wat is de reden/ of oorzaak van de manier ?

waarop men het getal drie toont an iemand verderop. Bepaalde personen tonen hierbij de 3 middenvingers, anderen dan weer wijsvinger, duim en middelvinger.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de film Inglorious Basterds is 't cultureel bepaald. De Duiters zouden 't met de duim doen, Amerikanen daarentegen met de 3 middelste vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig spreken we allemaal dezelfde vingertaal ;)

Het beste antwoord

Je pink en ringvinger zijn met 1 pees of spier verbonden. Daarom is het ook onmogelijk 1 van de 2 vingers afzonderlijk dicht te klappen.
Als je dus je pink naar beneden knapt, gaat je ringvinger vanzelf mee. Dan blijven er dus 3 vingers over.

De andere manier, duim en pink naar beneden klappen lukt ook wel, omdat je met je duim dan je pink vasthoudt terwijl je 3 middelste vingers omhoog blijven. Maar je voelt dan wel de spanning bij je ringvinger.

De reden dat mensen dit dus doen, is omdat dat het prettigst aanvoelt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe 't bij jou werkt, maar ik kan m'n pink en ringvinger aardig afzonderlijk bewegen hoor. Verder is het ook geen antwoord op de vraag. De vraagsteller wil weten waarom sommige mensen de pink en duim wegklappen en anderen de pink en ringvinger. Jouw antwoord echter suggereert dat iedereen de pink en ringvinger wegklapt.
walter
12 jaar geleden
Als ik mijn hand omhoog steek, en ik wil enkel mijn pink dichtklappen, dan gaat mijn ringvinger ook mee. Dat zal bij jou ook wel zo zijn, anders is er iets in jouw hand niet goed ;-) Het is dus wel een antwoord op de vraag.
Ik geef aan dat er eigenlijk maar 2 manieren zijn waarop het fysiek mogelijk is (okee, eigenlijk 3: duim, wijsvinger en pink lukt ook), maar waarom de ene het op de ene manier doet, en de ander op de andere manier? Tja, ik denk dat de mensen die de 3 middelste vingers opsteken er geen probleem mee hebben om moeilijk te doen, en de anderen die duim, wijsvinger en middelvinger opsteken doen hetgene dat het meest comfortabel voor de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, mijn ringvinger gaat niet mee. Ik voel wel wat spanning en als ik 'm niet actief rechtop houdt, gaat 'ie ook deels mee, maar op zich kan ik ze afzonderlijk inklappen. Daar ben ik zeker niet de enige mee hoor. Kijk maar naar mensen die bij concerten dat teken maken waarbij alleen de pink en wijsvinger omhoog steken. Of dat teken wat mensen maken waarbij de pink, wijsvinger en duim omhoog steken (kun je dus niet met je duim je ringvinger vasthouden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij ook niet hoor, ok hij buigt wat mee, maar ik kan echt makkelijk 3 vingers opsteken zonder dan mijn pink meegaat.
walter
12 jaar geleden
Nee, andersom, dus 5 vingers omhoog steken, nu wil je er 2 inklappen. Je kan niet je pink naar beneden vouwen terwijl je ringvinger omhoog blijft wijzen. Die gaat mee ingeklapt worden. Dus hou je 3 vingers over, meer mogelijkheden heb je dan niet meer, als je dus met je pink begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, ik kan mijn pink, met alle vingers omhoog gestoken, afzonderlijk naar beneden klappen zonder dat de ring of welke vinger dan ook meegaat. En kost mij echt geen moeite. Met rechts gaat het ietsje minder soepel, maar nogmaals, dit is echt geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt lastig gitaar en piano spelen, als je pink steeds meedoet met je ringvinger...
walter
12 jaar geleden
Kan niemand lezen? Ik zeg niet dat je pink meedoet met je ringvinger, ik zeg dat je ringvinger meedoet mef je pink. En bij het pianospelen buig je je vingers helemaal niet zo ver als wanneer je doet wat TS aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of 't nou andersom is of niet, er zijn blijkbaar mensen die ze wel afzonderlijk kunnen bewegen (ik en T74) en mensen die het niet kunnen (m'n vrouw).

Andere antwoorden (1)

Het zal een onbewuste, persoonlijke voorkeur zijn hier in NL, maar in het voormalig Joegoslavië werd het bewust anders gedaan.

Een duim, wijsvinger en ringvinger opsteken is het teken van Servïe. Dus een Serv zal deze manier de "3" tonen.

Echter een Kroaat zal dit nooit doen, dus zal 3 vingers gebruiken.

Ik heb het persoonlijk meegemaakt dat een Kroaat door andere Kroaten een portie klappen kreeg in de kroeg in Joegoslavië omdat deze per ongeluk 3 drankjes bestelde met het Servische teken... Tja, was wel tijdens de oorlog daar, denk niet dat er nu nog zo heftig op gereageerd wordt.

Het teken van Kroatië is de wijsvinger en middelvinger. (Het V-teken) Dus een Serv geeft het getal 2 aan met duim en wijsvinger.

Maar nogmaals, dit was tijdens de oorlog daar, denk niet dat het nu nog zo extreem en fanatiek wordt nageleefd zoals toen het geval was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Leuk en boeiend, die info over de 3 bij Kroaten en Serven.