ik denk bijvoorbeeld aan hersenbeschadigingen. Maar ook het onvermogen om herinneringen vindbaar op te slaan. Of een ingesleten gewoonte om informatie die gekoppeld is aan een onprettige ervaring, weer te wissen. Dat soort dingen. Dit is een verkennende gedachte hoor. Nog even over de werkelijkheid. Het is echt heel erg simpel. De werkelijkheid is gewoon een object. Met eigenschappen. Het is het object, waar alles in zit en ook alle eigenschappen en functionaliteit die er bestaat. Zeg maar het oneindige, het universum. Religieuze mensen noemen dat God of Allah. Je ziet dat aan de eigenschappen: de werkelijkheid bevat alle kunde, God is almachtig; de werkelijkheid bevat alle dingen; Allah is groot. Met de werkelijkheid ben je voortdurend in contact; je kunt haar niet ontlopen, (almachtig en alwetend).
En nog veel meer: 'god is goed'= als je bereid bent de functionaliteit in de werkelijkheid onder ogen te zien en te begrijpen en te onthouden, -ook al had je er eerst een naar gevoel bij!- dan kun je die functionaliteit daarna voor jezelf gebruiken om je levensdoelen te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk anders tegen de werkelijkheid aan. Niet die eenvoudige dingen zoals dat de aarde rond is. Maar de complexere, psychologische, filosofische en spirituele werkelijkheid.
De werkelijkheid is heel divers en in vele varianten. Iedereen kijkt naar die werkelijkheid door zijn eigen bril. Een bril die is beinvloed door ervaringen en emoties. De werkelijkheid is voor elke indivu waar en dan ook alleen waar voor die periode van het leven waarin dat nodig is. Een volgende periode kan die 'waarheid' helemaal niet meer waar zijn, maar dat maakt die waarheid toen niet overbodig. En was nodig als stap in het leerproces. Jij hebt ook een waarheid. Maar dit is ook jou waarheid. Ook die is beinvloed door verleden en emoties. Zoals jij het 'moeilijk' vind dat jij iemand anders boos ziet worden. Die frustratie van de ander prikkelt bij jou een associatie met je eigen verleden en emoties. Jou waarheid is ook beinvloed hierdoor.
Heb je wel eens nagedacht dat jij moeite hebt als een ander gefrusteerd is. En dat weer een ander daar helemaal geen probleem mee heeft.
Welke persoonlijke herinnering van vroeger heb jij dan gekregen, waardoor het voor jou erg belangrijk is geworden?
Kristal
12 jaar geleden
heel helder en goed verwoord GD, waar kan ik je plussen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn, het helpt mij om de werkelijkheid enerzijds en de beleving daarvan anderzijds, verder uit elkaar te trekken.
Boosheid kan inderdaad nuttig zijn, het focust ons op een stukje werkelijkheid, wat wij niet bepaald prettig vinden.
En daardoor kunnen we leren, mits wij ons daarvoor openstellen. Dat leren is nodig, want de werkelijkheid zelf zal niet veranderen; wij hebben het er maar mee te doen.
Hoewel wij iets aan onze situatie kunnen veranderen, maar alleen door actie. Wat ik mij niet bewust was, is eigenlijk heel simpel: ik vorm mij een beeld van iemands situatie, en ik geef mijn reactie daarop. Maar dat is niet genoeg! Beter is het, om mij een beeld van iemand situatie te vormen *&* van iemands gevoel daarover. En vervolgens mijn reactie te baseren om diens gevoel.
En zo is het totaal anders. Dank jullie wel.
Vaak zijn zo'n reacties een teken van onmacht omdat het nu wéér niet lukt. Aanvaarden van die werkelijkheid lijkt dan heel ver weg voor sommigen. Eens goed vloeken en die pokke computer de schuld geven helpt dan om de frustraties kwijt te geraken.

Het heeft ook met karakter te maken. De ene heeft een korter lontje dan de andere en ontploft vlugger als er iets niet naar zijn zin verloopt. Het heeft op dat moment geen zin om de zeggen dat zijn boosheid niets aan de situatie verandert. Het beste is om zelf kalm te blijven en pas te praten als de bewuste persoon is uitgeraasd (als het niet teveel de spuigaten uitloopt).

Achteraf is het makkelijker om over het gebeurde te praten en het in de juiste proporties te laten zien. En de persoon er op te wijzen dat zijn reactie te verregaand was. Hopelijk helpt dat dan om toekomstige uitbarstingen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot mijn spijt valt dat niet te leren ik knok al vanaf me tiener jaren met me moeder zei is gehandicapt al jaren strijd ze daar tegen in dat zegt dat beter kan worden terwijl ,weet niet hoeveel speciallisten al gezegt dat er niks aan te doen is ,
Dus als iemand zijn eigen werkelijk niet wild zien zal nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw moeder mist bijvoorbeeld een been. Maar beweert tegen iedereen, en met overtuiging, dat ze twéé benen heeft? Zoiets.
Wonderlijk hoe mensen in elkaar zitten. Zou dit dan die ene eigenschap zijn, waarin mensen wezenlijk van dieren verschillen??
Emoties uiten (binnen de perken als het even kan) is belangrijk, ook als ze niet reëel zijn. Je kunt pas aanvaarden, dat iets is zoals het is, als je daarvoor open staat. Als je dat kunt inzien. En dat kan niet, als je gefrustreerd bent bijvoorbeeld. Die frustratie zal zich eerst moeten ontladen.
Boosheid uiten verandert niets aan de situatie, maar wel aan je gevoel.
Iets aanvaarden vóórdat je boos wordt kan wel, maar vergt veel inzicht, ervaring en oefening. Ook daar moet iemand voor openstaan, en dat zelf willen leren. Dat kan jij iemand niet zomaar leren op een woensdagavondje.

Ik weet ook niet wat jij bedoelt met "de werkelijkheid". Voor mij bestaat die niet, heeft iedereen zijn/haar eigen persoonlijke interpretatie van een werkelijkheid. Vandaar dat ik het in mijn antwoord heb over "situatie".

Als je zelf wilt leren om de situatie te accepteren zoals die is:
ik heb veel gehad aan Mindfulness.
Het voert te ver om hier uitgebreid uit te leggen wat dat is, vandaar een link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Wen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Wendy, over de werkelijkheid. Best wel jammer dat een eenduidige naamgeving voor dit soort zaken ontbreekt.
Voorbeelden kan ik niet geven, helaas, omdat dat een complex geheel is en niet bestaat uit het opsommen van feiten.
Er kunnen veel obstakels zijn die het moeilijk kunnen maken:. De zeer persoonlijke emoties, levenservaringen en manier van denken van de degene die de realiteit zou moeten inzien en aanvaarden , zijn/haar hele overtuigingensysteem, in hoeverre de sociale omgeving die overtuigingen versterkt en in stand houdt. zijn/haar wil om in te zien.
En wat is de werkelijkheid?
Ieder mens heeft zijn eigen persoonlijke werkelijkheid, het kader waarin het leven zich voor hem afspeelt. Dan is er de werkelijkheid die wetmatigheden in zich heeft, bijv. Hoe alles om geld en economie draait, psychologische en lichamelijke werkelijkheden.
De mens zit ingewikkeld in elkaar en een pasklaar pakket die iemand zal helpen de realiteit te aanvaarden is er niet vanwege alle factoren die ik noemde.

Het is niet onmogelijk, maar ook nooit voor de volle 100% haalbaar.
Omdat een mens kan dromen, spiritueel kan zijn en ambities heeft, tegen heersende meningen kan inzwemmen en zo iets wil bereiken, een leven lang. Omdat hij keer op keer een nieuwe persoonlijke werkelijkheid krijgt na nieuwe ervaringen en steeds opnieuw dingen moet aanvaarden. Omdat een mens steeds weer kan ‘dichtslibben’ met emoties en overtuigingen die aanvaarding in de weg staan.

Iemand iets doen inzien zou nog binnen jouw macht kunnen liggen, maar aanvaarding is iets dat je niet kunt bewerkstelligen. Dat is een illusie waarmee je jezelf zal frustreren. Zie dat als twee afgescheiden gebieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke keer een beloning als hij/zij doet wat je zeht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzet tegen de werkelijkheid en hoe dingen zijn is inderdaad zinloos. En in jouw situatie bestaat die werkelijkheid eruit dat iemand om allerlei redenen de werkelijkheid niet kan aanvaarden.
Uiteindelijk is het enige wat erop zit ook dat te accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkelijkheid is een subjectief toestand die door mensen gezien wordt als objectief door hun gebruik van taal, culture en persoonlijk ervaring.
Daarom is het heel moeilijk om aan een andere persoon een objectief werkelijkheid te laten zien en aanvaarden. Je kan alleen een werkelijkheid laten zien die getekend is door jou intentie - bijvoorbeeld jou intentie om de persoon te helpen.

Niet accepteren van een "werkelijkheid" is niet altijd slecht... er zijn genoeg voorbeelden van mensen die een "werkelijkheid" niet accepteerden en hebben daardoor nieuwe en inspirerende ideen ontwikkeld mensen zoals Aimee Mullins (zie clip)

Als iemand pijn heeft door ZIJN werkelijkheid niet te kunnen of willen accepteren, dan is het beste wat je kan doen zoveel mogelijk liefde en ondersteuning geven en nooit oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je, dat men de werkelijkheid percipieert waarbij men zijn belangen meerekent? Dat is dan een subjectieve perceptie. "Wat betekent dit voor mij".
Dat is dan meteen het probleem, wat alleen door 'eerlijk' naar de werkelijkheid te kijken, en dus een objectieve perceptie te verkrijgen, krijg je een beeld dat het dichtst bij de werkelijkheid ligt. Ik denk nu, dat dit een soort basale 'fout' in ons denken is, die komt doordat het voorbestaan van het individu het allergrootste belang vormt. Groter dan het zich vormen van een juist wereldbeeld. Dit zou dan de verklaring van dit verschijnsel kunnen zijn, dat we in eerste instantie altijd emotioneel reageren. Je zegt dat het niet-accepteren zinvol kan zijn.
Neem die vrouw met één been, die ervan overtuigd is dat ze er twee heeft. Hoe kan haar dat helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dat je onder geen enkel omstandigheid kan intreden in de perceptie van de werkelijkheid van een ander. Je neemt altijd je eigen "lading" van perceptie mee naar zo'n interactie van twee werklijkheiden. Het gaat niet perse om bewust belangen maar om de "kleuren" van je eigen perceptie van de werkelijkheid. Je wil iemand helpen om de werkelijkheid te zien zoals je die zelf ervaart. Niet accepteren is niet altijd slecht, dus ook niet altijd goed,
Kijk naar bijzonder gevallen van mensen die door neurologisch problemen de werkelijkheid ervaren op een bijzonder manier, zoals het geval van de man die dacht dat zijn vrouw een hoed was, of mensen die woorden of cijfers ervaren als kleur of smaak, of andere gevallen die onderzocht zijn door Oliver Sacks.
Soms is behandeling nodig om de resultaat van een botsing tussen perceptie van de werkelijkheid en de materieel werkelijkheid te herstellen.
Voor de bijstander met goed bedoelingen is het best om te ondersteunen met veel compassie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over goed en slecht. Die woorden ken ik als oordeel of beoordeling. Er zijn dan normen en waarden waarmee vergeleken wordt. In dit geval lijkt het mij handig, om als norm te nemen: de kans op overleving, of het vergroten daarvan.
Het kan zijn, dat deze anomaliteit van getalsmaak, niet uitmaakt in dat uiteindelijke doel: de overleving/kwaliteit van het leven. En dan is het dus in feite een schijnprobleem.
Voor de helper is het handig om dit te onderkennen. Dat scheelt veel onnodige energie!
Volgens mij zeg ik zo hetzelfde als jij. Corrigeer mij eventueel. Klopt, dat compassie goed werkt. Er is een basaal vertrouwen nodig. Zonder vertrouwen zal de persoon nog moeilijker iets aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Ik bedoel, goed of slecht, puur met betrekking tot het geestelijk en lichamelijk welzijn van de persoon in kwestie en niet verder.
MAAR het kan betrekkelijk zijn alleen voor een omstander. Dus als iemand krijgt een smaak van oorsmeer bij het zeggen van of denken over de naam van zijn schoonmoeder, dan lijkt het misschien minder "slecht" dan een geval van tinnitus waardoor een persoon in een werkelijkheid van een stoomfabriek 24 uur per dag leeft.
Wij kunnen niet weten wat de persoon zelf ervaart en kunnen oordelen alleen vanuit onze eigen perceptie van de werkelijkheid. Het lijkt mij minder erg om een smaak te krijgen dan constant lawaai in mijn hoofd te hooren maar ik ervaar het zelf niet.
Hoewel de vraag zeer cryptisch is gesteld wil ik je toch van advies dienen. Allereerst heb ik het vermoeden dat diegene waar je het over hebt niet naar je wil luisteren om de voor haar of hem moverende reden. Dit betekend dat je hem of haar niet kunt overtuigen. Zonder duidelijke vraagstelling is het moeilijk om in te schatten wie hier de waarheid spreekt en of er voldoende argumenten zijn voor een weerlegging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Dat 'overtuigen' is van belang.
Het simpele feit dat je donders goed weet hoe de vork in de steel zit, wil nog niet zeggen dat de ander het dan ook ineens ziet. Dan komt een overtuigingsslag die je zelf moet maken. Dat betekent aansluiting zoeken bij de belevingswereld van die ander. En dat moet die ander dan wel weer toestaan.
Dus een eenvoudig antwoord bestaat niet, begrijp ik. Het is een vak apart.
Je zou een hele simpele reactie kunnen geven zoals (That's live)
Hiermee geef je aan dat dit nou eenmaal bij het leven hoort.
Daar kan niemand iets aan veranderen.
Hoe je het ook draait of keert.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom behoren nare dingen dan bij het leven??
En wie bepaalt dat?
j5m
12 jaar geleden
Dat is het lot.
Dat bepaald niemand .
Het overkomt je of niet.
Moet je je zelf wel eerst afvragen of jij dan niet wel de ware werkelijk hebt en vraag je zelf dan ook af wat nou de ware werkelijkheid is. Vraag je zelf ook af waarom jij perse andere de zogenaamde waarheid/werkelijkheid wil leren en wat je invloeden kunnen zijn als je weleens niet gelijk kan hebben.
Mijn conclusie is dat je gewoon moet zijn wie je wil zijn en laat andere dat ook doen. Je leert van elkaars fouten, maar ga nooit iemand dwingen te veranderen, want dat werkt alleen maar averechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is inderdaad wel zo, dat persoon x op een bepaalde manier met de werkelijkheid om zich heen in contact is. En dat ik mij daarvan alleen maar een beeld vorm. En ik ben om mijn manier met de werkelijkheid in contact. Dat is inderdaad anders.
Het leren van fouten is handig. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Je moet er wel voor openstaan, de taal verstaan, kunnen begrijpen wat er gezegd wordt, en het kunnen onthouden. Er kan wat dat betreft van alles mis gaan.
En dat geldt inderdaad voor beide kanten. Het punt in deze situatie is, dat mijn visie op de werkelijkheid door persoon x volledig werd aanvaard. Dus er was geen dwang. Meer iets van 'goh, je hebt helemaal gelijk, en ik voel me nu rustig'.
Alleen, dit duurt dan dertig seconden, en dan is het prettige gevoel weer weg. Twee dagen later is er van het nieuwe inzicht niets meer over, en keren de klachten terug. Het houdt mij bezig, en ik heb al veel van deze vraag geleerd, en nu kan ik het wat scherper toespitsen. Ik mis een inzicht of het gevoel, om dit op te lossen. En misschien kan het ook gewoon niet.