Egoïsme is zelfs gewoon een oerdrift. Egoïsme is opkomen voor het eigenbelang. En hoe meer iemand, mens of dier, zorgt voor zijn eigen hachie, hoe groter zijn/haar overlevingskansen.

En het vergroten van overlevingskansen zou je wel kunnen zien als zelfbescherming, dus ja.

Overigens is het in een wat meer ingewikkeldere sociale omgeving zoals onze maatschappij zoals je weet vaak juist helemaal niet zo slim om puur egoïstisch te zijn, om te overleven. Omdat individuën die té egoistisch zijn vaak verstoten worden. Het dienen van de sociale groep is bij de mens vaak nog van een groter belang dan het belang van het individu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Egoisme is een menselijke eigenschap waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen,dit wordt als negatieve eigenschap gezien. Egoisme kan ook gezien worden als eigenschap waarbij men zorgt voor zijn eigen welzijn,dit wordt niet als negatief uitgelegd maar als vanzelfsprekend omdat het vanzelfsprekend is dat organismenn opkomen voor hun eigen welzijn. Oorzaken van egoistisch gedrag kan zijn dat een individu in zijn opvoeding overdreven veel aandacht heeft gekregen waardoor dat hij/zij denkt dat ie alles mag, anderzijds kan de persoon ook te weinig aandacht hebben gekregen en juist schreeuwt om aandacht door zich egoistisch op te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste wat we doen, doen we voor onszelf en voor zelfbescherming. Dus ja, ook egoisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is egoïsme inderdaad een vorm van zelfbescherming. Bijvoorbeeld als je de zorg hebt voor een chronisch ziek persoon. Egoïsme wordt meestal als iets vies beschouwd. Maar als je jezelf almaar wegcijfert, houdt je zoiets niet vol. Je moet af en toe afstand nemen en iets leuks gaan doen, enkel en alleen voor jezelf. Zelfbehoud heeft alles te maken met grenzen stellen. En daarbij is een gezonde dosis egoïsme nodig. Anders stort je vroeg of laat in elkaar. En daar heeft niemand baat bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Egoïsme kan inderdaad een gezonde vorm van zelfbescherming zijn.
Zelfbescherming, in het algemeen, die ten koste van anderen gaat zou ik niet hieronder willen scharen, bijv. je zelf verrijken ten koste van een ander.
In geval van nood kan egoïsme uiteraard weer wel een gezonde vorm van zelfbescherming zijn die ten koste van anderen gaat, bijv. als men bij brand o.i.d. in paniek wil vluchten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg altijd maar zo ........ wie niet goed is voor zichzelf kan het zeker niet voor een ander zijn.

Egoïsme ....... vraag mijzelf af waar die vraag vandaan komt? Dat is nu weer wat mij intrigeert.